Rijhuisjes uit karton

Gestart door Val-Rikard, 12 november 2020, 19:46:48 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: renstimpiehttps://forum.modelspoormagazine.be/Smileys/default/rolleyes.gif op 05 december 2020, 16:09:01 PM
Mijn eerste probeersel uit karton.   Tekening gemaakt in inkscape.   De gevel is gelaserd op 2mm bristol karton.   Nog veel te leren..  maar elke keer gaat het beter.

IMG_7745 by Tim Somers, on Flickr
in tijden van renovatie kan het altijd dienen mits je op de ruit TE KOOP of VERKOCHT plakt, en inderdaad oude stenen durven al eens een schelleke verliezen (zoals bij mijn schoorsteen ook  één oude Klinkaard een schelleke  verloor)  ;)

Alberke

Er zal wel een woord voor bestaan, maar ik ben geen aannemer, maar de vensterbanken niet vergeten, en het baksteenverband boven de ramen lijkt me nogal "raar" en is zeker te smal.
De deur zit goed maar uw ramen liggen te diep.
De afschilferende bakstenen waren misschien niet gewenst maar het is een leuk effect.
Als je ze naast elkaar gaat zetten vergeet da niet dat er een afstand is tussen de gevels waar bijvoorbeeld leidingen omhoog gaan.
Dat kan je misschien ineens voorzien in je ontwerp
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Alberke op 07 december 2020, 13:30:26 PM
en het baksteenverband boven de ramen lijkt me nogal "raar" en is zeker te smal.
De deur zit goed maar uw ramen liggen te diep.
De afschilferende bakstenen waren misschien niet gewenst maar het is een leuk effect.

1) heb hetzelfde metselverband boven mijn ramen (waar ik een klein beetje zeurde en om de 2 stenen een gleuf in de steen heb geslepen om de indruk te krijgen/geven van 2 halve stenen te
    gebruiken
2) misschien een muur steentje voor gemetst
3) maar niet ongewoon bij handvorm(gerecupereerde/oude) stenen


SuSke

De technische benadering van het probeersel (dat ik onder geen enkel beding wil afbreken)

Een éénsteense rollaag zoals ze nu voorgetseld is, wordt opgebouwd uit volledige stenen. Je hebt daarin geen halve stenen zitten. Ook de lengte is iets groter dan de breedte van het raam, zeker bij oudere huizen. Om de drukboog te verkrijgen moet je zorgen dat de buitenste stenen in het gevelmetselwerk "vast" zitten. Vandaar dat er vroeger ook veel meer met een waaier gewerkt werd met tapse voegen.
Bij grotere ramen en poorten zie je de rollaag dan ook hoger worden en meer de vorm van 90° gedraaid mestelwerk krijgen, met toepassing van maatstenen.
Bij modernere huizen speelt dat geen rol meer want daar is een rollaag, als ze al geplaatst wordt, overbodig door het draagprofiel dat achter het metselwerk wordt gezet.
De hoogte van de stenen wordt ook steeds aangepast aan de hoogte van 3 baksteenlagen wanneer er gemetst wordt met een modulesteen (hoogte laag = 6.5cm - 3 lagen = 19.5cm - lengte van een steen is meestal 19cm.)
Bij afwijkende steenmaten moet je dan of stenen gaan kappen of een hogere rollaag voorzien of over meer lagen gaan werken.

Over de diepte van de ramen kan je discussiëren. Meestal worden ramen inderdaad achter een halfsteense dag geplaatst zodat er aan de binnenkant een steense afwerking geplaatst kan worden. Je kan ze echter ook met een steense dag plaatsen, maar dat was vroeger minder gangbaar. De binnenmuur werd over de spouw gemetst.
Bij moderne woningen met dikkere isolatie komt een steense dag meer voor omdat daar het buitenblad naar binnen wordt gezet om zeker te zijn dat het raam netjes in de vergrote spouw past. Het raam staat steeds tegen het binnenspouwblad in de spouw en het buitenspouwblad sluit hierop aan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 07 december 2020, 14:20:33 PM
Een éénsteense rollaag zoals ze nu voorgetseld is, wordt opgebouwd uit volledige stenen. Je hebt daarin geen halve stenen zitten. Ook de lengte is iets groter dan de breedte van het raam, zeker bij oudere huizen. Om de drukboog te verkrijgen moet je zorgen dat de buitenste stenen in het gevelmetselwerk "vast" zitten. Vandaar dat er vroeger ook veel meer met een waaier gewerkt werd met tapse voegen.


zoals ik eerder schreef heb ik om de 2 stenen een gleuf geslepen waarom vroeger ook niet

ik heb oude steen gaande van 16 tot meer dan 20 cm

in mijn tuinhuis vermetsten wij alle overschot (wildverband gaande van enkele cm tot volledige stenen.Prachtig( blijkbaar voor velen anderen ,mijzelf ook) had ik dat geweten had ik al mijn stenen in stukken geslepen, enkel het voegen zou een meerkost zijn

renstimpie

Hi Guys,

Thankx voor jullie feedback!  Ik had al wat via mail van clubleden ontvangen en ondertussen aangepast in de tekening.  Maar ik neem alle feedback mee voor toekomstige projecten.
Donderdag terug richting fablab en terug een huisje er proberen uit te halen met de nieuwe aanpassingen.

Voor diegenen die graag tekenen en ook eens willen laseren maar geen toestel hebben.   

www.fablabplus.be 
Locatie:  Lange Klarenstraat 17, 2000 Antwerpen (zijstraat van de Meir en gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer)

bezoek ze zeker eens op een dinsdag als alles terug normaal is.

