decoder verkeerd plaatsen

Gestart door amest, 21 oktober 2006, 17:23:11 PM

amest

Ik heb net een decoder gekocht (zie ander draadje) maar ik vroeg me toch af hoe je nu weet of je hem er juist in steekt.
In de uitleg leek me dat niet duidelijk vandaar.
Kan het kwaad dat je hem er omgekeerd in zet en dan test?

Vooropig kan ik nog niets testen want moet nog een multimaus aanschaffen.

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

Als het goed is zit er zowel op de decoderstekker als op de plek waar je hem in moet prikken een merkteken bij pen nummer 1. Dat kan een stip of een sterretje of iets dergelijks zijn.
Over het algemeen kan het geen kwaad als je hem verkeerdom prikt. De motor werkt wel, maar de rijrichting is andersom, en de verlichting werkt niet.
Ik neem hierbij even aan dat het om een 8-polige stekker gaat, 2 rijen van 4.

PS: wat voor merk en type decoder is het? En staat dit dan niet in de bijsluiter?


amest

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als het goed is zit er zowel op de decoderstekker als op de plek waar je hem in moet prikken een merkteken bij pen nummer 1. Dat kan een stip of een sterretje of iets dergelijks zijn.
Over het algemeen kan het geen kwaad als je hem verkeerdom prikt. De motor werkt wel, maar de rijrichting is andersom, en de verlichting werkt niet.
Ik neem hierbij even aan dat het om een 8-polige stekker gaat, 2 rijen van 4.

PS: wat voor merk en type decoder is het? En staat dit dan niet in de bijsluiter?





Nee het is voor schaal N, 6-polig op een 1 rij.
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door amest

Nee het is voor schaal N, 6-polig op een 1 rij.

Volgens mij kan je die helemaal niet verkeerdom steken. Dan past het niet.

INFO

Ja, hoor die kan ook verkeerd om, kan geen kwaad.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Kan inderdaad geen kwaad. Als je dit bekijkt: http://www.morop.org/de/normes/nem651_d.pdf dan zie je dat de motoraansluitingen verwisseld worden met de lichtaansluitingen.

Maar over de mogelijkheid om zo'n 6-polige verkeerd te steken heb ik toch mijn twijfel. Ik heb er wel eens ??n gezien waarbij de kunststof omhulling van de stekker een zodanige vorm had dat de boel hopeloos klem liep als je hem verkeerdom stak. Maar misschien was dat geen algemeen gangbare constructie.

amest

ik heb daarnet eens geprobeerd het ding dat erin steekt om te draaien en dat lukt zonder problemen, het is dan ook recht en de 6 uitsteeksels staan allemaal mooi op een rijtje met eenzelfde spatie ertussen.

Maar als het niet erg is dan merk ik het dus gauw genoeg als ik de trein op de rails zet en hij niet vooruit wil als ik het comamndo geef.
groeten,

Arvid