Rijregelaar maken

Gestart door Janssfs, 12 oktober 2006, 21:13:17 PM

Janssfs

#45
Bij Conrad vond ik volgende prijzen: LM 317 0,95? - LM 350 1,95?.
Koelplaat niet meegerekend - prijzen lopen hier veel meer uiteen.


Johan, je bent fantastisch bezig!!
Wat versta jij onder geschakelde voeding?
Met jouw uitleg kom ik er misschien wel [:)]. (Alhoewel ik denk dat ik niet alleen bijleer, want dit item wordt behoorlijk goed gevolgd[:p])

Blijkbaar zijn er niet zo veel mensen die zo'n "simpele" regelaar gebruiken. Wat zijn de voordelen dan van die andere?
Ik ben behoorlijk tevreden over de regelaar die ik heb van Mehano, maar als ik die opengooi om te zien wat er in zit, dan ben ik hm helaas kwijt. Een schema ervan heb ik helaas nog niet gevonden op het internet.

Jan
 

Frank_N

#46
citaat:
LM 317 0,95? - LM 350 1,95?.
Koelplaat niet meegerekend - prijzen lopen hier veel meer uiteen.


Met een extra powertor is de max. uitgangstroom van zon'n IC gemakkelijk op te "krikken", kijk hiervoor maar eens op een datasheet-site. Er zijn er vaak toepassings voorbeelden te vinden waar je goed mee kan experimenteren.

Ik heb 2 (oude Philips) geschakelde voedingen in mijn bezit, durf ze niet te gebruiken, ook omdat je daarmee vrijwel rechtstreeks aan de netspanning "hangt" en die dingen erg veel stroom kunnen leveren, bovendien is het handiger en meer te overzien volgens mij iets "regelbaars" te hebben.
Voordeel van zo'n geschakeldde voeding is dat die dingen vrijwel geen warmte dissiperen.
Frank
Groet van Frank

ysbeer

#47
Hoezo geschakelde voeding die aan het lichtnet hangt.
Er zit echt een trafo in hoor.
En als je hem niet open maakt,met spanning er op is hij 100% veilig.

wim ysbeer

tonycabus

#48
Johan gaf hier wel een knap staaltje van vakkennis!
Nu hoeven we dat al niet meer in MSM te schrijven zeker, of toch?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

#49
Tony, ik zou aan Johan ne keer vragen om dat eens te herwerken voor MSM. Niet iedereen zit op dit forum en die uitleg van Johan is toch wel heel interessant. Of niet ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tonycabus

#50
Zoiets bedoelde ik, vandaar dat ik het in de negatieve vorm schreef.
Nee, maar bij KIS zitten we al lang te denken om een eenvoudige PWM-rijregelaar te publiceren, twee vliegen in ??n klap: goed regelgedrag ?n geen dissipatie (of z??r weinig) in de powertransistor: die schakelt alleen maar.
Zullen we dat dan maar doen?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

#51
Geen slecht idee Tony. Meer dan 2 NE555'en heb je niet nodig.

Om even terug te komen op geschakelde voedingen.

Het princiepe gaat erom dat je een spanning die (veel) te hoog is snel aan en af schakelt en zo de gemiddelde spanning naar beneden brengt. Omdat je enkel schakelt en dus niet de overtollige spanning in warmte omzet, zijn ze interessant als je grote vermogens wil omzetten of grote spanningsverschillen hebt.

Een eenvoudige PWM is eigenlijk een soort geschakelde voeding. Wat je doet is de maximale spanning die de motor aankan heel snel schakelen. De motor met zijn traagheid filtert die snelle veranderingen eruit. Voordeel van PWM is dat je steeds de volle spanning aanlegt. Dus slechte contacten hebben minder invloed en het koppel is nog redelijk ook. Nadeel is dat de ideale frequentie waarmee dat gebeurt eigenlijk voor elke motor anders is. Maar uit een PWM regelaar komt eigenlijk een "wisselspanning" (correct, de som van een gelijkspanning en een wisselspanning voor diegenen die het juist willen)

Een nadeel is dat zo'n regelaar eigenlijk eerder voor 1 motor tegelijk te gebruiken is.

Er zijn ook geschakelde voedingen die anders werken. Die maken gebruik van magnetische elementen (spoelen en/of transformatoren) om een gelijkspanning om te zetten naar een andere gelijkspanning. Dit is echter niet voor beginners! Die dingen zitten vol met regellussen die stabiel moeten gemaakt worden, de types condensators worden h??l belangrijk etc.

