Ombouwen Liliput loks van AC naar DC

Gestart door Fretbol, 18 september 2020, 09:41:00 AM

Fretbol

Hallo,

Net zoals enkele forumgenoten heb ik onlangs enkele Liliput loks gekocht aan een heel mooie prijs.
Aangezien het AC loks zijn ik enkel DC wil rijden had ik deze loks graag omgebouwd naar DC.

Het gaat over volgende modellen:

Liliput L131361 - Tenderlok reeks 91


Foto van cooltrain.be

Liliput L133017 - Motorwagen reeks 600


Foto van cooltrain.be

Heeft er iemand tips en/of ervaring hoe deze modellen om te bouwen zijn naar AC?
De stoomlok reeks 91 zou blijkbaar eenvoudig om te bouwen zijn naar DC maar de motorwagen reeks 600 zal waarschijnlijk moeilijker zijn?

Mocht er iemand een DC versie van deze modellen willen ruilen voor een AC versie is dit natuurlijk ook een optie  :)

Alvast bedankt,

Anthony

darick69

#1
stoomlocje is simpel,  wielen zijn geisoleerd,  er moet op de print onder de decoder solderingen verlegd worden,  lukt "mits soldeerervaring" redelijk goed.

motorwagen AC digit naar DC digitaal;  meer werk,...  wielen los draaistel zijn AC  dus vervangen naar DC en een stroomafnamepunt bijkomend voorzien zodat we op beide zijden stroomafname hebben.
De aangedreven bogie heeft gelijkstroomwielen. (op+-14mm radafstand ipv 14,3mm..)  beide kanten zijn voorzien van stroomafname, de kortsluiting van beide wielen gebeurt op de print.  De sleper verwijderen.  Opgelet De print is voor een AC treinstel,  hier moet een koperbaan overgesneden worden (die de wielen L* R kortsluit en de stroomdraad van de sleper moet er naar toe gebracht worden.
We krijgen dus nu op via motordraaistel op beide kanten stroom binnen...  ;  tis een beetje puzzelen...
 

bellejt

stoomlokje is juist niet simpel want er is geen plaats voor een sleper onder de DC versie.Bij de motorwagen mss wel onder een draaistel.Draadjes verleggen is wel simpel :)

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 18 september 2020, 14:13:17 PM
stoomlokje is juist niet simpel want er is geen plaats voor een sleper onder de DC versie.Bij de motorwagen mss wel onder een draaistel.Draadjes verleggen is wel simpel :)

Als ik het goed voor heb zoekt men naar een DC versie Johnny, dus de sleper moet WEG...

;)

bellejt

zie het nu ook maar ik heb gelijkaardig topic lopen

Fretbol

Citaat van: darick69 op 18 september 2020, 10:28:49 AM
stoomlocje is simpel,  wielen zijn geisoleerd,  er moet op de print onder de decoder solderingen verlegd worden,  lukt "mits soldeerervaring" redelijk goed.

motorwagen AC digit naar DC digitaal;  meer werk,...  wielen los draaistel zijn AC  dus vervangen naar DC en een stroomafnamepunt bijkomend voorzien zodat we op beide zijden stroomafname hebben.
De aangedreven bogie heeft gelijkstroomwielen. (op+-14mm radafstand ipv 14,3mm..)  beide kanten zijn voorzien van stroomafname, de kortsluiting van beide wielen gebeurt op de print.  De sleper verwijderen.  Opgelet De print is voor een AC treinstel,  hier moet een koperbaan overgesneden worden (die de wielen L* R kortsluit en de stroomdraad van de sleper moet er naar toe gebracht worden.
We krijgen dus nu op via motordraaistel op beide kanten stroom binnen...  ;  tis een beetje puzzelen...

Bedankt voor de tips en uitleg,

Ik zou voor de niet aangedreven bogie van de motorwagen 600 ook een DC bogie kunnen bestellen als reserveonderdeel, dan heb ik meteen de juiste DC wielen en waarschijnlijk ook aan beide kanten stroomafnemers? Geen idee of reserveonderdelen van Liliput vlot verkrijgbaar zijn maar het is een mogelijkheid?

Fretbol

Citaat van: bellejt op 18 september 2020, 17:04:08 PM
zie het nu ook maar ik heb gelijkaardig topic lopen

Ik heb je topic gezien Johnny en dacht eerst aan wisselen van onderstel maar er zitten onderdelen vast aan het onderstel die bij mijn lok groen zijn en bij die van jou zwart.
Ombouwen van de AC versie naar DC is blijkbaar niet zo moeilijk maar wel vervelend dat er onder de DC lok geen plaats is voor een sleper, ombouw van DC naar AC is dus minder evident  :-\

bellejt

ja de kleuren verschillen want ik heb jouw versie in AC en de CFL versie in DC. Ooit heeft iemand van de moduleclub de ombouw van het onderstel gedaan maar is vrij duur en duurder dan een loc AC.Mss dat il wel eens zo een AC versie van CFL kan vinden.Is niet dringend hé

Thommy

Ik heb de Piko reeks 28 (20-versie) gekocht als AC. En het is idd sleper eraf en 1 kabeltje op een andere plek solderen (het staat zelfs aangegeven).
Ik ben blij dat ik weet dat bij stomers de wielen ook geisoleerd zijn
Greetz

Thommy

raf

ik rij DC op marklin en ben nu al mijn loks aan het ombouwen
voor de volledige uitleg ik rij nog steeds met sleper maar daar zit de positieve kant van het dcc signaal
de rails zijn de negatieve kant.
voordelen zijn de rails blijven properder dan de dc rails
je hebt geen problemen met wissels en polarisatie
ook geen keerlus module nodig .
nadeel je moet al je marklin loco's ombouwen met een permanent magneet
alle roco en nieuwere loco's kun je dus zo gebruiken door een sleper onder te monteren

ook liliput modellen die ik heb worden omgebouwd
fluister sleper van roco er onder;soms het plaatje weg nemen en de sleper er onder lijmen zo win je een 2 mm hoogte
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

steamdriven

Ik ben er zelf niet goed in maar een collega heeft mijn stomer (zoals hierboven) omgebouwd naar DC op een clubavond. Volgens zijn uitleg was het erg eenvoudig en niet meer dan 10 minuten werk. Wat derick69 erover zegt, klopt volgens mij ook. De kast eraf krijgen was nog het moeilijkste.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Rangeerduivel

Citaat van: steamdriven op 19 september 2020, 17:13:21 PM
Wat derick69 erover zegt, klopt volgens mij ook. De kast eraf krijgen was nog het moeilijkste.

Het is net alsof die kast er is op gelijmd...nadat je de schroefjes onderaan hebt verwijderd moet je met een breekmes oid tussen chassis en machinistenhuis wrikken,
Eéns het los is geweest ben je goed voor eeuwig en 3 dagen...

;)