loc rijdt niet meer

Gestart door bumper, 10 oktober 2020, 19:27:06 PM

bollen neus

Zelf zet ik nooit foto's hier en geloof me, het heeft me al veel tijd uitgespaart om ondertussen verder te kunnen doen met de hobby.
Den Eric

Rangeerduivel

Citaat van: bollen neus op 12 oktober 2020, 10:03:55 AM
geloof me, het heeft me al veel tijd uitgespaart om ondertussen verder te kunnen doen met de hobby.

Hoe lang duurt het bij jou om een foto te plaatsen misschien?
Een halve minuut per foto kan een gemiddelde zijn, en de foto's maak je toch om ze op het forum bij de noorderburen te plaatsen, dus die tijd moet je er niet bij rekenen.
Alleen komt er hier enkel wat meer 'know how' bij kijken.
Ooit eens aan gedacht dat mensen quasi ongeintresseerd zijn in een verhaal/verslag van een ombouw oid als er geen foto('s) bij staan?
Met enkel een onbekend nummer van een onbekende loc ergens in een onbekend land trek je geen aandacht hoor...
That's my 2 cents...
En nu graag terug on topic want Ludo zijn probleem is nog (steeds) niet opgelost!

;)

raf

#17
ik heb wat info gegeven via pb
daar de TS analoog wil blijven rijden is er maar een mogelijkheid als hij geen nieuwe decoder wil in bouwen

een FRÜ van uhlenbrock Nr. 55500
NIET de M versie nemen want deze loc heeft een hamo magneet zitten dus is een gelijkstroom motor in een marklin loc
maar dan moet er wel het een en ander gesloopt worden of alles aan de stekker gesoldeerd dat gaat ook
maar het is een verd... kleine stekker
een frü schakeld gewoon om zoals marklin omschakeld
maar deze is voor een dc motor op een ac baan te kunnen gebruiken 
en ik heb er een deel zo rijden (roco ombouw) op mijn baan en dat werkt perfect
ik schakel nu om op digitaal en kan dus voor een prijsje een frü aan bieden
als de TS in de buurt woont of naar mij thuis wil rijden dan bouw ik hem ook nog voor hem gratis in
indien de loc open is dan is het een 10 minuten werkje
Maar wat ik zelf niet kan (esu lok programmer) ik zou als ik de TS was eens de lok door iemand laten op een programmer aansluiten en kijken want het zou kunnen dat de decoder niet defect is maar om de een of andere onverklaarbare wijze is ge her programmeert en niet meer op analoog staat in de instellingen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Citaat van: Rangeerduivel op 12 oktober 2020, 10:33:12 AM
Citaat van: bollen neus op 12 oktober 2020, 10:03:55 AM
geloof me, het heeft me al veel tijd uitgespaart om ondertussen verder te kunnen doen met de hobby.

Hoe lang duurt het bij jou om een foto te plaatsen misschien?
Een halve minuut per foto kan een gemiddelde zijn, en de foto's maak je toch om ze op het forum bij de noorderburen te plaatsen, dus die tijd moet je er niet bij rekenen.
Alleen komt er hier enkel wat meer 'know how' bij kijken.
Ooit eens aan gedacht dat mensen quasi ongeintresseerd zijn in een verhaal/verslag van een ombouw oid als er geen foto('s) bij staan?
Met enkel een onbekend nummer van een onbekende loc ergens in een onbekend land trek je geen aandacht hoor...
That's my 2 cents...
En nu graag terug on topic want Ludo zijn probleem is nog (steeds) niet opgelost!

;)

Dat boeit me al lang genen nol zoals je weet maar onthouden is ook know how hé Rudy  alé en nu terug naar de niet rijdende loc.
Den Eric

Break302

Deze decoder is met een esu lokprogrammer alleen te testen en niet uit te lezen !
Het is trouwens de originele decoder van de lok niet, want er moet een sound versie in zitten en dat is deze decoder niet.
Met een Central station zou er meer te proberen zijn.

mvg

Jos

Alberke

Eenvoudigste oplossing: steek er een nieuwe decoder in, zo houdt de locomotief zijn waarde, en heb je de snelste en zekerste oplossing.
En kijk die transfo nog eens na.
Afhankelijk van waar je woont kan de netspanning soms flinke pieken geven. Officieel is het 230V, ik heb hier nu 240 gemeten.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

240 volt is geen piekspanning, dat valt binnen de toleranties. En moet voor de decoder geen probleem zijn.