In die laatste soort heb je types die inderdaad direct van 220V naar 5V kunnen regelen met een efficientie van 90% of meer. Fantastische dingen, maar daar blijf ik zelf ook af! En ja, sommige van die types hebben geen isolatie tussen de primaire kant (netspanning) en de uitgang. Als je niet zeker bent, afblijven. Ook is het daar soms h??l belangrijk voldoende stroom te verbruiken of die krijgen kuren.

EDIT: extra powertransistoren om de uitgangsstroom op te drijven kan. Maar dan moet je die dingen goed koelen uiteraard. Ik heb hier zo'n voeding staan die 35V 10A kan leveren als lineaire voeding. Dat zijn dan 14 powertransistoren extra op een koelplaat met een dikke ventilator.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#52
Vanuit analoog bedrijf gezien is het nadeel van een PWM voeding dat iedere lokomotief eigen rijgedrag zal vertonen. De een zal na langere tijd op gang komen, de ander zowat "wegspuiten" of stoppen. Bij gebruikmaking van toepasselijke digitale decoders kun je rijgedrag inprogrammeren. Men zal tijdens analoog bedrijf zich op voorhand moeten inprenten welke te besturen lok zal worden gestart, of gestopt. In een (oud) boek van Schravendeel staat een bruikbare schakeling rond 2 NE555 of zo U wil 1 NE556 die de gewenste bestuurbare blokspanning kan leveren. Ergens anders las ik dat een dergelijke PWM voeding een beter resultaat levert bij een aanmerkelijk hogere spanning da de gebruikelijke 12 Volt. Experimenteren kan nog ook nog door de frequentie waarmee dat gebeurt te beinvloedden, lees verhogen. Voor N spoor lok's ga ikzelf uit van rond 9 Volt.
Frank
Groet van Frank

Klaas Zondervan

#53
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Voor N spoor lok's ga ikzelf uit van rond 9 Volt.

Waarom 9V?

INFO

#54
Fleischmann N- loks rijden op dezelfde spanning als de Fleischmann H0 loks, dus gewoon op 14V gelijkspanning. Het blijft toch een moeilijke materie die spanning. Er is GEEN verschil.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#55
Als je in de norm kijkt, deze dus:
http://www.morop.org/de/normes/nem630_d.pdf
dan zie je dat de motorspanning voor N en H0 12 volt hoort te zijn.
Fleischmann houdt zich dus niet helemaal aan de norm.

INFO

#56
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#57
Elke computer voeding is een geschakelde voeding.
Niks direct aan de 220 volt.
Zo een rijregelaar met pulsbreedte mod en event.freg.regel is geen geschakelde voeding.

Wim ysbeer

Gerolf

#58
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Elke computer voeding is een geschakelde voeding.
Dat klopt bij de tegenwoordige PC's. Gebruik hem echter niet zomaar als voeding voor je baan!
citaat:
Zo een rijregelaar met pulsbreedte mod en event.freg.regel is geen geschakelde voeding.
Toch wel, maar hij vertrekt niet van 220V. Hij geeft echter wel voeding in pulsjes door.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#59
Ik ben het toch niet helemaal met je eens gerolf.
De geschakelde voeding uit b.v een computer heeft aan de 220 zijde een oscilator die een redelijk hoge freg.opwekt.
Deze vaak blokachtige spanning gaat in een relatief kleine trafo(dit kan gezien de hogere freg van het signaal).
Achter deze trafo volgt een heel normale gelijkrichter schakeling met bij behorende afvlakking,
Het resultaat is een perfecte gelijkspanning.
En dat was ook de bedoeling.

Bij onze rij regelaar is het juist de bedoeling om pulsen te maken,en niet een zuivere gelijk spanning.
Deze rijregelaar is dus meer een oscilator voor blokspanning
dan een voeding.
Uitgangspunt van deze oscilator is meestal een gelijkspanning.

Wat ik ook niet begrijp is de angst voor het toepassen van een computervoeding(of liever een geschakelde voeding)bij b.v onze trein.
Dat ding is echt 100% veilig,en dat sommingen het niet doen zonder belasting wat zou dat.
Als ik een voeding inbouw wil ik hem ook gebruiken ,en dus belasten,en dan werkt hij.
Trouwens belasten met pakweg 50 mA is al voldoende.

Nee mijn electronica draait al jaren op twee computer voedingen zonder enig probleem.