Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Leuven stelplaats stoomloc's e.d.

Gestart door Anarchy, 19 oktober 2006, 21:37:11 PM

Anarchy

Hoi,

Op vraag van iemand moest ik vragen of er een mogelijkheid is om een kijkje te nemen in de loods waar de stoomloc's e.d gesteld staan in Leuven. Ik ben er een keertje geweest tijdens de rit met HLV 29.013 maar meer weet ik ook niet. Alvast bedankt.

trainfreak

Vraag het eens aan de bevoegde instanties.
Je kan het via mail doen maar vraag me niet waar je het emailadres kan vinden[B)]
Spoorse groeten
Dimitri

factageklerk

Ik denk dat dit wel mogelijk is maar ........ naar het schijnt alleen voor groepen of scholen, onder begeleiding van een gids.  Mits op voorhand te reserveren.
Vroeger hield men er ook eens regelmatig opendeur met soms stoomlocs in actie en een brosseltje dat pendelde tussen de bewaarplaats en het station. Een andere mogelijkheid is proberen binnen te raken via iemand die er werkt . Of neem anders  eens contact op met de dienst historisch erfgoed & musea van de NMBS. Het is wel stilaan de moment voor de museumbewaarplaats te bezoeken want ze is gedoemt te verdwijnen onder de sloophamer........[V]voor koning auto of appartementen.
 

Johnnytrein

Doen ze dat nu nog steeds gebouwen slopen voor koning auto? Ik dacht dat die tijd voorbij was.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marctje

wij hebben deze bewaarplaats kunnen bezien met de rit van vilvoorde naar leuven met de type 29. deze plaats is machtig mooi en er staan bangelijke machines binnen  type 10, 12, 64, de koninglijke en nog veel meer. hoe dat je dit nog kan bezoeken weet ik niet maar als je de kans krijgt zekers doen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Anarchy

Dat heb ik ook bezocht tijdens die bewust rit Marc. Maar de persoon in kwestie die het mij vroeg dus niet

rixke rail

Er komen appartementen, dat is al een tijdje bekend !
De N.M.B.S. verkoopt de gronden.
Met een pendeltreintje ernaartoe is al een tijdje niet meer mogelijk, de sporen zijn al lang opgebroken.
Waar zal het materieel dan naartoe gaan ?
Gesloopt ? [V] Elders gestald ? [:(]
Modelspoorse groeten,Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Tom

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Er komen appartementen, dat is al een tijdje bekend !
De N.M.B.S. verkoopt de gronden.
Met een pendeltreintje ernaartoe is al een tijdje niet meer mogelijk, de sporen zijn al lang opgebroken.
Waar zal het materieel dan naartoe gaan ?
Gesloopt ? [V] Elders gestald ? [:(]
Modelspoorse groeten,Eric.

Verschrikelijk, en dan durft de dienst historisch erfgoed in Sj reageren dat het vanals doet. [:(!] [V]
Tom

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Er komen appartementen, dat is al een tijdje bekend !
De N.M.B.S. verkoopt de gronden.
Met een pendeltreintje ernaartoe is al een tijdje niet meer mogelijk, de sporen zijn al lang opgebroken.
Waar zal het materieel dan naartoe gaan ?
Gesloopt ? [V] Elders gestald ? [:(]
Modelspoorse groeten,Eric.

Verschrikelijk, en dan durft de dienst historisch erfgoed in Sj reageren dat het vanals doet. [:(!] [V]



Een deel ervan staat al een tijdje buiten de loods : rode kruis (M-1) rijtuig, kubel-wagen, oud houten rijtuig (in zeer slechte staat).
Ik vrees heel erg dat deze dingen de erosie niet zullen overleven!!![:(!][:(][V][xx(][:(!][V][:(]
Grootspoorse modelgroeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marctje

er is trouwens spraken dat de bewaarplaats samen met die van la louviere naar schaarbeek zou komen
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

factageklerk

het zou de bedoeling zijn dat er mettertijd een nationaal spoorwegmuseum opgericht word..........[?] en dan zou alles wat bewaard is gebleven naar daar verhuizen
 

rgp

Dag,

Het idee van een spoorwegmuseum wordt ernstig onderzocht ... en meer ga ik niet zeggen.

Wat Maxim daar geschreven heeft is juist.  Al diegene die vinden dat er niets is gebeurd en dat het toch allemaal niet moeilijk is, nodig ik uit om de financi?le kant ter harte te nemen.  Na ??n dag zullen die wel al anders zingen[;)]

Roland

factageklerk

Ik kan rgp geen ongelijk geven, maar het kan niet van de nmbs alleen komen hoor. Ik vind dat men maar eens subsidies over de brug moet komen en terug wat loc's en materieel rijvaardig maken(12.004,1.002,64.045...wagons,rijtuigen) en bewaren wat er nog overgebleven is. Maar ook de verenigingen die met grootbedrijf werken kunnen hierbij helpen ,zij onderhouden het grootste deel van hun materieel zelf maar ook wij de fans kunnen daarbij helpen door zo talrijk mogelijk aanwezig te zijn tijdens zulke manifestatie's of helpen met restaureren en zo de mensen proberen te steunen die ons patrimonium in ere willen houden en dat zijn geen enkelen....[;)]en ik hoop dat men toch een goede locatie vind voor een museum tenzij er een mirakel gebeurt en Leuven open blijft en uitbreid om zo de moderne appartementen kaalslag in leuven tegen te gaan[^]
 

Tom

Het idee van ee nationaal spoorweg museum bestaat al lang.
Ik moet toegeven dat er de laatste tijd meer wordt gedaan.
Gisteren op de terugweg van de expo heb ik op de trein een paar mensen ontmoet waarvan iemand mij kon vertellen dat de nieuwe directeur van de dienst historisch erfgoed ook een treinliefhebber is en zoveel mogelijk zal proberen te doen maar het grote robleem is natuurlijk GELD.
Mischien is er dan toch nog hoop.
Tom