Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: steamdriven op 04 februari 2020, 19:54:09 PM

Titel: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: steamdriven op 04 februari 2020, 19:54:09 PM
In het kader van mijn komend project zit ik nog met volgende vraag:
Welke krachtvoertuigen zette de NMBS vlak na WOII in, om in een heel kleine, niet geëlektrificeerde bundel langs een doorgaande lokale lijn op regelmatige basis twee of drie wagons af te stellen of op te halen?
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Michiel op 04 februari 2020, 20:12:33 PM
Wanneer ik het zo logisch bekijk:
- periode vlak na WOII wordt een stoomlocomotief
- meestal heen en terug ritten en veel heen en weer rangeerwerk, een tenderloc lijkt practischer
- vlak na WOII was er een tekort aan locomotieven, dus de krachtigste en snelsten gingen in reguliere dienst

Dus, dan komen we uit op de zwakkere, lichtere en tragere tenderlocomotieven  van de NMBS-park, zoals types 93, 51, Maar dat sluit niet uit dat een lichte goederenloc met sleeptender van de types 7x (71,72,73..), of de al wat oudere types 41/44, of eventueel types 80/81 als caboteur ingezet konden worden.

Maar ik heb er geen illustraties van.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: 59erke op 04 februari 2020, 20:20:51 PM
Ik vermoed dat je hier meer naar de loks zal moeten kijken die afgestaan zijn door de Duitsers.

Het type 59 was een kleine lok maar ik dacht dat er maar zo eentje bij de NMBs ingeschreven stond.

Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: raf op 04 februari 2020, 20:35:22 PM
http://xact4u.homestead.com/ijzerenweg/Slocs_Sidebar.htm

hier een deel van de belgische loc's
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Rangeerduivel op 04 februari 2020, 20:41:25 PM
Citaat van: 59erke op 04 februari 2020, 20:20:51 PM
Het type 59 was een kleine lok maar ik dacht dat er maar zo eentje bij de NMBs ingeschreven stond.

Yep, en dat was een overblijfsel van de "Todt-operationen"

;)
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: steamdriven op 04 februari 2020, 20:48:34 PM
Mijne Heren, hartelijk dank!
Veel meer keuze dan ik op het eerste zicht dacht. Hier ben ik waarschijnlijk weer even zoet mee om me erin te verdiepen.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Michiel op 04 februari 2020, 20:53:06 PM
Todt Operations? Ik dacht dat deze loc door de duitsers tijdens de oorlog werd gebruikt in Baulers (nabij Nijvel) om rangeerwerk te doen tussen de munitiefabriek in het bos vlakbij, en de spoorlijn Brussel-Charleroi L124. Ze werd achtergelaten na de oorlog, ingeschreven bij de NMBS, maar werd toch vrij snel weer uitgeschreven en was toch niet echt een loc met volwaardig dienstwerk bij de NMBS, dacht ik.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: ACFI op 04 februari 2020, 21:00:27 PM
Vergeet ook de type 53 niet. Die was er in zo'n groot aantal dat die ook wel dit soort van werk deed.

