Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kleine locomotieven na 1945.

Gestart door steamdriven, 04 februari 2020, 19:54:09 PM

Rangeerduivel

#30
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)

ACFI

#31
Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PM
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)

Dat waren de dagen dat mijn vader liever niet ging werken. Hij moest het loon uitbetalen op een fabriek met zo'n 2000 arbeiders. Bij de uitbetaling van premies of bijvoorbeeld vakantiegeld moest ook de Rijkswacht opdraven.

ACFI

chef garde

Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PM
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)
Aanvullend wistjedatje:

Toen de liquide betaling stopte en de centen verplicht op een bankrekening werden gestort zijn er redelijk wat mannen die scheten gelaten hebben, want moeder kreeg zicht op de ontvangsten.  Bepaalde lonen/weddes/pensioenen lagen plots beduidend hoger dan in de tijd dat manlief zijn enveloppe ging halen.  Moeder content natuurlijk, de cafĂ© bazin en de minnares dat was een ander verhaal! ...

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PMVroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

Bij de firma waar ik werkte in 2012-2016 kregen we voor Sint-Elooi elk 50 euro in zo'n oude envelop voor het loon. Die hadden ze waarschijnlijk nog over. En iemand schreef met de hand er je naam op, voor meer dan 300 werknemers. Op het einde van de maand kreeg je daar ook nog eens een aparte loonbrief voor!

Die betaalden het loon voor arbeiders ook nog uit in 3x zoals in jeesekestijd. Ze kregen in het midden van de maand een voorschot, op het einde van de maand een voorlopige uitbetaling en een week later als de werkbladen verwerkt waren kwam de uiteindelijke afrekening. En uiteraard de 3 overeenstemmende loonbrieven... Yep, de 21-ste eeuw in de hoofdstad van Europa, een landelijk goed gekend bedrijf.

Ik zal de naam niet noemen, er was zeker nog 1 grote treintjes liefhebber.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Euh, dat met die voorschotten was bij mij nog geen 20 jaar geleden ook nog het geval (wel maar 2) en bij mijn vrouw is dit nog steeds effectief. Wij zijn beide bedienden. Mijn schoonvader, die kreeg wekelijks een loon en als er geen werk was voor de week erna, een briefje waarop stond dat 'm technisch werkloos was en naar de VDAB moest bellen. HR kende dat bedrijf precies niet... en ik spreek over nog geen 10 jaar geleden. Hij is nu met pensioen, maar is tussen thuis moeten blijven omwille van zijne rug. Ik ga nu niet vertellen wat een gedoe het allemaal was om maar iets uitbetaald te krijgen. Maar goe, nu zijn we wel heel ver aan het afwijken.

Draisines dus. Ik dacht altijd dat dit zo van die op spiekkracht aangedreven spoorwagens waren. Maar wat jullie bedoelen, zijn "onderhoudswagons", die achter de trein hingen. Correct. Wat ze in de States een Caboose noemen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 26 april 2020, 09:15:24 AM
Maar wat jullie bedoelen, zijn "onderhoudswagons", die achter de trein hingen. Correct. Wat ze in de States een Caboose noemen.

Niet helemaal correct dus,
Als je "draisine" googlt kom je bij die railfietsjes, maar scroll wat naar onder en daar vind je ze, of klik onderstaande link.
De draisine die wij bedoelen is een zelfrijdend railvoertuig...
https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.pb-messingmodelbouw.com%2F%2B%2FdmFront%2FselectCulture%3Fculture%3Dfr%26page_id%3D1391&psig=AOvVaw2t5pOMk41OGv0eY56GNdmH&ust=1587978346666000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwiU-bC73oXpAhXEs6QKHUd7BEYQr4kDegQIARBK


;)