bouwstijllen

Gestart door renbaan, 25 september 2006, 21:43:14 PM

renbaan

hallo
heeft iemand een idee welke bouwstijl er gebruikt werd voor industrie
gebouwen in de ardennen rond de jaren 50 60 groeten
 

loebaske

Oesje....heb daar niet meteen doku over... maar kan je maar ??n goede raad geven, maak eens een uitstap naar de ardennen, gewapend met foto/camera en je gaat heeeel veel informatie opdoen.
Zo hebben wij het ook gedaan ontrend onze modelbaan...

janjozef

zo doe ik het ook meestal en daarna een schets en bouwen maar

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Er was niet zoveel verschil tussen walloni? en vlaanderen qua bowustijl. Als je gaat kijken naar andere "industrieel-archeologische" sites in je buurt zal je zeker al inspiratie opdoen.

Deze foto van een vervallen fabriek is genomen in Anderlues:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Sorry gerolf maar dat is de bouwstijl van de jaren 20, natuurlijk waren deze gebouwen er in de jaren 50 60 nog aanwezig. Ook dat de bouwstijl toen niet zoveel van de vlaamse verschilde is juist.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

De jaren 50 & 60 luidden het begin van het einde in voor de waalse industrie. Veel nieuwe fabrieken werden er niet gebouwd. Wel werd (zoals steeds natuurlijk) aan oude verbouwd, aangebouwd, vernieuwd,...eventueel reeds met de bedoeling er een andere functie aan te geven. Buiten tientallen (honderden?) autoherstelbedrijfjes of de eerste 'mono-cultuur-boerderijen' uit die tijd ben ik op mijn talrijke 'industrieel-archeologische uitstapjes' (ieder z'n obbi(s)[^]) nog geen specifieke fiftiesfabriek tegengekomen.
Wat is je project eigenlijk?
Groeten, luc

poco loco

Gerolf, is dat de oude cokesfabriek van Anderlues? Ik heb daar een half jaar geleden hals over kop de vlucht moeten nemen toen ik, net tussen de eerste gebouwen, plots overvallen werd door een strontzatte dakwerker, die mij bedreigde met zijn hamer.
Daar heb ik dus g??n foto's van[;)][;)].
Maar een boeiende en inspirerende site. Een aanrader![}:)]
Groeten, luc.

rixke rail

T.S.P. doet op 21-10-2006 een uitstap langs de industri?le lijnen en -aansluitingen in de luikse regio, het centrum van de staalnijverheid.
('k heb net de nieuwe Op de Baan gekregen)
? 49.00 voor de leden
? 53.00 voor niet-leden  
+ toevoerbiljet naar Li?ge-Guillemins, waar de reis begint : ? 8.50
Mocht het U interesseren,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

poco loco

MIJ dus wel: morgen naar de gazettenwinkel![:p][:p]
luc.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door poco loco

Gerolf, is dat de oude cokesfabriek van Anderlues? Ik heb daar een half jaar geleden hals over kop de vlucht moeten nemen toen ik, net tussen de eerste gebouwen, plots overvallen werd door een strontzatte dakwerker, die mij bedreigde met zijn hamer.
Daar heb ik dus g??n foto's van[;)][;)].
Maar een boeiende en inspirerende site. Een aanrader![}:)]
Groeten, luc.

Ik denk het wel. Ik ben er zelf nooit geweest, maar die foto - en nog een hoop andere - zijn me toegestuurd door iemand van hgbtf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renbaan

dank u voor de reacties

mijn project(modelbaan)wel te verstaan
beeld een stuk van de oostkantons uitin de jaren 50 60
en zou graag een spoor aansluiting bouwen liefst een brouwerij
en daar voor zoek ik een geschikte bouwstijl
groeten aan allemaal
 

poco loco

citaat:
Geplaatst door renbaan

dank u voor de reacties

mijn project(modelbaan)wel te verstaan
beeld een stuk van de oostkantons uitin de jaren 50 60
en zou graag een spoor aansluiting bouwen liefst een brouwerij
en daar voor zoek ik een geschikte bouwstijl
groeten aan allemaal



Ook de diversiteit in de brouwerijwereld liep toen sterk terug (sluitingen!). De, vooral amateuristische maar daarom niet minder lekkere, 'revival' in deze sector kwam in de jaren tachtig.
Groet, luc.