Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Probleem met stroomafname

Gestart door bumper, 20 september 2020, 18:13:50 PM

bumper

In mijn schaduwstation 3rail heb ik al mijn metalen rails verwerkt. Op een recht stuk spoor heb ik een probleem dat steeds erger wordt.
Op een bepaalde plaats vertraagt de loc. Het is begonnen met een kleine hapering. maar het wordt steeds erger. Momenteel is het zo dat een loc daar zelfs stil valt als hij traag aan dit probleemstuk aankomt. Wil je hem erover krijgen moet de transfo goed open gedraaid worden. Maar als dat zo verder gaat, vrees ik dat er een moment komt dat hij er niet meer over komt. Aan de voeding kan het volgens mij niet liggen, daar ik ongeveer om de meter een rail aansluiting heb. Een bijkomend probleem en wellicht het grootste is dat ik nooit verwacht had dat daar problemen zouden komen en heb ik de bereikbaarheid verwaarloosd. Ik kan er namelijk niet meer bij komen. Met wat hulpstukken al iets in elkaar geknutseld om te kuisen, maar zonder veel succes. Maar vermits dit stuk regelmatig bereden wordt met samenstellingen met een kuiswagen, denk ik dat vuil op het eerste gezicht niet het probleem is.
Is er iemand die dit probleem ook al heeft voorgehad en wat kan de oplossing hiervoor zijn?
Groeten.
Ludo.
 

755philippe

Heb je al eens nagezien voor zover je kunt er geen oxydatieprobleem is of roestvorming aanwezig is aan de spoorstaven aangezien dit vroeger een frequent probleem was bij de M-rails. Is jou baan opgesteld in een ruimte waar een hogere vochtigheidsgraad aanwezig is want dit kan na jaren beginnende roestvorming geven waardoor de stroomtoevoer belemmerd wordt. Ook zien dat je puntcontakten mooi zuiver is en vrij is van stof/vuil.
Mvg


755philippe

evan

Je zegt Transfo?  Je Rijdt dus analoog? 

Als het geen vuil of oxidatie is...
Kans dat je dan een kortsluiting hebt, maar niet voldoende voor een afschakeling door de weerstand van je rails.  Hoe dichter de trein bij de kortsluiting hoe meer hij vertraagt en dan stil valt.  Als je in de andere richting naar datzelfde punt rijdt zal je hetzelfde merken.

succes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bumper

Dank voor de reacties. Stof of vuil is niet de oorzaak denk ik. Oxidatie zou kunnen, maar waar en hoe?
Dat verhaal van kortsluiting versta ik niet goed. Wil dat dan zeggen dat de puntkontakten en/of de middengeleider het metalen gedeelte van de railbedding raken? En met de transfo vol open gaat de loc er momenteel nog over. Traag dan stopt hij. Hoe is dat in overeenstemming te brengen met een kortsluiting of bijna kortsluiting. Ik kan ook niet zeggen hoe dit probleem in de tijd zal evolueren.
Heel, heel dom van mij om de toegankelijkheid te verwaarlozen, maar indien het niet opgelost geraakt sta ik voor gigantische breekwerken. Of misschien wel een volledige ombouw. Maar eerst gaan we toch proberen hier een oplossing aan te geven.
Op voorhand dank voor de hulp.

Ludo.
 

755philippe

Wat je misschien wel eens kunt doen is eens checken met een voltmeter op verschillende plaatsen van het spoor. Kun je al eens zien of er overal ongeveer evenveel stroom doorloopt of juist niet.
Mvg


755philippe

bumper

Philippe,
Probleem is dat ik er zo maar niet bij kom. Ik zal proberen een hulpstuk te maken om dergelijke meting uit te voeren.

Groeten.
Ludo.
 

evan

Citaat van: bumper op 21 september 2020, 14:06:12 PM
Wil dat dan zeggen dat de puntkontakten en/of de middengeleider het metalen gedeelte van de railbedding raken?

Ludo.

Dat is perfect mogelijk.  Door de volledige weerstand van je bekabeling en rails is de kortsluiting eerder een grote verbruiker.  Je trein die dicht bij je transfo aansluiting rijdt gaat er niet direct iets van ondervinden, maar hoe dichter je bij de kortsluiting komt hoe groter de spanningsval en gaat je stroom ook verloren door je loc en gaat deze meer door de kortsluiting. 

Best vervelend dat je er niet bij kan, maar je zal het euvel moeten aanpakken om problemen te vermijden.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Flip

De sporen manueel poetsen met een speciale gom . Roco oa heeft zo iets .
In dacht dat een Märklin nooit last had van stroom afname??
Twee rails de ene pool een sleper over punt contacten de ander pool. Bijna onmogelijk.
Is er geen slecht contact bij de rail lassen ?
En... nooit iets maken waar ge niet meer bij kunt. Maar dat wist je al zeker  ;)

groeten
Julien
Lenz digital PC sturing

patrick smout

Citaat van: evan op 21 september 2020, 21:04:45 PM
Citaat van: bumper op 21 september 2020, 14:06:12 PM
Wil dat dan zeggen dat de puntkontakten en/of de middengeleider het metalen gedeelte van de railbedding raken?