ACFI
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: PeterVG op 04 februari 2020, 21:16:01 PM
Het loctype 81 was de grootste locreeks ooit op Belgische sporen met meer dan 500 vechillende exemplaren. Dus veel kans dat ze de buurtgoederentrein voor hun rekening namen. Als je enkel doelt op een bundel dicht bij een depot in de buurt dan is een tenderloc reeks 53 een sterke kandidaat.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Dirky op 04 februari 2020, 22:14:09 PM
tot hoe lang heeft de HLV type 11 gereden?
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Havoc op 05 februari 2020, 17:37:05 PM
Is het niet "Organisation Todt", de bouwonderneming die de grote militaire bouwwerken deed. Genoemd naar Fritz Todt.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Alberke op 05 februari 2020, 18:49:38 PM
En vergeet de alomtegenwoordige 64 niet!
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: PeterVG op 05 februari 2020, 19:58:43 PM
Citaat van: Dirky op 04 februari 2020, 22:14:09 PM
tot hoe lang heeft de HLV type 11 gereden?
Ik citeer uit de historische paginas van TTZ aktueel.
Na een loopbaan van bijna 60jaar werden de laatste lokomtieven in de loop van 1949 te Oostende, Antwerpen Zuid, Bertrix, Baulers en Walcourt buiten dienst gesteld.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Dirky op 05 februari 2020, 20:09:42 PM
thx Peter!
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: guy holbrecht op 05 februari 2020, 21:25:57 PM
Vlak na Wereldoorlog Twee kan je terecht met een type 53 (Olaerts) en ook een type 58 (PB Messingmodelbouw) is haalbaar. Bij Liliput en Fleischmann vind je een type 93 en recent bij Liliput nog een type 91. Ook het type 96 (Märklin, Trix en Roco) is best bruikbaar. Het type 98 (Fleischmann) sluit de rij, al werd deze vooral in de zware rangeerdienst in de
Antwerpse haven en als opdrukloc op de hellingen van Luik gebruikt. Al deze locs zijn tenderlocs.
Indien je de lokale doorgaande lijn gaat gebruiken is een type 81 uiteraard ook mogelijk. Deze vind/vond je bij Piko, Märklin, Trix en Fleischmann . Wil je voor weinig geld een prima rijdende stoomloc met tender, dan is ook een type 71 bruikbaar vlak na de oorlog. Deze komt van Piko. In principe dus keuze genoeg.

Gr.
Guy
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: svvander op 06 februari 2020, 07:38:11 AM
Rangeerwerk? Klein? Na WoII, dan denk ik spontaan aan een type 51. Van deze loc waren er 370 stuks in omloop voor rangeerwerk over heel het land. Enigste nadeel, volgens mij heeft enkel Jocadis deze ooit op de markt gebracht.

Of als je "iets meer" keuze wenst: de type 53... ook in het echt ingezet voor rangeerwerk, ook meer dan 370 stuks en in model bij Olaerts nog te verkrijgen. http://treinshopolaerts.be/totype53.html (Ook Jocadis heeft deze ooit uitgebracht).
Maar ik kan er naast zitten, stoomlocomotieven zijn niet mijn ding.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Michiel op 06 februari 2020, 08:24:50 AM
In bovenstaand geval gaat het niet meteen om rangeerwerk, maar eerder om cabotage. Ik heb de indruk dat de zwaardere rangeerlocomotieven (types 99, 98 53,...) vooral werden ingezet in grote stations voor het op en afstellen van reizigerstreinen, en op de grote industriele emplacementen zoals havens en rangeerbundels voor het intensieve goederenrangeerwerk. De korte maar snellere tenderlocomotieven (vb types 96, 97) werden dan weer veel ingezet voor reizigersvervoer op secondaire lijnen vb de "trottinetten". Voor de korte, lichte cabotagetreinen zal men naar mijn idee eerder grijpen naar lichtere en tragere locomotieven zoals inderdaad de 51 of 93. Maar ook lichtere locomotieven met sleeptender zijn volgens mij mogelijk zoals Guy ook al opsomde.

Maar weten doe ik het niet. Ik heb dat tijdperk niet beleefd, en veel fotos van cabotagetreinen in het stoomtijdperk vind ik ook niet. Doe vooral wat je leuk vindt en voor jezelf acceptabel is. Je zal steeds een voorbeeld vinden van de uitzondering, en langs de andere kant zullen er niet veel zijn die zullen kunnen bewijzen dat jouw keuze echt niet kon.  ;)
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: ACFI op 06 februari 2020, 10:04:23 AM

(http://www.lijn-12.be/geschiedenis/elektrificatie.jpg)
(C) www.lijn-12.be (http://www.lijn-12.be)

Bovenstaande foto komt van de site lijn-12.be en toont een HL 93 (?) met een lokale goedertrein die rangeert tijdens de electrificatie van lijn 12.

