Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rijregelaar maken

Gestart door Janssfs, 12 oktober 2006, 21:13:17 PM

Janssfs

Na x aantal jaar heb ik terug een baan opgezet. Ik was nog in het bezit van enkele oude Lima en Roco transformatoren, maar deze werken weinig nauwkeurig en leveren te weinig stroom voor een paar treinen samen te laten rjden.  
Ik zou willen overschakelen naar zelf gebouwde rijregelaars. Ik wil vertrekken van 1 transo en na de gelijkrichting de stroom verdelen over 3 tot 4 regelaars.
Ik heb echter weinig kennis van electronica. Heeft er iemand een schema om iets dergeljks te bouwen?
Neem ik een basistransfo van 12V of 14v?
Alvast bedankt!
Jan
 

Gerolf

#1
Dit is een (stevig) onderwerp op zich. Zelf heb ik ppm-regelaars voor mijn gelijkstroombaan, gevoed door een 12v-halogeentransfo. Enige uitleg vind je op mijn website.
Men heeft het op dit forum al gehad over diverse types rijregelaars. Er bestaat ??n - naar het schijnt - geweldig ontwerp dat ppm en frequentiesturing combineert - de naam ontglipt me momenteel, maar het is een ontwerp voor meer gevorderde electronici.
Zelf heb ik met dit laatste (nog) geen ervaring, maar misschien moet je de zoekfunctie van dit forum eens proberen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#2
Dat is zeker mogelijk, maar als je al problemen hebt om te bepalen of je 12V of 14V nodig hebt gaat het niet eenvoudig zijn. Onmogelijk echter niet.

Om te beginnen kan je eens kijken welke spanningen uit de fabriekstransfo's komen voor de rail voeding.

Ppm sturing? Bedoel je soms pwm Gerolf? Ik snap niet hoe je frequentiesturing met gelijkstroom motoren gaat doen. Als je daar een schema van hebt wil ik dat wel eens zien. (en ook de theorie die erachter zit)

Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#3
Gerolf bedoelt zeker het ontwerp van Maarten Wijstra, dat op de site van Klaas Zondervan te vinden is. Zie http://people.zeelandnet.nl/zondervan/
en kijk onder 'bonte verzameling'
Die kombineert variablele pulsbreedte met variabele herhalingsfrekwentie. Leuk ontwerp, maar niks voor een beginner om na te bouwen.
Het heeft overigens weinig zin om zware trafo's te gebruiken voor rijregelaars, daar je beter aparte regelaars elk met een eigen trafo gebruikt om diverse secties van de baan analoog te voeden. Anders bestaat de kans dat ze mekaar verbranden.
Wat is er trouwens mis met de Roco-trafo's? Die doen het erg goed hoor! Ze zijn van B?hler.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Frank_N

#4
De Martin P Weistra regelaar werkt idd erg goed. Neem er wel rekening mee dat niet ieder gelijkstroom motor houdt van variabele pwm besturing! Het volle vermogen staat nl constant over de lokmotor. Ook bij stilstand. Klokanker (zoals Faulhaber) motoren houden er voor zover ik weet niet van.  De mij bekende versie van deze regelaar voorziet in een (binnen grenzen instelbare) kortsluitbeveiliging.

Digitale systemen lijken echter ook een vergelijkbare manier van besturing te gebruiken.  

Groetjes, Frank
Groet van Frank

ysbeer

#5
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Wat is er trouwens mis met de Roco-trafo's? Die doen het erg goed hoor! Ze zijn van B?hler.



Daar heb je volgens mij gelijk in,de beste regelaar die ik tot nu toe heb gevonden is ACS 1000 van roco ,indertijd door VDL voor roco gemaakt.
Helaas kreeg men ruzie,en problemen met de electrowet (geen directe 220 volt meer in de regelaar zonder speciale voorzienigen) zodat na twee jaar de opvolger ACS 2000 moest komen.
Deze was(volgens mij)een stuk minder.

wim ysbeer

tonycabus

#6
Maar ik had het over de trafo's Billy Beer [;)]. Die vind je soms wel voor 5? per stuk.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

#7
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

..... Neem er wel rekening mee dat niet ieder gelijkstroom motor houdt van variabele pwm besturing! Het volle vermogen staat nl constant over de lokmotor. Ook bij stilstand.

Het volle vermogen? Hoe kom je daar nou toch bij?
Zeker bij stilstand is dat onzin, dan staat er helemaal geen spanning op de motor.

Overigens is de Weistra regeleaar een heel mooi ding waar de meeste motoren soepel op reageren.
Maar de trommelankers van Lima zijn er niet mee te regelen, die reageren zeer schokkerig.

Gerolf

#8
@Havoc: pwm is inderdaad correcter dan ppm

@Frank: dat faulhabers slecht tegen pwm zouden kunnen had ik vroeger ook gehoord, maar ik heb al intussen van verschillende mensen met praktijkervaring hierrond gehoord dat dit best meevalt.
Oh ja, bij mijn pwm-regelaars is de spanning nul bij stilstand.

@Tony: elke regelaar heeft zijn eigen kortsluitbeveiliging nodig. Zodoende kan je ze wel aan een gemeenschappelijke (zware) voedingstrafo hangen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#9
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Maar ik had het over de trafo's Billy Beer [;)]. Die vind je soms wel voor 5? per stuk.



Zo he,werkelijk[:p]

ysbeer wim

hobbyist

#10
De electronikaprojecten vindt je op deze site bij de " LINKS - schema's elektronicaprojecten ". Tony, Is het mogelijk om deze link een vaste plaats te geven zodat ieder bezoeker zulke projecten gemakkelijker kan terug vinden.

Frank_N

#11
Voor Klaas Zondervan:

De Weistra regelaar is niet op 0 Volt te zetten, behoudens dat je de rails van de voeding afkoppelt.  Dit heeft o.a. met de afregeling te maken. Als je de regelaar zo instelt dat de lok net niet rijd hoor je een soort tikkend geluid, wat dus betekend dat er stroom loopt en zonder dat het motortje loopt.  Dit effect is meetbaar. Volgens de wet van Lenz levert dat een "tegen" EMK (electro-motorische-kracht) op die evengroot (of zelfs groter kan zijn) is  dan de aangevoerde spanning.

Dus zolang de voeding op de rails staat blijft er altijd een pulserende spanning en dus stroom door het lokomotief anker lopen. Je kunt de spanning alleen 0 ( en dus de stroom) Volt maken door de rijspanning af te schakelen.

Los nog daarvan gaat het om een pulserende blokspannigsvorm, iets wat een erg gemene belasting vormt voor welke aangesloten belasting ook.

De regelaars zoals gebruikt en toegepast door Gerolf gaan volgens mij wel tot 0 Volt terug.

Groetjes van Frank
Groet van Frank

Frank_N

#12
citaat:

Overigens is de Weistra regeleaar een heel mooi ding waar de meeste motoren soepel op reageren.

Dat is ook mijn idee hoor!![:D][:D] Groetjes Frank
Groet van Frank

Havoc

#13
Moet dat eens beter bekijken. Maar allesinds, tegen-emk heb je niet als het anker niet draait, dus dat kan er niets mee te maken hebben. Vol vermogen over een motor die niet draait kan, als je de frequentie zo opdrijft dat hij niet meer reageert, maar dat is ook niet gezond. Als ik al die dingen lees vrees ik dat er veel snake-oil mee gemoeid is.

Het is wel zo dat bepaalde type motor liever een lage frequentie hebben dan andere types, maar dat hoeft voor een bepaald type niet te veranderen tijdens werking. Enkele honderden Hertz tegenover enkele kiloHertz kan een groot verscil maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#14
Iedere spoel (lees anker) levert tegen EMK zodra er spanning aangeboden word. ook als het een motorspoel is die niet beweegt. Groet van Frank
Groet van Frank