Groetjes

Tim

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Decapod

Citaat van: SuSke op 07 december 2020, 14:20:33 PM
De technische benadering van het probeersel (dat ik onder geen enkel beding wil afbreken)

Een éénsteense rollaag zoals ze nu voorgetseld is, wordt opgebouwd uit volledige stenen. Je hebt daarin geen halve stenen zitten. Ook de lengte is iets groter dan de breedte van het raam, zeker bij oudere huizen. Om de drukboog te verkrijgen moet je zorgen dat de buitenste stenen in het gevelmetselwerk "vast" zitten. Vandaar dat er vroeger ook veel meer met een waaier gewerkt werd met tapse voegen.
Bij grotere ramen en poorten zie je de rollaag dan ook hoger worden en meer de vorm van 90° gedraaid mestelwerk krijgen, met toepassing van maatstenen.
Bij modernere huizen speelt dat geen rol meer want daar is een rollaag, als ze al geplaatst wordt, overbodig door het draagprofiel dat achter het metselwerk wordt gezet.
De hoogte van de stenen wordt ook steeds aangepast aan de hoogte van 3 baksteenlagen wanneer er gemetst wordt met een modulesteen (hoogte laag = 6.5cm - 3 lagen = 19.5cm - lengte van een steen is meestal 19cm.)
Bij afwijkende steenmaten moet je dan of stenen gaan kappen of een hogere rollaag voorzien of over meer lagen gaan werken.

Over de diepte van de ramen kan je discussiëren. Meestal worden ramen inderdaad achter een halfsteense dag geplaatst zodat er aan de binnenkant een steense afwerking geplaatst kan worden. Je kan ze echter ook met een steense dag plaatsen, maar dat was vroeger minder gangbaar. De binnenmuur werd over de spouw gemetst.
Bij moderne woningen met dikkere isolatie komt een steense dag meer voor omdat daar het buitenblad naar binnen wordt gezet om zeker te zijn dat het raam netjes in de vergrote spouw past. Het raam staat steeds tegen het binnenspouwblad in de spouw en het buitenspouwblad sluit hierop aan.

Dank u, meester Frans (geen ironie!), weer heel wat bijgeleerd. Ik heb ondertussen een Word-file waar ik al je technische posts in bewaar onder de naam 'Frans de Bouwer' (kan je ook zingen?  ;) )

Tim, ik krijg zin om dat ook eens uit te proberen. Goed te weten dat ik dat ergens kan laten uitprinten.Moet alleen tijd hebben om die inkscape wat onder de knie te krijgen. Jouw steentjes zijn wel mooi hoekig. Het valt me op dat die bij Rik een beetje afgerond zijn in de hoeken. Is dat bewust of een bijverschijnsel?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

renstimpie

Ik heb de steentjes niet steen per steen getekend.   Ik ben een gemakkelijke manier gaan zoeken :)   google:  svg - pattern brick ;)  en deze dan gekopieerd in de tekening.

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Val-Rikard

#83
Aan Thomas,

"Het valt me op dat die bij Rik een beetje afgerond zijn in de hoeken. Is dat bewust of een bijverschijnsel?"

De steentjes die hier en daar afgerond zijn bevinden zich in het siermetselwerk. ( De uitspringende delen).
Dit zijn op gekleefde delen waarbij op sommige plaatsen de randen vlam gevat hebben. Bij dunne structuren is dit iets waar op gelet moet worden tijdens het laseren.
Intussen heb ik dit onder de knie en hebben ze geen onvoorzien brand plekken meer. Bij deze reeks huizen is dit op sommige plaatsen wel nog het geval.
Dit element stoorde mij echter niet echt omdat deze metsel boorden in het echt (zeker bij goedkopere bakstenen) ook afbrokkelden.
De muur oppervlaktes zelf, en hoeken rond de openingen, hebben dit probleem niet.
Hier onder zie je een test stukje die ik destijds uitprobeerde toen ik het toestel een paart weken had.



Groet, Rik

Decapod

Merci voor de uitleg, Rik. Hoe voorkom je dat dan?

Het mooie is, dat je door de ruwheid van dat houtkarton heel fijn reliëf in de stenen krijgt. Dat doet die gevels leven. Zo anders als plasticard (al ga ik me daar eerst toch wat in bekwamen, voor ik de sprong maak naar dat laseren).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

ramdani

Citaat van: renstimpie op 05 december 2020, 16:09:01 PM
Mijn eerste probeersel uit karton.   Tekening gemaakt in inkscape.   De gevel is gelaserd op 2mm bristol karton.   Nog veel te leren..  maar elke keer gaat het beter.

IMG_7745 by Tim Somers, on Flickr
Knap gedaan👍
Hoe lang duurt het om zo 1 gevel te laseren ?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Val-Rikard

Citaat van: Decapod op 09 december 2020, 17:55:09 PM
Merci voor de uitleg, Rik. Hoe voorkom je dat dan?

Het mooie is, dat je door de ruwheid van dat houtkarton heel fijn reliëf in de stenen krijgt. Dat doet die gevels leven. Zo anders als plasticard (al ga ik me daar eerst toch wat in bekwamen, voor ik de sprong maak naar dat laseren).

Ik los dit op door er een ventilatortje op te laten blazen.  ;)

Decapod

Waarom moeilijk als het gemakkelijk ook gaat, hè!  ;D

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Val-Rikard

In afwachting van een bestelling spoormateriaal ben ik gestart met de eerste gevel van vier huisjes.
De gevel werd volledig uit karton vervaardigd als ook de ramen, deur en dakgoot.
Ook de crepi laag werd gecreëerd uit karton. De ruige laag werd niet door de laser gemaakt maar
door de omgedraaide kartonnen laag afkomstig van de afgepelde toplaag van pluimkarton.
Die bezit van nature een ruiger oppervlak.  ;)


WAJ Janse