ACFI
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Michiel op 06 februari 2020, 11:45:45 AM
Dit is volgens mijn ook een HLV 93.  ;)
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: steamdriven op 06 februari 2020, 20:58:30 PM
Ik ben zoooo ontzettend blij met al deze antwoorden! Hier kan ik zeker mee verder en sterkt me in de overtuiging dat ik mijn -weliswaar eenvoudig- verhaal ook historisch kan laten kloppen. Voor mezelf vind ik dat wel belangrijk en streef ik naar een fantasieverhaal binnen een historisch kader.

Stel jullie er niet teveel van voor hoor. Dit project wordt voor mij vooral een re-entry in het praktijkgebeuren met een heel eenvoudig sporenplan en vooral veel 'rust' ofte 'weinig' tussen eenvoudige natuur. Dat alles op een heel beperkt oppervlak (max 200x30).
De bedoeling is vooral om te ontspannen, technieken te oefenen, veel bij te leren en enkele van mijn ideeën eindelijk een plaatsje te kunnen geven...
Tegen dat het zover is volgt natuurlijk een eigen draadje.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: 59erke op 06 februari 2020, 21:45:03 PM
Citaat van: steamdriven op 06 februari 2020, 20:58:30 PM

Tegen dat het zover is volgt natuurlijk een eigen draadje.

we zijn benieuwd...
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Gerolf op 07 februari 2020, 11:02:47 AM
Citaat van: 59erke op 06 februari 2020, 21:45:03 PM
Citaat van: steamdriven op 06 februari 2020, 20:58:30 PM
Tegen dat het zover is volgt natuurlijk een eigen draadje.
we zijn benieuwd...
zeker weten   :P
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: steamdriven op 13 april 2020, 20:05:44 PM
Wat ik me nu plots afvraag: Bestonden er in die tijd ook al draisnes op het Belgische spoor?
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Johnnytrein op 14 april 2020, 09:21:10 AM
Ik ga intussen de nodige versnaperingen bestellen.  ;)
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Peter op 14 april 2020, 09:33:40 AM
Draisines (handbediende en gemotoriseerde) bestonden al voor de eerste wereldoorlog in Duitsland bij de verschillende spoorwegen (Bayerische, Preussische, Badische enz.)
Ik vermoed dat dit dan ook in Belgie en de meeste landen wel het geval zal zijn.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: PeterVG op 14 april 2020, 09:53:02 AM
Citaat van: steamdriven op 13 april 2020, 20:05:44 PM
Wat ik me nu plots afvraag: Bestonden er in die tijd ook al draisnes op het Belgische spoor?
Zeker
Ze werden gebruikt voor lijninspectie maar ook voor kleine infrastructuurwerken.
De iets grotere types namen wel eens een goederenwagen mee om werkmateriaal te vervoeren voor werken op verplaatsing.
Helaas kan ik het artikel met typebeschrijvingen niet meer vinden zodat ik de link hier niet kan plaatsen.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Michiel op 14 april 2020, 09:56:18 AM
Bij Dendermonde-Puurs werd een draisine van de NMBS (ex Belgische Staatspoorwegen) uit 1920 gerestaureerd:  ;)

http://www.treinfoto2000.be/stoommuseum/BVSDP/2001/bvs2001.htm
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: steamdriven op 14 april 2020, 12:05:20 PM
Ik had natuurlijk beter eerst even een google search gedaan. Daar vind je inderdaad wel wat.
Dankjewel (weeral), mannen!
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: raf op 20 april 2020, 15:17:59 PM
ik vraag me af waar die drasine naar toe is die hier in as gestaan heeft ;
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: SirGresley op 22 april 2020, 15:07:59 PM
Raf, zit die niet in Maldegem? Anders BVS Dendermonde Puurs
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PM
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: ACFI op 22 april 2020, 17:54:42 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PM
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)

Dat waren de dagen dat mijn vader liever niet ging werken. Hij moest het loon uitbetalen op een fabriek met zo'n 2000 arbeiders. Bij de uitbetaling van premies of bijvoorbeeld vakantiegeld moest ook de Rijkswacht opdraven.