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 oktober 2020, 12:37:47 PM
240 volt is geen piekspanning, dat valt binnen de toleranties. En moet voor de decoder geen probleem zijn.
Inderdaad; dat is tegenwoordig de norm.
Vertaal dat eens naar de secundaire puls van een transfo die voor 220V gemaakt is (en die meestal al flink uit de kluiten gewassen is)
Maar mij moet je niet  geloven hoor, je kan het in de handleiding lezen.
Gezien zijn recente problemen met de sporen is er misschien nogal veel geschakeld.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 12 oktober 2020, 12:53:38 PM
Maar mij moet je niet  geloven hoor, je kan het in de handleiding lezen.
Welke handleiding bedoel je, en wat kan ik daarin lezen?

bumper

Deze loc is origineel door mij zo in de winkel gekocht.
Is nu voor de eerste keer open gemaakt.
Ik rij analoog en het liefst van al zou ik van dat digitale af willen. Ik ken daar niets van en telkens er iets mis is moet ik iemand anders lastig vallen om te zien wat het juist is. Ik heb deze loc gekocht voor het model en niet voor hetgeen er in steekt. Maar tegenwoordig kun je bijna niet anders dan dat er bij nemen. Of is dat niet juist? In ieder geval heb ik niet de intentie om van analoog af te stappen. En dat probleem met de sporen komt volgens mij van het gedurende lange tijd ongebruikt op de zolder te hebben gestaan, omdat er geen mogelijkheid was om in die periode aan modelbouw te doen. Dus zeker niet van veelvuldig schakelen.

Ludo.
 

bumper

Gisteren de loc op een testovaal gezet en digitaal werkt hij goed. Daarna op mijn baan gezet, 20 cm gereden en gewoon zelf gestopt.
Wielen, sleper en motor eens goed ingespoten met contactspray en dat had resultaat. De loc heeft verder normaal gewerkt.
Daarjuist terug getest, maar hij weigerde te starten. Een klein zetje gegeven en weg was hij. Verder werkt hij normaal. Alleen wanneer je heel traag wil vertrekken laat hij het afweten en heeft hij een zetje nodig. Het is dus een motorprobleem denk ik. De motor heeft precies een dood punt. Maar daar ben ik helemaal niet zeker van, want met de hand is hij vlot rond te draaien en voel je nergens de weerstand verhogen.

Ludo.
 

raf

kool borstels zuiver maken
zou kunnen helpen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Een dood punt is een elektrisch probleem: een onderbreking van de wikkelingen; kan inderdaad zoals Raf zegt  verholpen worden door de koolborstels te vervangen en de collector te kuisen.
Als het echter een losse verbinding in de motor is, daar waar de draden aan de collector zijn bevestigd, dat is wat anders!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

je kunt indien dit gebeurt is en de draden zijn alleen los gekomen deze terug solderen
ik zou ze met lood houdende solderen omdat deze iets beter vloeit dan lood vrije
maar het blijft oplappen en het blijft niet goed gaan omdat het los komen een oorzaak heeft
een nieuwe anker zou uitkomst bieden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Voorbije maandag is Ludo zo vrij geweest om me even bij hem thuis te ontvangen om deze sputterende Lok nader te laten bekijken.

Eerst heb ik een klein ovaaltje gelegd met C-rails en de lok op de rails geplaats om te zien of deze herkend werd door mijn meegebrachte Mobiel station 2. Dit verliep probleemloos, waaruit we konden concluderen dat er niets mis was met dit deel van de decoder.

Het stroef en met schokken rijdende lok was er wel, ook digitaal aangestuurd. Dit probleem heb ik verholpen door al de draaiende en elektrische onderdelen proper te spuiten met professioneel (geen vet achterlatend) reinigingsmiddel. Hierna reed de lok zoals nieuw, zelfs met zeer lage snelheid (kruipend over het spoor) wel digitaal aangestuurd!

Achteraf heeft Ludo de lok terug analoog aangestuurd met nog steeds niet volledig opgelost probleem. Het lijkt erop dat de motor goed draait via PWM aansturing vanuit een decoder, maar analoog de motor niet altijd goed werkt.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen