Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

LINKS en RECHTS RIJDEN

Gestart door TECHWIL, 22 oktober 2020, 10:39:34 AM

TECHWIL

Is me opgevallen dat wanneer ik een trein in Mollkirch (FRANKRIJK) neem, deze links rijdt, doch een paar kilometer verder richting Elzasvlakte reden we plots rechts.
De Elzas is inderdaad de enige regio in Frankrijk waar de treinen rechts rijden, deze wissel gebeurt via een brug. Natuurlijk veel veiliger dan met wissels.
Ik denk niet dat er iemand een modelbaan heeft met deze wisseltruk.

https://www.google.fr/maps/@48.5328768,7.4794502,719m/data=!3m1!1e3


RENWIL

Koen

Tof om na te bouwen  :). Ik ben momenteel een Franse baan aan het bouwen maar wel aan de zuidkant van Frankrijk.
Deze manier van werken had ik nog niet gezien.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Citaat van: TECHWIL op 22 oktober 2020, 10:39:34 AM
Ik denk niet dat er iemand een modelbaan heeft met deze wisseltruk.
Ik denk het wel. Jaren geleden eens op een tentoonstelling gezien. Ik weet alleen niet meer zeker of het om deze locatie in Frankrijk ging die was uitgebeeld. Kan ook ergens tussen België en Duitsland geweest zijn. Die kruising maakte gebruik van de natuurlijke hoogteverschillen.

In Nederland ligt ook zo'n links-rechts kruising. De HSL Zuid (in België de HSL4) rijdt in Nederland ook links, tot vlak voor Rotterdam. De kruising ligt tussen Barendrecht en IJsselmonde. Daar is het een gekrioel van sporen omdat daar ook nog het gewone spoor wordt gekruist.

nmbssncb

https://showmystreet.com/#sw8iv_4gb67_5k.0_8g42

Willy

P.S.  Google Maps, inloggen of door alle alle instellingen lopen om zoveel mogelijk het verzamelen van alle gegevens te vermijden...
nmbs < Willy > sncb
===============

SuSke

Bij MTD speelt als opvolger van Vaerwegh Dok een baan geïnspireerd op de flyovers van lijnen 25 en 27 tussen Sint-Katelijne Waver en Mechelen-Nekkerspoel.
Er moet ook nog een industriespoortje door lopen. Maar vooral veel groen op de bermen.

https://www.google.com/maps/@51.0596717,4.4997658,2110m/data=!3m1!1e3
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ACFI

Citaat van: SuSke op 22 oktober 2020, 15:00:38 PM
Bij MTD speelt als opvolger van Vaerwegh Dok een baan geïnspireerd op de flyovers van lijnen 25 en 27 tussen Sint-Katelijne Waver en Mechelen-Nekkerspoel.
Er moet ook nog een industriespoortje door lopen. Maar vooral veel groen op de bermen.

https://www.google.com/maps/@51.0596717,4.4997658,2110m/data=!3m1!1e3

Iets meer zuidelijker had je vroeger nog de flyover met de lijn 27B naar Antwerpen Zuid via Wilrijk en het ringspoor.

ACFI

Herwig

#6
Fly-over tussen Mutzig en Molsheim
Dat  Kapelletjes-ven  doet vermoeden dat voor deze fly-over een berm is opgehoogd  .   
En zoiets dergelijks zou ooit door een modelspoorvereniging of privépersoon nagebouwd zijn   (dixit Klaas)
Hoeveel lopende meter ongeveer zou dit in  H0 worden van de  Super-U  over de Bruche  zo naar de  trampoline-club ?

Die ondertunneling-in-aanbouw bij het Molsheim-station (iets meer naar het oosten) is ook interessant.....

Boemeltrein

Yep! en dat is sinds Frankrijk verslagen werd in de Frans-Pruisische oorlog in 1870, de Elzas paste haar treingebeuren maar aan aan haar nieuwe heersers maar toen in 1918 de Elzas terug Frans grondgebied werd liet men het zaakje zoals het was en sindsdien blijven de treinen in Elzas rechts rijden.

raf

is toch uit te rekenen hoe lang dit word
je moet minstens 57 mm hebben voor marklin K rails om onder de rijdraad te komen
dus pakweg 10 cm totale vrije hoogte om zeker te zijn
dus je laat het ene spoor 5 cm dalen en het andere 5 cm klimmen dat geeft de minst lange lengte ;
je wil een 2° helling aan houden dus je krijgt voor het dalen 2,5 meter en dan nog voor het stijgen er bij het zelfde dus 5 meter heb je ongeveer nodig om het mooi te willen doen

als ik verkeerd ben tja verbeter me dan

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Je rekenwerk klopt wel.
Ik weet echt niet meer hoe lang de opstelling was die ik heb gezien, het was misschien wel 20 jaar geleden.

SuSke

Citaat van: raf op 25 oktober 2020, 20:06:23 PM
is toch uit te rekenen hoe lang dit word
je moet minstens 57 mm hebben voor marklin K rails om onder de rijdraad te komen
dus pakweg 10 cm totale vrije hoogte om zeker te zijn
dus je laat het ene spoor 5 cm dalen en het andere 5 cm klimmen dat geeft de minst lange lengte ;
je wil een 2° helling aan houden dus je krijgt voor het dalen 2,5 meter en dan nog voor het stijgen er bij het zelfde dus 5 meter heb je ongeveer nodig om het mooi te willen doen

als ik verkeerd ben tja verbeter me dan

gr raf 

Tel daar dan nog de aanloopbogen en de topbogen bij en je zit snel aan een 7 tot 8m lange baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 25 oktober 2020, 23:34:17 PMTel daar dan nog de aanloopbogen en de topbogen bij en je zit snel aan een 7 tot 8m lange baan.

En als je het visueel nog wat mooier wil, en je gaat ipv 2,5% naar 2% of 1,5% helling ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SirGresley

Op de google earth staat een "afstandsmeter" rechtsonder :

Op de kaart 1/1 1,6 km  (1cm = 100m)
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Herwig

#13
1.6 km .   Uit het hoofd gerekend even ,  gaat  87   'ongeveer'   2 x   in  160   maw  in H0 heb je slechts een (kleine) 20 meter nodig voor dit kunstwerkje  ....


>   en uitgerekend met een nog steeds werkende antieke Brother LD12 zou dat geven: 
alleen al de fly-over op zich heeft 18,39 lopende meter van doen in H0 , behoudens vergissing ...     
Meer iets voor Evan & Dirk voor hun volgende kelderbaan in één of ander kasteel of zo  ....

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 26 oktober 2020, 09:27:34 AM
1.6 km .   Uit het hoofd gerekend even ,  gaat  87   'ongeveer'   2 x   in  160   maw  in H0 heb je slechts een (kleine) 20 meter nodig voor dit kunstwerkje  ....

Wie heeft dat nu niet op zijn treinkamer.. ;D ;D

;)