Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

loc rijdt niet meer

Gestart door bumper, 10 oktober 2020, 19:27:06 PM

bumper

Mijn Märklin diesel loc nr 5533 digitaal rijdt niet meer. Ik ben wel een analoge rijder, maar toen ik hem enkele jaren geleden kocht werd mij bevestigd dat analoog bedrijf geen enkel probleem was. Tot hier toe was dat ook het geval, maar wat nu enkel nog werkt zijn de lichten en ook het wisselen van rijrichting is te zien in de lichten, alleen er zit geen beweging meer in. Bij het aanzetten van de transformator is heel even een licht gezoem te horen maar verder niets meer.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Groeten.
Ludo.
 

Alberke

waarschijnlijk toch de decoder naar de knoppen. Als je analoog  rijdt moet je er op letten dat de omkeer-impuls geen te hoge spanning is. Zeker bij oudere transfo's is dat een probleem. Men zegt dat de plastic versies waarop staat "230volt" veilig zijn, maar een piek op het net kan die spanning sterk verhogen; en dan heb je pech.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Ik heb zo een witte 32VA transformator. Is het niet mogelijk de decoder er uit te halen, want die heb ik niet nodig bij analoog rijden.
Maar zo simpel zal het wel niet zijn zeker.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

De decoder verzorgt bij analoog rijden het omschakelen van de rijrichting. Als je de decoder er uit haalt moet er dus iets anders in wat de omschakeling verzorgt.

bumper

Klaas,
En is dan het rijden ook opgelost, want dat doet hij ook niet meer.
 

Klaas Zondervan

Dat kan ik hiervandaan niet zien. Het kan ook aan de motor liggen. Misschien zit die wel vast. Als je een licht gezoem hoort kan het zijn dat de motor wel door de decoder wordt aangestuurd, maar niet wil draaien.

bumper

Ok. Ik zal eens controleren of de motor in orde is.
 

PietB

Het beste test je een motor met een 4.5 volt of 9 volt batterij.
Neem de draden van de decoder los van de motor en sluit de motor aan op de batterij.
Doet ie het dan wel dan kun je de decoder als dader aanwijzen.
Loopt de motor niet dan zal deze gereinigd moeten worden en evt van nieuwe borstels voorzien moeten worden.

grt Piet.

Johnnytrein

En waarschijnlijk is dan een drupje olie ook nodig
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Alberke

Als je analoog wil blijven rijden kan je misschien het hele motorsysteem vervangen door zo'n ouderwetse relais.
Daar moeten bij vele forumleden nog ergens schuiven van vol liggen.
Of het nog past in je loc weet ik niet.
Die grijze transfo's zouden inderdaad al de "goei" moeten zijn. De mijne toch.
Als de motor vast zit kan je die toch laten bewegen door aan de wielen te draaien?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Loc open gemaakt. De motor zit zeker niet vast, ik kan de wielen vlot ronddraaien. Gesmeerd is hij ook goed, en zeker niet vuil of te veel gesmeerd. Heb de decoder en basisplaat los gemaakt en de decoder van de basisplaat gehaald, is zelfs een type met sound. Maar op het eerste zicht is daar niets aan te zien. Hoe kun je trouwens zien of hij stuk is of niet. Ik rij analoog, en dat zal zo blijven. Dus een decoder heb ik niet nodig. Maar om dat om te bouwen en wat daar voor nodig is, daar ken ik niets van. Ik heb het handboek digitaal van Märklin op de website al eens doorgebladerd, maar dat is op het ogenblik nog dikke mist voor mij. Hulp zal zeker nodig zijn. Kan het helpen om van het binnenwerk een foto te posten?
Groeten.
Ludo.
 

raf

ja een foto kan helpen en via pb heb ik je ook reeds een voorstel gedaan
hangt allemaal af wat motor er in zit
ik heb een deel elektronische omschakelaars liggen die eventueel kunnen ingebouwd worden
hangt van de motor af
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

 

stoomlokje

foto's zijn helaas niet te zien,
grtjs
Saskia

doomslu

Citaat van: stoomlokje op 12 oktober 2020, 01:46:38 AM
foto's zijn helaas niet te zien,
grtjs
Saskia
Hier wel. Het is het gekende probleem van de instellingen van de browser.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *