Rijregelaar maken

Gestart door Janssfs, 12 oktober 2006, 21:13:17 PM

Janssfs

#15
Amai, dit forum trekt wel heel veel volk op korte termijn [:)]
Een beetje meer uitleg over het waarom zal misschien mijn vraag verduidelijken of misschien hebben jullie wel een andere oplossing.

Om mijn kinderen mee te laten "spelen" heb ik mijn baan met volgende idee uitgebouwd:
- alles is eenrichtingsverkeer (behalve 2 opstelsporen die met een schakelaar van richting kunnen wisselen)- zo kunnen de treinen niet (frontaal) botsen

- de kinderen kunnen enkel de wissels in het station bedienen en de trein in het station doen stoppen en vertrekken met een schakelaar

- de snelheid (spanning) binnen elk blok stelt papa in (anders laten ze de treinen vaak te rap rijden met het gevolg meer ontsporingen

Zo heb ik eigenlijk 3 tot 4 verschillende spanningen nodig:
- stationsnelheid
- Bergaf (+- 6V)
- gewoon rechtdoor (+- 10V)
- eventueel bergop  

Momenteel heb ik volgende transfo's
- enkele Lima transfo's (12V)waarbij slechts 1 loc vlot van stroom kan voorzien worden, maar waarbij de snelheid moeilijk te regelen is.
Deze gebruik ik momnteel niet.
- 1 roco-transfo instelbaar in 5 verschillende standen (14V)- 2 locs kunnen daar behoorlijk mee rijden. Niet zo nauwkeurig in te stellen.
- 1 Mehano regelaar (13V). Werkt het meest nauwkeurig. Pas bij de derde loc voel je dat de stroomvraag net te groot wordt.

Momenteel zijn de Mehano en Roco in gebruik. Maar een aantal locs stoppen bij de overgang van het ene blok naar het andere.
Vandaar dat ik denk dat 1 transfo met diverse regelaars daarvoor de oplossing zou kunnen zijn. Misschien is het probleem ook opgelost door bvb allemaal Mehano regelaars te gebruiken?

Het ontwerp van Gerolf en Klaas zijn idd al een beetje boven mijn pet.
Ik had deze nog gevonden, maar het ontwerp lijkt zo simpel ivg met jullie schema.
http://www.trainmagazine.nl/tm_v2/index.php?sec=28&grp=3132&ond=6281

Deze is al iets moeilijker:
http://www.locaalspoor.nl/rij_regelaar.html

Wat me ook opvalt is dat iedereen een andere spanning gebruikt: 12-13-14-15-16 V. Alles kan blijkbaar. Hoewel ik de indruk heb dat de treinen op 12V al veel te snel rijden.

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage!
Jan
 

Klaas Zondervan

#16
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

De Weistra regelaar is niet op 0 Volt te zetten, behoudens dat je de rails van de voeding afkoppelt.  Dit heeft o.a. met de afregeling te maken. Als je de regelaar zo instelt dat de lok net niet rijd hoor je een soort tikkend geluid, wat dus betekend dat er stroom loopt en zonder dat het motortje loopt.  Dit effect is meetbaar. Volgens de wet van Lenz levert dat een "tegen" EMK (electro-motorische-kracht) op die evengroot (of zelfs groter kan zijn) is  dan de aangevoerde spanning.

Frank, hier moet ik je toch tegenspreken.
De versie van de Weistra regelaar die ik heb gebouwd geeft absoluut geen spanning af als hij op nul staat. Is inderdaad zoals je zegt een kwestie van afregelen.
En als je stelt dat een stilstaande motor een tegen-EMK levert dan haal je waarschijnlijk een paar dingen door elkaar. Een tegen-EMK die groter is dan de aangevoerde spanning, dat lijkt me helemaal sterk. Dat mag je me uitleggen. Maar denk er om dat ik elektrotechniek heb gestudeerd op een tamelijk hoog niveau en al 36 jaar in dat vak werkzaam. Dus je moet wel met een heel goed verhaal komen.[8D]

Frank_N

#17
Oeps [8)]

Mijn opmerking is gebaseerd op hetzelfde artikel als waar de artikelen op jouw webpagina over de Weistra-regelaar zijn gebaseerd, namelijk de Railhobby nr. 10 van oktober 1984 bladzijde 45.

