Ook modelspoorwereld slachtoffer van Brexit

Gestart door SuSke, 14 september 2019, 13:59:21 PM

rgp

Saskia,

Er is een tussenoplossing tussen kijken in Nederland en dan naar Engeland kijken, namelijk kijken in de EU.
Peco is in Belgie voorradig.

Roland

Karel A.J.

@Saskia: ik snapte het ook niet, aanvankelijk. Mettertijd werd het me duidelijk dat het verschil tussen de eerste foto en de tweede neerkomt op het verdwijnen van de kruisende wissel, die wordt wel eens een "Engelse wissel" genoemd, in het Duits zelfs "Engländer" al wil ik wel eens weten waarom.

Die Engelse wissels hebben een slechte reputatie, toch zeker in het grootbedrijf, ze zijn nogal veeleisend inzake onderhoud. Men vermijdt ze dan ook waar mogelijk; als ze toch worden toegepast dan is het omdat ze meer mogelijkheden bieden op beperkte afstand. Maar men zal bv. nog niet zo gauw zo'n Engelse wissel vinden in hogesnelheidslijnen, en dat is niet toevallig. Waar men ze wel al eens ziet: in de wisselstraten juist buiten grote stations, bv. aan Brussel-Noord liggen er wel een paar. Want er moet heel wat kunnen gewisseld worden op het relatief korte stuk van Brussel-Noord tot de "verkeerswisselaar" met L161 en L50.


ERVIN


Karel A.J.


stoomlokje

Citaat van: rgp op 27 maart 2021, 18:13:52 PM
Saskia,

Er is een tussenoplossing tussen kijken in Nederland en dan naar Engeland kijken, namelijk kijken in de EU.
Peco is in Belgie voorradig.

Roland
Roland,
het ging mij om de Peco SL84 & 85 , telkens enkele stuks.
Hier via het web nergens te vinden , In Fr. had ik ze bij een handelaar al grotendeels gevonden en dan ook aangekocht.
Echter ik kwam er nog tekort , en als er al eens een gemeld stond, ging het dan ook maar om 1 stuk.
Vandaar ik in de UK was gaan loeren, om er diegene die ik nog te weinig had , tegelijk te kunnen aankopen.


SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Havoc

Niks van smalspoor gevonden bij Peco op die link.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: rgp op 27 maart 2021, 16:40:04 PM

Douaneformaliteiten: 25 euro (kan je uitsparen door zelf in te klaren)

mvg

Roland

Men kan als particulier blijkbaar niet meer zelf inklaren, je moet een ondernemingsnummer hebben, je moet blijkbaar dan een aanvraag indienen bij de douane en dan krijg je pas toegang met een code als de aanvraag is goedgekeurd zodat men dan via een een speciale website van de douane de inklaring kan doen. (de code zou je toegang geven tot een geïndividualiseerd pagina op hun website)
Zo had ik het toch begrepen.
 

SuSke

 ??? ??? ???

Het is opmerkelijk hoe een grap over het verdwijnen van een "Engelsman" (door menigeen verkeerdelijk kruiswissel genoemd) in een baan ten voordele van een gewone wissel met vermindering van het mogelijke verkeer op diezelfde baan uitmondt in een polemiek over douane kosten en de gevolgen van de Brexit voor onze hobby.  ;D ;D

Ik stel me meer en meer echt de vraag wie er nog "leest" voor hij/zij/het reageert...  ::) ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Als we al niet meer eens mogen lachen/zagen... Het is al triestig genoeg de laatste tijd.

Soit, ik heb nog eens iets besteld in het UK. We zullen zien wat het geeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 18 april 2021, 12:41:15 PM
??? ??? ???

Het is opmerkelijk hoe een grap over het verdwijnen van een "Engelsman"
zouden hem ook een"Brexit" wissel kunnen noemen als we de aktualiteit in het achterhoofd houden

just4fun

Citaat van: SuSke op 18 april 2021, 12:41:15 PM
Ik stel me meer en meer echt de vraag wie er nog "leest" voor hij/zij/het reageert...  ::) ::) ::)
Lezen is voor boomers  ;D
Paul

59erke

Ik heb onlangs eens het één en het ander geinformeerd betreffende bestellingen in het buitenland o.a. GB

Blijkt het volgende ; voor goederen die meer dan 22 euro kosten betaal je extra Belgische btw zijnde 21% voor de import. Bovendien moet je op goederen boven de 150 euro ook douanerechten betalen zijnde 17% op de waarde van het product. Dit bedrag krijg je bij levering dat wordt gefactureerd door bv; Bpost of DHL,.. Deze laatste rekent daarbovenop ook nog eens vergoeding voor de douaneformaliteiten tussen 10 en 30 euro.

Dus ik concludeer alleen maar dat het beter is om producten van lage waarde in het buitenland aan te kopen of ben ik mis ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Citaat van: 59erke op 18 april 2021, 16:09:25 PM
Ik heb onlangs eens het één en het ander geinformeerd betreffende bestellingen in het buitenland o.a. GB

Blijkt het volgende ; voor goederen die meer dan 22 euro kosten betaal je extra Belgische btw zijnde 21% voor de import. Bovendien moet je op goederen boven de 150 euro ook douanerechten betalen zijnde 17% op de waarde van het product. Dit bedrag krijg je bij levering dat wordt gefactureerd door bv; Bpost of DHL,.. Deze laatste rekent daarbovenop ook nog eens vergoeding voor de douaneformaliteiten tussen 10 en 30 euro.

Dus ik concludeer alleen maar dat het beter is om producten van lage waarde in het buitenland aan te kopen of ben ik mis ?

Geen idee waar je je geïnformeerd hebt of wat je specifieke vraag was. Maar 21%BTW en 17% invoerrechten dat is maar voor bepaalde producten. Volgens de website van de douane is dat voor schoenen het geval https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/pakketten/extra-kosten-verbonden-aan-mijn-pakje#q3

Echt héél goedkope spullen zijn ook niet interessant. Als je spullen 5 euro kosten en je moet 20 euro dossierkosten betalen aan Bpost dan is dat niet interessant meer. Tenzij natuurlijk je het hier niet kan vinden of als het hier 50 euro kost. Je moet gewoon voor alles de berekening maken en dan beslissen of het interessant is. Ik heb net enkele dingen in het UK besteld omdat ze hier niet te vinden zijn. Voor veel dingen is België een achterlijk land.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ramdani

net een pakje gekregen uit de UK, product kostte 17,5 pond, er hing een nota op van de handelaar voor de Britse douane met de waarde en inhoud;
pakje stak mooi in de bus zonder iets te moeten bijbetalen,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0