Ludo.

Dat is perfect mogelijk.  Door de volledige weerstand van je bekabeling en rails is de kortsluiting eerder een grote verbruiker.  Je trein die dicht bij je transfo aansluiting rijdt gaat er niet direct iets van ondervinden, maar hoe dichter je bij de kortsluiting komt hoe groter de spanningsval en gaat je stroom ook verloren door je loc en gaat deze meer door de kortsluiting. 
In dat geval zal de analoge regeltrafo toch behoorlijk belast worden, in die mate zelfs dat de spanning door zijn knieen gaat en de regular nauwelijks nog werkt. Om dit uit te sluiten volstaat het om de locs van de rails te nemen, de regelaar vol open te draaien en dan de stroom ( niet de spanning) te meten  die de trafo levert aan de rails. Bij kortsluiting zoals Evan aangeeft moeten dit meerdere amperes zijn, normaal moet dit 0A zijn.

Mvg,Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

als het stuk spoor zo goed als ontoegankelijk is langs boven kun je er dan langs onder aan ???
stukje plaat weg halen langs onder dan hopelijk kun je de roest langs onder weg halen .
dit kun je daarna inspuiten met roestwerende verf (hammarit)
maar hoe dan ook dit is maar een lapmiddel normaal zou de rail(s) er uit moeten en vervangen worden .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Ik heb het een en het ander in elkaar gestoken om een antwoord te geven op jullie vragen.
Een oude dc loc een beetje gesloopt en omgebouwd om te voeden met een batterij en voorzien van lange draden (rood en zwart) met aan het eind een drukknop om beetje bij beetje over de baan te kunnen rijden.
Een oud Märklin ketelwagentje voorzien van een sleper en lange draden om te kunnen meten.
Wit aan de sleper en oranje aan het chassis, zodoende kan ik op gelijk welke plaats spanning meten.


Het probleem stelt zich over twee rechte rails van 18cm. Voor en achter dit stuk meet ik dezelfde waarde van de spanning, op het stuk meet ik minder spanning.
Een overzicht :                             voor en na  /      op
                       transfo vol open  :   17,2 V          15,1 V
                       transfo half open :   11,9 V          8,8 V
                       transfo 1/4 open  :   8,1 V           5,2 V
                       transfo 1/8 open  :   7 V              2,9 V
Met geen enkele loc op de baan, meet ik ook geen stroom.
Ik vermoed dat ik hier te maken heb met  oxydatie van de verbindingslipjes van de midden geleider of van de raillassen van de railstaven of misschien zelfs van beiden.
Vraag is natuurlijk of dit te verhelpen is zonder breekwerk.

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Ik denk ook dat het een slechte verbinding is van de lipjes tussen de railstukken. Je meet nu spanning zonder dat er verder een belasting op de baan zit. De voltmeter is dus de enige belasting. Als je daarmee al zulke grote verschillen meet dan zullen die verschillen nog groter worden met een loc die serieus stroom trekt.

Je kunt nog uitzoeken of het in de middenrail zit of in de buitenrails. Daartoe zet je één kant van de meter niet aan de oranje draad maar aan de rails op een plek waar de spanning goed is. De andere kant van de meter aan de witte draad. Je meet dan dus de spanning op de middenrail van het slechte stuk.

Andersom kun je ook meten tussen de oranje draad en de puntcontacten op een goede plek. Als je dan een spanningsdaling hebt zit het probleem in de verbinding tussen de buitenrails.

Maar zelfs als je weet waar het zit blijft het probleem om er bij te komen. En dat probleem kun je alleen zelf oplossen want jij weet hoe de spoorbaan is opgebouwd.

Geert

Ludo,
kan je aan de plaat onder de sporen gemakkelijk aan? Mogelijk kan je de positie van elk lipje een houtschroefje invijzen tot aan elk lipje. Deze houtschroeven kan je dan verbinden met de voedingsspanning.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bumper

Klaas,
Ga ik doen. Laat het resultaat zo snel mogelijk weten.

Geert,
Zou kunnen, maar ik moet dan wel weten in welk onderdeel het probleem juist zit.

Ik was echter aan het denken : toen ik vroeger in de graansilos werkte, hadden wij nogal wat last van relais die slecht contact maakten omwille van ingebrand stof. Deze werden dan ingespoten met een product om het contact te verbeteren. Welk product weet ik niet meer.
Misschien zijn er onder jullie die dit product kennen, en ook kunnen zeggen of dit kan werken of niet? Mijn rails inspuiten langs boven krijg ik wel voor elkaar denk ik.

Groeten.
Ludo.
 

Geert

Wij gebruiken contactspray op het werk, ik kan deze wel bezorgen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen