Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dikte van kurk

Gestart door hapkin, 12 april 2020, 19:03:31 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 20 maart 2024, 18:02:55 PMOver het algemeen zijn het de treinen zelf die het geluid maken en zeker als ze te snel rijden.
Dat is een effect dat vaak niet wordt onderkend. Het geluid ontstaat vooral op het contact tussenwiel en rail. Als het spoor op een harde ondergrond ligt, wordt het geluid teruggekaatst naar de trein en de wagenkast dient als klankkast.
Als je het spoor op een zachte ondergrond legt, b.v. schuimplastic, en dan zonder enige bevestiging, dan hoor je bijna niets meer.

filosoofke

wel ja, maar ik laat dezelfde trein aan dezelfde snelheid over de verschillende secties heen rijden en ik merk veel verschil in geluid. Dus ja, uiteraard is het de trein die het geluid maakt, maar ik wil maar aangeven dat er verschillende factoren zijn die invloed hebben op dat geluid, en dat het complexer is dan enkel wat kurk met de juiste lijm plakken is  :o

Klaas Zondervan

Je hebt gelijk als je zegt dat het complexer is. Op mijn vorige baan had ik een tamelijk dunne ondergrond, 6 mm triplex. Onder het midden van de sporen lag een steunrib tegen het doorbuigen, maar op een deel niet. De delen zonder steunrib waren luidruchtiger dan de delen met steunrib.
 
Er zat ook een brug in die van styreen was gebouwd. Als daar een trein passeerde viel het geluid helemaal weg waardoor ik dacht dat de trein was stilgevallen.
De aard van de ondergrond heeft dus een duidelijke invloed.

Intussen heb ik de strijd tegen geluid opgegeven, het is lastig om de boel stil te krijgen. Ik neem het maar voor lief. De enige maatregel die ik nog neem is langzamer rijden.

rgp

Allen
Indien de trein ook geluid produceert is het vooral de onderbouw die werkt als een klankkast
Plak aan de onderzijde van een modulebak stukken styreen van verschillende dikte en je geluid zal verdwijnen

Roland

Klaas Zondervan

Welke vorm van styreen bedoel je dan?

jodo

kurkplaten van 4 mm dikte met afgeschuinde randen.de afgeschuinde randen bekom je door een Stanley mesje op een afgeschuind plankje te monteren

RobVille

Citaat van: evan op 12 april 2020, 19:21:49 PMWaarschijnlijk zullen er nog meningen volgen van forumgenoten.  Dus je zal kunnen kiezen ;)


Juist. Zelf gebruik ik foam dan wel stroken van rubbergranulaat. Deze zijn voorgesneden en kunnen dus ook in smallere stroken verwerkt worden. Geluid zul je altijd horen. Op het moment dat je de modelbaan verder afbouwt, komen er steeds meer elementen bij die het geluid gaan absorberen. Gewoon bouwen zou ik zo zeggen ;D Trouwens de gemiddelde modelbaan is niet dusdanig groot dat er met hoge snelheden danwel ellenlange treinen wordt gereden, toch. Misschien zijn geluidschermen dan wel een optie 8)

Succes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

janieburton

Als het nog mogelijke zou zijn kan je misschien overwegen om op de ondergrond(triplex plaat) een roze isolatieplaat te leggen.

https://www.gamma.be/nl/assortiment/isolatieplaat-xps-125x60x2-cm-r-0-61-polystyreen/p/B121579?channable=04342169640042313231353739c8&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk-7z_euShQMVi62DBx1miwYPEAQYASABEgIRG_D_BwE&gclsrc=aw.ds

 en daarboven dan de kurk waar de sporen op komen.

Met deze platen wordt het geluid bijna voor 100% gedempt en men kan ze ook bewerken voor reliëf  in het terrein.
 

Klaas Zondervan

Janie, die 100% demping die je noemt, is dat een ervaringsfeit?
Ik twijfel er aan. XPS is een uitstekende thermische isolator, maar ik geloof niet zo in de akoestische isolatie van dat spul.

janieburton

Ik ooit een baan gezien in opbouw bij een kennis en daar had hij dat isolatiemateriaal of soortelijk isolatiemateriaal en op de stukken waar een trein al kon rijden was het toch redelijk geluidloos. (baan is nooit afgemaakt wegen verhuis)
 

GvbuuH

Ik bouw de baan met XPS en EPS en dat is nog veel luidruchtiger spul dan hout. Vandaar dat ik zoek naar een goeie geluidsdemper, doe testjes met verschillende materialen, zoals muismatten, yogamatten, ondervloer en dergelijke.

Bij Action alhier zag ik deze week voor het eerst een yogamat die ik nog niet eerder gezien had.



Een laag kurk op een laag rubberschuim, dikte totaal 6 mm. Direct getest, deze dempt het geluid heel goed, zodat ik hiermee aan de slag wil.

RobVille

#26
Leuk idee om al die diverse materialen te stapelen. Hoe gaan jullie die eigenlijk met elkaar verbinden? Welke lijmsoort? Weer een discussie ;D Zelf meegemaakt dat bij het lijmen van kurk op styrodur, een isolatieplaat van twee cm dikte, op die plek een harde laag gevormd wordt. Onder die laag bleef de styrodur (geëxtrudeerde polystyreen hardschuim), compact maar zacht van structuur. Nu zijn mijn modules gemiddeld 2.50 meter lang en blijft torderen mogelijk. Het gevolg, over de hele lengte scheurde het railbed juist op de scheidingslijn, af.

Het is al genoemd. Foam (Woodland) of een ondergrond van rubbergranulaat (Weinert), ruim gelijmd (boekbinderslijm) op je houten trace, geeft een duidelijke reductie in geluid.


Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

PeterVG

30 jaar heb ik vlak langs een spoorlijn gewoont. Het viel me op dat rijdende treinen best wat herrie maken.  ;)

rgp

Klaas,

Sorry geen styreen maar bv styrodur
Stukken van verschillende grootte en dikte plakken aan de ONDERKANT van je module om het klankkasteffect (zoals bij een gitaar) te verminderen

Roland

Bundesbahnfreak

Dag Ronald,

Zit logica in, doet me denken aan een drumstel, heb vroeger in een groepje gespeeld, onze drumster legde een mat in de basdrum.  Ook om een zekere demping te krijgen.  Is vergelijkbaar met wat je zegt

Mvg

Rudy