État Belge Type 12 in H0

Gestart door Alan On Track, 04 mei 2020, 23:21:22 PM

PeterVG

Hoe meer we terug gaan in de tijd hoe boeiender.
Dus Alain ik duim dat je een mooi resultaat kan boeken.
Op flickr kan je nog wat beelden vinden
Deze bijvoorbeeld

Etat Belge 1941 by happysongs151, on Flickr

Wat info die ik vond over deze loc
Etat Belge 1941
Gebouwd door Cockerill met fabrieksnummer 1658 in 1891
Ging verloren in WOI

PeterVG

Etat Belge 865 by happysongs151, on Flickr

Etat Belge 865
Type 12
Gebouwd door Saint Leonard met fabrieksnummer 935
in dienst 1893
Uit dienst 1921_1925
foto Antwerpen Centraal
flickr happysongs

Floris

nog een puntje: heb je maten van de tender? als je mazzel hebt druk je daar gewoon een duits tenderonderstel in, heb je meteen de aandrijving geregeld. Piko G7/br55, of als die te kort is br 24 van roco ofzo.

PeterVG

Etat Belge 2135 by happysongs151, on Flickr

Etat Belge 2135
Type 12
Gebouwd door Carels met fabrieksnummer 314
In dienst 1894
Uit dienst 1926_1931
Omgebouwde ketel naar Type 12bis
foto flickr happy songs

Herwig

#19
Boek        Vapeur en Belgique  Tome 1               pag. 143 à 147                   
een dozijn foto's van dit type 12 :         foto's half om half met de vierkante dan wel ronde ( 'dikke'  of  'dunne' ) schouw
asindeling 1B1  "Columbia"                        bj. A°1888  tot  A°1897
met verschillende vorm en positie van doms
raampjes ovaal     of     rechthoekig-met-afgeronde-hoeken
verschillende soorten sluitingen van de rookkastdeur

totale breedte op tekening:                                        3 000
totale hoogte met  vierkante of dikke ronde schouw:    4 420
idem                    dunne ronde                             :    4 280     


Alberke

Maar wel met vierkante schouw! Geweldig toch?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterVG

Inderdaad Hugo, prachtige machines.
In het tijdschrift van de vroegere museumvereniging TTZ vond ik in nummer 31 een artikel over het Type 12 van 1888.
Daar staat vermeld:
CiteerNaargelang de bouwdatum ontstonden er verschillen waarbij de schouw (rond of vierkant) het markantste verschil vormde.

Herwig

#22
Wat, wie weet, vertaald werd uit   "Vapeur en Belgique Tome 1"     pag. 143:                                         ( zie hierboven reactie # 19 )

" Elles presentaient quelques différences selon les séries: 
... dôme ... ,        etc.
... sablière ... ,     etc.
... cheminée avancée ou en retrait ... , ... carrée et ensuite tronconique .... ,  etc.   "

( maar Alan heeft deze stoombijbel misschien wel op 't schab )
   

Alan On Track

Oh, die foto's zijn wel een schat zeg! Ik ga me nog wel wat verder documenteren over deze mooie locs, bedankt voor de referentie. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe de nummering ging.

Herwig: ik ga eens rondzoeken voor onderdelen. Mijn intentie is om deze trein over dezelfde bogen te laten rijden dan mijn andere locs (minimum boogstraal van 45 mm) dus waarschijnlijk zal ik inderdaad voor een vije ophanging moeten opteren. Dat ga ik nog moeten zien. Ik heb gelukkig wel een goede vriend die thuis een metaalbewerkingsatelier heeft, ik ga hem eens vragen wat allemaal met zijn apparatuur mogelijk is om het onderstel te bouwen.

Om te antwoorden op Floris: ik heb ook de afmetingen van de tender, en heb die intussen met photoshop naast de tekening van de loc geplaatst. Mijn idee was inderdaad aanvankelijk om vanaf de gemotoriseerde tender van een bestaand model te vertrekken, maar ik ga moeten zien in welke mate dat echt mogelijk is, aangezien ik heb gemerkt dat de tender wel erg laag is om een motor onder kwijt te kunnen. 

