Bedankt alvast voor de reacties...
Je kan er iets tussenin of beter "alles-omvattend" gebruiken.
maar in ieder geval iets zonder die computer-inmenging.
Als je Cobalt IP Digital wisselmotoren gebruikt, kan je de systemen gewoon combineren.
- aansturen met een digitaal adres van op je regelaar.
- aansturen met een lokale schakelaar op de plek van de wissel (simpele drukknop)
- aansturen vanop een strategisch geplaatst synoptisch bord, ook met 1 of 2 drukknoppen, al dan niet met terugmelding dat de motor is omgegaan of terugmelding vanuit je puntstukpolarisatie.
Heb ik ook al aan gedacht, ik heb zelfs een synoptisch bord voor het lange been gemaakt met drukknoppen, aangesloten op een LocoIO en 2 wissels liggen al, met servo (ben op een bestelling aan het wachten van de andere wissels, maar Tillig zit blijkbaar hopeloos in de backorder...). Alleen, eer je de wissel hoort schakelen ben je een fractie van een seconde verder, dus drukknoppen zijn niet echt “tactiel”... Ofwel ligt het aan type drukknop (goedkoopste drukknopje van Tru Components)... Nu snap ik waarom al die amerikanen wipschakelaars gebruiken... Maar een wipschakelaar bemoeilijkt de situatie uiteraard als je vanop 2 plaatsen bedient (al kan het, als je beide schakelaars achter mekaar op een tortoise als kruisschakeling aansluit...).
Bijkomend voordeel van de wisselsturing analoog houden is dat wanneer je per ongeluk over een verkeerd gepolariseerd puntstuk rijdt je de wissel kan omzetten en je de DCC kan herstarten. Is me op de vorige baan dikwijls gebeurd, en de pretbederver met een DCC bediende wissel is dat je niet anders kan dan je lok even terugduwen zodat de kortsluiting weg is en dan herstarten.... (En dat geef ik toe als elektronica liefhebber, serieus tegen menne winkel...)
Kun je niet rond de wisselstellers die in de zijkant van de baan zitten telkens een klein beetje synoptiek tekenen om vergissingen uit te sluiten?
Ook aan gedacht. Maar de baan staat op ongeveer 1100 mm. Das bewust vrij laag zodat ook de dochter van 7 kan meebouwen (efkens tanden bijten als perfectionistische papa, maar toegegeven, het is het waard, die heeft alle kurk geplakt, kan ballasten, boompjes van zeeschuim, .... ). Maar dat betekent dat ik als volwassene quasi boven de fascia hang. Ik zal met mijn hand wel een verzonken gemonteerde schakelaar voelen, maar om een verticaal in de fascia gemonteerd bordje te zien moet ik me bukken, zeker als dat verzonken is. Of op een stoel gaan zitten... Maar als ik er iets mee wil als ik recht sta moeten het allemaal horizontale plaatjes zijn, die uitsteken.... Anders was het simpel, synoptisch bord verzonken plaatsen en klaar. Desnoods 1 aan iedere kant van de runaround loop voor elke wisselstraat... overigens denk ik dat je op een fremo hoogte van 1300mm nog steeds dat probleem hebt...
Maar dat is louter mijn inbeelding. Heb er geen practische ervaring mee, behalve de last met het omzetten van de wissels per computer.
Dat vat mijn twijfel samen

ik heb overigens wel ervaring met een timesavertje met 6 wissels, waarbij ik schakelde vanop een multimaus, maar hier zijn het er 15, dat gaat ook onoverzichtelijk worden... En ik wil het hier nu toch wel goed hebben

dus vandaar de vraag naar mensen met wat ervaring met dit soort operations-banen...