Nederlanders willen een snellere verbinding met Brussel

Gestart door janieburton, 27 augustus 2020, 20:34:21 PM

janieburton

 

Havoc

Het zal een stuk sneller gaan langs de ijzeren rijn...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

B_Modelbouw

Groot gelijk... een sneltrein met beperkte stops, en van daaruit goed aangesloten verbindingen.
Nu lijkt men soms in een veredelde stoptrein te zitten en mis je alle overige aansluitingen.

Terug naar de IC/IR 😉

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mardig23

Euh, die is er en heet Thalys. Gaat op 2 uur van Amsterdam naar Brussel, perfect alternatief voor een vliegtuig?
Ah ja, daar heeft de NS maar een beperkt aandeel in... ::)

En als ze dat V250 geval wat beter hadden aangepakt, reden ze nu 250 ipv 160, en dus ongeveer een half uur sneller.

En nu moet de NMBS stations schrappen?
Mvg Karl

SuSke

+1

Bovendien was de Benelux er terug gekomen om een goedkoop alternatief te bieden voor die bewuste HST's.
De eerste omvorming was al een trajectwijziging (van de reguliere lijn naar de HST-lijn) waardoor die Benenlux voor veel Nederlanders plots niet meer beschikbaar was.

En dat stukje over Duitsland....   ::) ::) daar hebben ze inderdaad zelf de sleutel van in handen. Maar de Ijzeren Rijn terug open stellen ligt redelijk moeilijk in Nederlands Limburg. België en Duitsland zullen wel volgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Je hebt er zelfs twee ... de Eurostar is ook rechtstreeks Amsterdam - Brussel...

Maar begrijp ook mijn betoog... waarom een sneltrein laten stoppen in Antwerpen Centraal en in Berchem ? Laat staan dat er een stop moet zijn in Noorderkempen. Dat zijn regionale of stedelijke verbindingen.

Wat goederen betreft met de Ijzeren Rijn... wat heeft dat stuk spoor zin als men er nog niet uitgeraakt over een tweede spoortoegang tot de haven of de goederenverbinding tussen Antwerpen en Lier ?
Het spoorverkeer willen ze tegen 2025 verdubbelen naar de Antwerpse Haven ?

Maar ja, zo kunnen we eindeloze discussies voeren en andere verkeersmodi doen het niet beter hier in België ... koning auto met zijn Antwerpse ring of scheepvaart met zijn Schelde-Maas-Rijn verbinding.
Soms is het gezellig om via Google Maps zulke blunders te aanschouwen
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mardig23

Hoi Bert,

Ik begrijp uw betoog, maar vooral Noorderkempen is een groot succes!
De NMBS heeft zeer positieve cijfers over het gebruik van dit station, voor reizigers de de P&R daar gebruiken, en aldaar de trein nemen naar Breda.

Er gebruiken ook veel mensen deze verbinding om vanuit de kempen naar centrum antwerpen te reizen. (maar dat zou natuurlijk ook met een Desiro kunnen ;))

Ik kan me niet inbeelden dat ze dit station zouden gaan schrappen hoor. Er is sprake van duizenden reiziger per jaar...
Mvg Karl

Havoc

Citaat van: B_Modelbouw op 28 augustus 2020, 10:00:32 AMMaar begrijp ook mijn betoog... waarom een sneltrein laten stoppen in Antwerpen Centraal en in Berchem ?

Waarom alle treinen zowel in Berchem als Antwerpen centraal stoppen is iets dat ik ook nooit gesnapt heb. Niet alleen voor internationale treinen, ook voor binnenlandse treinen is dit vaak absurd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

nmbssncb

De Beneluxboemel...

Al sinds de jaren 90 van vorige eeuw maak ik gebruik van de Beneluxboemel, een verbinding geplaagd door heel veel problemen.

De Beneluxboemel had vaak te weinig rijtuigen voor het passagiersaanbod en vooral in de zomermaanden en weekends waren die treinen overvol met veel reizigers die niet konden zitten, of met een 2de klas ticket in 1ste klas gingen zitten...  Het was ook altijd een forenzentrein, wat m.i. niet de bedoeling was.

Na het Fyra debacle is het er eigenlijk niet beter op geworden, vooral financieel, i.e. de prijzen van de tickets.