Ik heb de bouwtekeningen snel geschaald en afgedrukt, om een indruk te krijgen van de concrete afmetingen in H0.

Drukwerk by Alan Jockmans, on Flickr

Ik had eigenlijk verwacht dat deze loc iets groter was, maar blijkbaar is ze zelf ietsje kleiner dan een 64. Op zich geen probleem, al wordt het een uitdaging hier een motor in te verstoppen.

IMG_20200505_161804319 by Alan Jockmans, on Flickr

Om een idee te krijgen heb ik de bouwtekening ook even voor mijn CIWL rijtuigen gezet. Qua verhouding ziet het er wel goed uit. Dit zal zeer mooi worden wanneer dit een driedimensionaal model is met kleur en details  ;D

IMG_20200505_161518781 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200505_162001388 by Alan Jockmans, on Flickr

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat dit een ambitieus idee is, maar ik denk wel dat het -mits genoeg vallen en opstaan- mogelijk is om uit te voeren.
Modelbouw is een kunst

Floris

mogelijk: ja, zeker.
hoop gezeik: ja, ook dat, zeker.
Maar goed, ben aardig de tel kwijt qua t aantal locs dat ik gebouwd heb dus t zal al met al toch wel erg leuk zijn en jij laat in je werk tot nu toe een hoop talent zien dus ja, daar kom je best wel uit.

PeterVG

Net heb ik de nummerlijst van de stoomlocs Etat Belge eens diagonaal doorlopen. Daar valt weinig logica in terug te vinden hoor. Men vulde gaten van verdwenen locs weer op zodat er geen nummers gereserveerd waren voor een bepaalde reeks. Een goede foto vinden en daarop voort werken om een model te maken lijkt me de beste optie. Je zit immers met veel details die aan een loc kunnen verschillen.
Wel is het zo dat het type 12 relatief veel te vinden was in de nummers 2100 en 2200. Wellicht omdat tijdens hun levering dat aantal locs in dienst was en met alle gaten in de nummering gevuld ging men daar dan verder. Hogere locnummers ga je voor het T12 niet vinden dat is voor jongere locreeksen.

Kris

Beste Alan,

Zoals Floris heb ik ook al meerder Belgische Loc's ontworpen en gebouwd (spoor 0 ) zie andere draadjes hier op het forum( ooit zal het klaar zijn), ik kan hem volledig bijtreden .

Start eerst met wat je zal kopen , donorloc , eigen onderstel , welke aandrijving , waar plaats ik de aandrijving ( in deze loc lijkt mij de tender de enige optie ) hoe en waar maak ik de splitsing tussen kap en onderstel niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt

Dan beginnen met het ontwerp van het onderstel en dan pas de opbouw , wielen moeten kunnen zijwaarts bewegen , compensatie in onderstel ...., plaats decoder .... , dan pas de verder tekenen
En in onderdelen opbouwen , en details afzonderlijk aanbrengen....

Het is mooi om de loc te tekenen zoals hij eruiziet maar u moet hem eigenlijk tekenen zoals u hem zal bouwen , dit is een totaal andere benadering

Veel succes , het is een mooi veelzijdige manier van modelbouw

Kris

modèlisme

Hier mijn demo model, nog niet volledig klaar , maar toch al ver.

Dit model heb ik binnenkort ook in schaal O. Al de onderdelen en etswerk is er voor klaar.
 

SirGresley

Ziet er al serieus degelijk uit!
Zoals al sommigen hebben gezegd, kijk eens bij de Engelsen voor kits en/of onderdelen.
Maar een nadeel is dat het type 12 ook weer zo'n typische Belgisch ontwerp is.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Herwig

#29
Uitstekend, Paul Bellon zal dit zekers waarderen, dat diens demo-loc er    " ... serieus degelijk uit ziet ... " .
En dat PB ook nog eens tussendoor    "... naar Engelse kits zou moeten kijken ..."                                                                      [ ::)  :o  :)  ;) ]