Hieronder het citaat:

---"De regelaar in de praktijk"
"Er zijn een paar dingen die u moet weten om impulsbreedte regelaars probleemloos te kunnen toepassen.
Het belangrijkste verschil metgewone regelaars werd al genoemd,
nl. dat ook bij lage snelheden periodiek de volle spanning op de rails staat.
Omdat de door de motor opgwekte tegenspanning dan nog erg laag is,
resulteert dat in forse stroomstoten, waarbij piekwaarden van drie-
maal die welke optreden bij het rijden op gewone trafo's geen uitzondering zijn.
Dat dit overigens niet hoeft te leiden tot motorschade blijkt uit de jarenlage gunstige ervaring die velen al met het rijden op impulsen hebben"

Ik kan het dus best verkeerd geinterpreteerd hebben, waar voor mijn excuses.

Groetjes van Frank
Groet van Frank

just4fun

#18
citaat:
Geplaatst door ssfs

- alles is eenrichtingsverkeer
- de kinderen kunnen enkel de wissels in het station bedienen
- de snelheid binnen elk blok stelt papa in


Lijkt me iets om digitaal te gaan? Om de oude treinen om te bouwen is dit uiteraard niet zo simpel, maar het bedienen van de wissels, daar moet niks aan veranderd worden. De maximum snelheid wordt geprogrammeerd, dus de kids kunnen van uw L-treinen geen TGV maken, ...
Maar natuurlijk, de ombouw ..., ook de baan zelf met blokken, enzo ...
Groet,
Paul

Klaas Zondervan

#19
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

..... dat ook bij lage snelheden periodiek de volle spanning op de rails staat.

Frank, je hebt inderdaad iets verkeerd ge?nterpreteerd.

Periodiek is niet hetzelfde als constant.
Volle spanning is niet hetzelfde als vol vermogen.
En lage snelheid is niet hetzelfde als stilstand.

Wat Martin Weistra in dat artikel schrijft is helemaal waar, maar je hebt het niet zorgvuldig genoeg gelezen.[8D]

Havoc

#20
Ssfs, als het je bedoeling is om de kinderen iets te spelen te geven, en de spanningen op elk blok vast in te stellen dan is puls-breedte regeling of zo teveel werk. (toch als je zo een hele hoop blokken wil voorzien)

Wat ik dan zou doen is zoals je al dacht met een grote transfo vertrekken (en een ringleiding). Waar je een blok wil, een schakelingetje met een LM317 en een potmeter zodat je de spanning per blok vast kan instellen.

Kijk eens naar het eerste schakelingetje op deze site: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm De tansfo en de 22000uF condensator moet je maar 1x hebben. Blijft over per regelaar: een condensator van 0.1uF en eentje van 1uF, een weerstan van 100 Ohm, een diode en een LM317. De weerstand R2 vervang je door een potmeter van 1 kilo Ohm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Janssfs

#21
Bedankt Johan. Dit ziet er inderdaad wel haalbaar uit. Je schrijft dat ik de 22000?F maar 1 keer moet hebben. Kan ik dan gewoon aftakken tussen die 22000?F en de 0,1?F?

Ik zie ook een zekering van 1A voor de transo zitten. Moet dit sowieso? Of kan deze aangepast worden volgens de capaciteit van de transo?

Heb op internet ook gevonden dat er een LM350 bestaat (3A versie).
Kan deze gewoon in hetzelfde schema gezet worden zonder verdere aanpassingen? Is het veiliger dze te kiezen ipv LM317?

Hoeveel treinen zouden dan samen kunnen rijden en hoeveel regelaars zou ik dan kunnen aansluiten? Ik heb in het totaal een 15 blokken met een 4-tal verschillende snelheden. Als veiligheid misschien inbouwen dat er 8 locs zouden stroom afnemen in het slechtste geval.

Groeten
Jan

 

ysbeer

#22
citaat:
Geplaatst door ssfs

Bedankt Johan. Dit ziet er inderdaad wel haalbaar uit. Je schrijft dat ik de 22000?F maar 1 keer moet hebben. Kan ik dan gewoon aftakken tussen die 22000?F en de 0,1?F?

Ik zie ook een zekering van 1A voor de transo zitten. Moet dit sowieso? Of kan deze aangepast worden volgens de capaciteit van de transo?

Heb op internet ook gevonden dat er een LM350 bestaat (3A versie).
Kan deze gewoon in hetzelfde schema gezet wordfen zodner verdere aanpassingen? Is het veiliger dze te kiezen ipv LM317?

Hoeveel treinen zouden dan samen kunnen rijden en hoeveel regelaars zou ik dan kunnen aansluiten? Ik heb in het totaal een 15 blokken met een 4-tal verschillende snelheden. Als veiligheid misschien inbouwen dat er 8 locs zouden stroom afnemen in het slechtste geval.

Groeten
Jan





Jan
is 22000 mfd niet een beetje erg groot,waar koop je die zo snel

edit
Ik heb het al gezien moet 22mfd zijn,en dat vind ik nu weer een beetje aan de magere kant. 220 of 2200 lijkt mij beter.
wim ysbeer

Klaas Zondervan

#23
Een elco van 22.000uF is in deze toepassing wel erg groot.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je per ampere minstens 1000uF moet hebben. Dus 2200 lijkt mij een goede waarde.

loebaske

#24
Weet je wat...ik heb indertijd een rijregelaar gemaakt die je gewoon aansluit op een transfo of op een zware ringkern transfo (tussen 12V en 20V) in die regelaar zit een korstsluit beveiliging die NIET opwarmt, er is een bezet melding bij(waar je eventueel 20 leds kunt op aansluiten) en stapvoets kunt rijden > ongeveer 1m op een half uur [:)]
maar men probleem is dat ik geen goede schrijver ben om zoiets te plubizeren in MSM.
Heb bevoorbeeld ook een omnibus regelaar gemaakt, en veel meer mogelijkheden dan die onlangs verscheen in MSM en zonder magneten, gewoon detectie op het spoor.
Dus wie goed in de pen is kan een afspraak maken en gaan we rond de tafel zitten.

Brunel

#25
Jan suggereerde zelf een paar berichten terug om een paar Mehano-regelaars op de kop te tikken. Dat is een prima idee. Die dingen werken heel behoorlijk en op een beetje beurs zijn ze voor een paar euro per stuk te vinden.

Havoc

#26
Wel, een richtwaarde van 1000 ?F per ampere geleverde stroom is inderdaad prima. Maar wat meer kan geen kwaad. En het is de bedoeling om elk blok zijn eigen regelaar te geven. En als er dan nog wat andere rommel (verlichting etc) bijkomt is er wat reserve. Maar de boodschap is dat het geen 20000?F moet zijn. Iets tussen 2200?F en 10000?F is in orde.

Inderdaad, het is de bedoeling dat de gelijkrichter en de "grote" condensator bij elkaar staan. Ga vandaar met dikke draad naar een klemmenlijst en vetrek van daar dan naar elke regelaar.

De LM317 kan zonder veel problemen 1A leveren. Volgens mij kan je daar best 1 trein mee voeden. Voor alle zekerheid kan je een koelplaatje erbij kopen, kost niet zo veel en als je het nergens contact mee laat maken (behalve met de LM317 natuurlijk) moet er zelfs geen isolatie tussen. Opnieuw ga ik uit van het idee om elke trein met een eigen regelaar te bedienen. Een LM met die enkele componenten gaat misschien 2 euro kosten.

De LM350 is een variant van de LM317, maar een TO3 behuizing is wat moeilijker te gebruiken. Als het echt nodig is is er nog de LM338 die 5A levert, maar of die even vlot te vinden gaat zijn is een andere vraag. In princiepe is het schema hetzelfde, maat de aansluitingen gaan anders zijn omdat de "verpakking" anders is. En zo'n 3A gaat zeker een koelplaat nodig hebben.

De zekering langs de 220V kant moet angepast worden aan de transfo. Gebruik hier een "traag" type. Een zekering langs de laagspanningskant kan ook geen kwaad, integendeel. Maar echt nodig is het niet, want de LM317 heeft een thermische beveiliging, dus als het te warm wordt schakelt hij uit (en weer vanzelf in als het frisser wordt: bruikbaar voor knipperlicht).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Janssfs

#27
Bedankt Johan!

Voor wat dient zo'n condensator eigenlijk na de transfo?
 

Gerolf

#28
citaat:
Geplaatst door ssfs
Voor wat dient zo'n condensator eigenlijk na de transfo?
Zo'n condensator zit achter de gelijkrichter, die op zijn beurt aangesloten is op de transfo. Een gelijkrichter zet een wisselspanning om in een gelijkspanning, maar heeft aan de uitgang een pulserende spanning. Die wordt afgevlakt door de condensator.
Je kan een condensator wat vergelijken met een batterij: lading bijhouden en terug afgeven. Op het moment dat de gelijkrichter even te weinig stroom doorstuurt (100 keer per seconde) neemt de condensator het over.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#29
Volgens de brug van Graetz levert 12 volt wisselspanning na gelijkrichting 1,414 (wortel 2) x de wisselspanning 16,8 Volt gelijkspanning op. Bij gelijkspanning is dus de de topwaarde gelijk aan de effectieve waarde van de wisselspanning. Frank
Groet van Frank