Ondanks het feit dat er nu gebruikt wordt gemaakt van HSL (in Nederland, in België nog steeds niet klaar) duurt de treinreis niet korter.

Om een zo voordelig mogelijk tarief te bemachtigen moet je nu minimaal 5 dagen (tot een week) van tevoren boeken, anders schiet de ticketprijs omhoog.  Een ticket voor Amsterdam-Maastricht, met een afstand vergelijkbaar met Amsterdam-Brussel, is goedkoper, maar dat komt het geen "grensoverschrijdend" verkeer is.  Welkom in Europa...
De voordelige weekendretours zijn afgeschaft want die waren te populair.  Nu is tijdens het weekend reizen met de Beneluxboemel een stuk duurder dan door de week.
Er rijden ook minder treinen dan voorheen (door tekort aan materieel of iets anders...).

En vanaf 2024 vertrekt de Beneluxboemel niet meer vanaf Amsterdam-Centraal, maar vanaf Amsterdam-Zuid.  Wil je naar het centrum van Amsterdam, dan is een overstap op Schiphol Luchthaven noodzakelijk.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

mardig23

#9
De HSL4 is van de Nederlands grens tot Antwerpen Luchtbal toch al een tijdje in gebruikt, niet?
Ook de noord-zuid verbinding onder Antwerpen is dat.

Het is nu enkel nog Mechelen dat een probleem is en daarna is het afgelopen.
Brussel-Antwerpen gaat voor zover ik weet, niet over een HSL-lijn komen en max 160km/u gaan...

Ach, binnenkort zijn de ICNG stammen er, en die gaan 200km/u.
Daarna zal het zijn zoals het is vrees ik ???
Mvg Karl

nmbssncb

#10
De huidige Beneluxboemel gaat over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam, en dan deels richting Breda, waar de Beneluxboemel stopt en in de andere richting verder gaat (machinist moet dus naar het andere eind van de trein lopen; tijdverlies).  Vanaf Breda komt de Beneluxboemel dan toch weer een poosje op de HSL tot vlakbij Antwerpen...

Een paar keer per dag gaat de Beneluxboemel naar Den Haag HS, en niet verder.  Dat is de dan voor de Europarlementariërs...neem ik aan.

De Thalys (en Eurostar) gaat niet via Breda volgt na een stop in Rotterdam, de HSL tot vlak bij Antwerpen, en vanaf Antwerpen non-stop naar Brussel-Zuid.

Voor mij hoeft een treinreis Amsterdam-Antwerpen-Brussel niet met een snelheid van 300 km/h (afstand pakweg 200 km), maar wel met een beetje meer regelmaat (en minder problemen, want die zijn er nog steeds), beter en meer materieel en tegen een normaal tarief zonder dat maffe vroegboeksysteem, enz.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

stefanic

#11
.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

eve

Gewoon negeren die "wensen"...
Zelfs afschaffen die handel.
Of ruilen tegen een "ijzeren Rijn corridor" zonder uitgevonden pesterijen.
Ze zijn maar "bovenste beste buren" als het in hun kraam past.

Mvg, Erik.

stefanic

Citaat van: nmbssncb op 28 augustus 2020, 13:06:41 PM
En vanaf 2024 vertrekt de Beneluxboemel niet meer vanaf Amsterdam-Centraal, maar vanaf Amsterdam-Zuid.  Wil je naar het centrum van Amsterdam, dan is een overstap op Schiphol Luchthaven noodzakelijk.
Inderdaad: en Amsterdam-Zuid ligt even ver van 'het centrum' als Amsterdam-Centraal (maar zuid ten zuiden, en centraal ten noorden). En vanuit Schiphol (de vorige halte van de Benelux) sta je (zonder overstap) nog eens sneller in Zuid dan in Centraal.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janieburton

Citaat van: B_Modelbouw op 28 augustus 2020, 10:00:32 AM

... waarom een sneltrein laten stoppen in Antwerpen Centraal en in Berchem ?

Ik kan me vergissen maar heeft ooit de Beneluxtrein een tijdje Antwerpen-Centraal niet aangedaan maar alleen Berchem?

En ik dacht dat de Beneluxtrein ook een tijdje geen stop had in Brussel-Noord