Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Profi Rails, einde productie

Gestart door janieburton, 26 augustus 2020, 22:09:24 PM

janieburton

Volgens deze winkelier zou men stoppen met de productie van Profi Rails( datum posting op de site van de winkelier is 25-02-2020)

https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-Profi-Rails-op-dood-spoor
 

Klaas Zondervan

Is al een tijdje bekend, en niet alleen via deze winkelier. Je  kunt het ook zien op de website van Fleischmann, veel nummers zijn al uit productie, maar er is hier en daar nog voorraad.

janieburton

Weer iets dat zeer kwalitatief is dat niet meer gemaakt wordt, idem dito voor het HO assortiment van Fleischmann, deze loco's en rijtuigen waren ook van zeer goede kwaliteit(zeker de stoomlocomotieven) alhoewel het niet exact op schaal 1/87 was.
 

Klaas Zondervan

Ik zie niet wat er zo "zeer kwalitatief" is aan Profi rails. Er zitten wat tekortkomingen aan.
Om het vast aangebrachte ballastbed niet te breed te maken hebben ze de dwarsliggers te kort gemaakt. En juist dat vaste ballastbed maakt het lastig om de sporen realistisch in te bedden.
Verder zit er onder elk wissel een stalen plaat die het inwendig mechaniek op zijn plaats houdt. Daardoor liggen de wissels structureel een halve millimeter hoger dan de gewone sporen. Als je op een vaste baan de sporen strak wil leggen moet je dus onder de gewone sporen ook een extra laag van een halve millimeter leggen.
Kortom, leuk spul voor tapijtrijders, maar voor een vaste baan is het niet de beste keus. Het is daarom ook dat ik het nooit heb gebruikt.

evan

Erwin bewijst dan toch het tegendeel ;)  Mooi ingewerkte proficiat rails!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

#5
Bedankt Evan.  ;)

Klaas ik weet al langer dat jij geen voorstander bent van deze rails , ik ben dat wel , al meer dan 20 jaar ben ik een zeer tevreden gebruiker van de profi rails , en gedurende al die tijd heb ik nog geen enkel probleem gehad , er liggen hier wissels die al 20 jaar lang elke dag meerdere keren op en neer gaan , zonder één enkele hapering.
De Engelse wissels is een ander verhaal , die heb ik allemaal vervangen omdat deze mechaniek niet deugde ,de kleine wisseltongetjes komen na verloop van tijd los uit hun houder en dat is niet meer te repareren.

Dat hoogteverschil is larie ( zoals jullie dat in Nederland zeggen)  , ik heb net even een foto genomen van een wissel en een stukje spoor. ;)

Fleischmann Profi Rails by Erwin Janssens, on Flickr

Dat ze niet mooi in te bedden zijn , daar geef ik je geen gelijk in , dat je mij verder een tapijtrijder noemt daar heb ik geen probleem mee.

Werken in het kopstation. by Erwin Janssens, on Flickr

B_Modelbouw

#6
Ik kan alleen Ervin hierin bijtreden dat de Fleischmann Profi rails leuk spul waren...
Heb er op mijn banen een goede 250m liggen samen met een 45-tal wissels.
En zoals het vaak (her)start met een begin set, ben ik blijven uitbreiden tot de huidige baan.

Persoonlijk vind ik de Roco Geoline rails er veel slechter uitzien, maar ja hebben we dat niet met
alle rails waar er vast een ballast bed is aangesloten...

Het gevoelige punt blijven de wissels en de wisselaandrijvingen... dus daarvan mogelijk wat reserve van inslaan.

En kwalitatief... ze mogen er wat ongelukkig uitzien met hun te korte zwarte dwarsbalken. Naar energieoverdracht en corrosie gevoeligheid zijn dan weer super. Dat blinken van de rails is met een likje verf zo opgelost.

Wat wel jammer is bij het verdwijnen van Fleischmann H0 is dat ook de Profi Koppeling verdwijnt...
Ze beloofde (Roco) dat deze behouden bleef in het gamma, maar is jammergenoeg niet terug te vinden. Of zou Viessmann deze overnemen (hebben de stroomvoerende koppelingen in hun gamma) ?

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Peter

#7
Erwin, ik kan je geen ongelijk geven. Op uw baan kan ik op deze rails zeker geen negatieve opmerking geven.
Je hebt ze prachtig ingewerkt.
Dat de Fleischmann Profi koppeling verdwijnt is een ontgoocheling wan velen hebben digitale Fleischmann loks die met een Digitale profi koppeling uitgerust zijn.. ik heb "gelukkig" een tijdje geleden nog gekozen bij mijn elok E60 van Fleischmann voor de digitale Roco universeel koppeling ook al is die groter maar ze koppelt wel heel zacht en ook als kortkoppeling is ze heel goed
Met vriendelijke groeten
Peter

henry

Heel jammer, stukje kwaliteit. dat verdwijnt.
Stevige rails waar je zeker van weet dat de dwarsliggers niet van stuk gaan.


Klaas Zondervan

Citaat van: ERVIN op 27 augustus 2020, 23:35:25 PM
Dat hoogteverschil is larie ( zoals jullie dat in Nederland zeggen)  , ik heb net even een foto genomen van een wissel en een stukje spoor. ;)

Fleischmann Profi Rails by Erwin Janssens, on Flickr
Wat bedoel je met dit plaatje te zeggen?

SuSke

dat jou "0,5mm-statement" niet opgaat Klaas. Er liggen een stukje spoor en een wissel naast elkaar op een gladde ondergrond en er is geen verschil te merken in het niveau van bovenkant rail.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Aan bovenkant rail is er geen verschil. Maar op de aansluiting "zweeft" dat railstuk, er zit 0,5 mm ruimte onder. Dat kan niet anders want onder het wissel zit een plaat en onder het railstuk niet.
Aan de rechterkant ligt het railstuk wel op de ondergrond. Dat betekent dat het railstuk naar rechts met een halve mm afdaalt.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Dan krijg je het spoor dus niet vlak. Zoals ik eerder stelde, als je het vlak wil hebben moet je onder alle railstukken ook een opvulling toevoegen.

evan

Je maakt van een kleine mug een grote olifant Klaas .  Die plaat ligt deels verzonken en wat is nu op die lengte een halve mm
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.