ACFI
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: chef garde op 23 april 2020, 08:35:43 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PM
Even een klein wistjedatje tussenin;

Vroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

;)
Aanvullend wistjedatje:

Toen de liquide betaling stopte en de centen verplicht op een bankrekening werden gestort zijn er redelijk wat mannen die scheten gelaten hebben, want moeder kreeg zicht op de ontvangsten.  Bepaalde lonen/weddes/pensioenen lagen plots beduidend hoger dan in de tijd dat manlief zijn enveloppe ging halen.  Moeder content natuurlijk, de café bazin en de minnares dat was een ander verhaal! ...
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Havoc op 25 april 2020, 19:59:56 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 22 april 2020, 16:30:21 PMVroeger, vooraleer iedereen een bankrekening had, werd het loon voor het spoorwegpersoneel ook in cash uitbetaald, en het liquide geld werd toen met een draisine ter plaatse gebracht....
Van horen zeggen van een gepensioneerd machinist bij Amsac...

Bij de firma waar ik werkte in 2012-2016 kregen we voor Sint-Elooi elk 50 euro in zo'n oude envelop voor het loon. Die hadden ze waarschijnlijk nog over. En iemand schreef met de hand er je naam op, voor meer dan 300 werknemers. Op het einde van de maand kreeg je daar ook nog eens een aparte loonbrief voor!

Die betaalden het loon voor arbeiders ook nog uit in 3x zoals in jeesekestijd. Ze kregen in het midden van de maand een voorschot, op het einde van de maand een voorlopige uitbetaling en een week later als de werkbladen verwerkt waren kwam de uiteindelijke afrekening. En uiteraard de 3 overeenstemmende loonbrieven... Yep, de 21-ste eeuw in de hoofdstad van Europa, een landelijk goed gekend bedrijf.

Ik zal de naam niet noemen, er was zeker nog 1 grote treintjes liefhebber.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: svvander op 26 april 2020, 09:15:24 AM
Euh, dat met die voorschotten was bij mij nog geen 20 jaar geleden ook nog het geval (wel maar 2) en bij mijn vrouw is dit nog steeds effectief. Wij zijn beide bedienden. Mijn schoonvader, die kreeg wekelijks een loon en als er geen werk was voor de week erna, een briefje waarop stond dat 'm technisch werkloos was en naar de VDAB moest bellen. HR kende dat bedrijf precies niet... en ik spreek over nog geen 10 jaar geleden. Hij is nu met pensioen, maar is tussen thuis moeten blijven omwille van zijne rug. Ik ga nu niet vertellen wat een gedoe het allemaal was om maar iets uitbetaald te krijgen. Maar goe, nu zijn we wel heel ver aan het afwijken.

Draisines dus. Ik dacht altijd dat dit zo van die op spiekkracht aangedreven spoorwagens waren. Maar wat jullie bedoelen, zijn "onderhoudswagons", die achter de trein hingen. Correct. Wat ze in de States een Caboose noemen.
Titel: Re: Kleine locomotieven na 1945.
Bericht door: Rangeerduivel op 26 april 2020, 11:08:45 AM
Citaat van: svvander op 26 april 2020, 09:15:24 AM
Maar wat jullie bedoelen, zijn "onderhoudswagons", die achter de trein hingen. Correct. Wat ze in de States een Caboose noemen.

Niet helemaal correct dus,
Als je "draisine" googlt kom je bij die railfietsjes, maar scroll wat naar onder en daar vind je ze, of klik onderstaande link.
De draisine die wij bedoelen is een zelfrijdend railvoertuig...
https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.pb-messingmodelbouw.com%2F%2B%2FdmFront%2FselectCulture%3Fculture%3Dfr%26page_id%3D1391&psig=AOvVaw2t5pOMk41OGv0eY56GNdmH&ust=1587978346666000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwiU-bC73oXpAhXEs6QKHUd7BEYQr4kDegQIARBK


;)