Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Gestart door Ed ten Dam, 02 maart 2020, 16:09:01 PM

Ed ten Dam

Klaas, je hebt gelijk er stonden een aantal meldingen op pagina 15 die niet mals waren. Ik vermoed dat de moderatoren het draadje hebben geschoond omdat 2 van mijn reacties erop eveneens inmiddels verdwenen zijn. Daarop kwam een lijstje aan meldingen van dezelfde kapotte motoren van mensen die de lok getest hadden met dezelfde regelaars. Eén van de forumleden had er ook op gereageerd dat het een zaak was tussen de fabrikant / winkelier en de klant en dat het niets op het forum met het topic te doen had omdat het een garantie claim/geschil betrof. Ook die melding is weggehaald. Wel is daarom duidelijk laten staan dat de Gaugemaster feedback controller en de Kent power controllers en HF reinigers die gebruikt worden niet in combinatie gebruikt mogen worden.

Dat PWM en de HF railreinigers niet goed zijn voor de motoren is op meerdere plaatsen inmiddels duidelijk uitgelegd.

Daarnaast heeft Mark Clark (Firma Locosnstuff) ook op zijn website een melding (https://www.locosnstuff.com/News.php bij Controllers) geplaatst voor het gebruik van de Gaugemaster type D controllers op bepaalde motoren van hem. (Geen coreless)

Mijn advies is om het bij gewone gelijkspanning (Elke coreless motor start reeds bij een zeer laag voltage waardoor de noodzaak om nog een pulsbreedte regelaar te hebben eigenlijk al teniet wordt gedaan - al denken wellicht andere elektronica vakmensen hier wellicht anders over) of digitaal te houden!

Ed

Michiel

#31
Ed, met jouw verhaal snap ik het voordeel nog niet van een ankerloze motor. Je zegt dat men best geen PWM sturing gebruikt omdat die motortjes daarvan heel snel stuk gaan indien de frequentie te laag is. DC is heeeeel lage frequentie, toch? Welk koppel hebben de motortjes eigenlijk nog zonder PWM, want dat gaf net die extra kracht op lage snelheid. Je zegt ook om de EMK terugkoppeling (is dat de lastregeling?) uit te schakelen. Wat blijft er dan nog over? Een futloze motor dat op 1-3V zonder koppel en zonder lastregeling een trein probeert rijdend te houden, bergaf met een rotsnelheid, en bergop... traag of niet? Dan toch liever een klassiek motortje met PWM en lastregeling, betrouwbaar, dat niet warm loopt bij te lage frequentie, toch?

Jouw verhaal brengt niet meteen vertrouwen, alsook al jouw vreemde waarschuwingen over massaal opgebrandde ankerloze motoren (?). Maar nogmaals, ik ga een setje kopen, en zien wat het doet. Praktijk zegt meer dan 100 bladzijden theoretische overpeinzingen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ed ten Dam

Citaat van: Michiel op 06 maart 2020, 08:33:20 AM
Ed, met jouw verhaal snap ik het voordeel nog niet van een ankerloze motor. Je zegt dat men best geen PWM sturing gebruikt omdat die motortjes daarvan heel snel stuk gaan indien de frequentie te laag is. DC is heeeeel lage frequentie, toch? Welk koppel hebben de motortjes eigenlijk nog zonder PWM, want dat gaf net die extra kracht op lage snelheid. Je zegt ook om de EMK terugkoppeling (is dat de lastregeling?) uit te schakelen. Wat blijft er dan nog over? Een futloze motor dat op 1-3V zonder koppel en zonder lastregeling een trein probeert rijdend te houden, bergaf met een rotsnelheid, en bergop... traag of niet? Dan toch liever een klassiek motortje met PWM en lastregeling, betrouwbaar, dat niet warm loopt bij te lage frequentie, toch?

Jouw verhaal brengt niet meteen vertrouwen, alsook al jouw vreemde waarschuwingen over massaal opgebrandde ankerloze motoren (?). Maar nogmaals, ik ga een setje kopen, en zien wat het doet. Praktijk zegt meer dan 100 bladzijden theoretische overpeinzingen.  ;)

Michiel,
de slechte frequenties voor deze motoren liggen vanaf een 500 Hz tot enkele kHz frequenties. Daar rijdt de motor slecht op tot op het moment dat binnen een bepaald frequentiegebied hij ervan schade op loopt. Een gewone gelijkspanning regelaar heeft een afgevlakte 50 Hz. Dit is compleet iets anders dan de manier waarop pulsbreedte regelaars werken. Bij digitaal wordt juist een zo hoog mogelijke frequentie (Vanaf 16 kHz) ingesteld.

Dit is niet iets nieuws - Dat is altijd al geweest OOK met de faulhabers, Maxon, Portscap, Escap en andere koolborstelloze motoren. (Even op google faulhaber en PWM zoeken - dan zie je dat ook PWM met hoge frequenties gewoon kunnen) De motoren zijn in het verleden vanwege de hogere prijs niet massaal in modellen toegepast. Van de traditionele motoren fabrikanten zijn er een aantal gestopt (Enkele niet alléén vanwege het gebrek aan opvolging maar tevens omdat financiers GEEN geld meer in een bedrijf willen steken die alleen 3 of 5 polige motoren kan maken) en daarnaast is de prijs door de massaproductie van de 12 Volt koolborstelmotoren gedaald waardoor het nu niet meer uitmaakt of je een koolborstelloze motor in een model plaatst of een 5 polige motor.

Een 5 polige motor heeft een efficiëntie van maximaal 70% bij een koolborstelloze motor is dit ruim 90%. Heel geleidelijk worden de traditionele motoren de komende jaren vanzelf van de markt verdreven. Het is dus niet alleen de vraag van alleen maar voor- of nadelen maar het gaat om de verkrijgbaarheid van de huidige motoren in de toekomst. Koolborstelloze motoren zijn zeker geen futloze motoren. Een 1020 motor trekt met gemak 50 wagons. Hoe kleiner de motor hoe minder power. Een 1215 is niet met een tang op de as te stoppen.

Waarom wordt er in Engeland juist meer over gesproken dan hier of in Duitsland dat is vanwege het feit dat de pulsbreedte regelaars met de lastregeling er erg populair zijn. Echter de motor rijdt juist al langzaam op 2 volt dus daar heb je geen pulsbreedte meer voor nodig. Wat over blijft is het gedrag op hellingen. Dat is oplosbaar door baanvak scheidingen te maken of een decoder aan de motor te koppelen.

Ed

Ed

Herwig

Pulserende dinges.

Ben niks geen techneut, allesbehalve.
Maar bezit en/of gebruik sedert decennia de analoge Gaugemaster en de Fleischmann MSF tra(ns)fo's .
Voor H0-materieel.      Werkt uitstekend voor stapvoets rangeren .
Al 'k het goed voor heb, werd  'toen'  reeds gewaarschuwd deze bijzondere voeding niet te sturen naar  'moderne'  Faulhaber-motoren .

Als de klassieke loc-motortjes eruit gaan stilletjes aan, is dit meteen ook een handige  'truuk' , of argument als je wilt,  om gelijk digitaal te gaan, begrijp 'k.   Als de  'MSF'  dan toch niet meer kan/mag worden gebruikt ...