Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Gestart door PietB, 02 september 2019, 22:47:11 PM

PietB

Ik heb onlangs 5 Peco code 55 SL-U395F rechtse UniFrog wissels gekocht.
Wie kan me de functie van dat losse draadje uitleggen, want ik heb eigenlijk spijt van de aanschaf.
Ik heb wel 4 keer zowel de Duitse als Engelse handleiding door gelezen maar ik begrijp er niets van.
Zal best aan mijn gebrek aan kennis van de Duitse en ENgelse taal liggen.

Ik had veel liever SL-E395F wissels gehad, maar mijn leverancier vertelde mij dat die uit de handel zijn/gaan en dat hij alleen de SL-U395F in voorraad had.

grt Piet.


bekie

#1
CiteerAs supplied the turnouts operate like an Insulfrog: the tip of the frog is a separate, isolated section, so will be dead when connected to a live layout. However, a wire has been welded to the underside of the frog tip that gives the modeller the option of "powering" the frog, i.e. connecting it to a microswitch, or changeover switch, which allows the frog tip to change polarity according to which direction the turnout is set

Als dit het draadje is van de wisselpunt, dan krijgt die geen stroom als het draadje niet wordt verbonden. De wisselpunt is dan 'dood' of stroomloos. (Principe van de Insulfrog.)
Wordt het draadje wel verbonden dan wordt de wisselpunt gepolariseerd. Hiervoor moet je het draadje verbinden met een 'switch', schakeling, die meeschakelt met de polariteit van doorlopende rail volgens de richting van de wissel. (Principe van de Electrofrog.)

Je moet dus het draadje niet verbinden als je niet met gepolariseerde wisselpuntstuk werkt of wil werken. Je wilde de E (Electrofrog) aanschaffen, dan veronderstel ik dat je het puntstuk stroomvoerend wil hebben. Je moet dan het draadje dus verbinden met een schakeling.


CiteerFinescale right hand medium point with electrofrog - to be replaced by SL-U395F
(volgens de website van Hattons wordt de SL-E395F inderdaad vervangen door de SL-U395F.
Onderstaande vond ik over de SL-E395F:
CiteerDe electrofrog wissels hebben een puntstuk dat voorzien wordt van elektriciteit. Hierdoor hebben locomotieven over de gehele wissel stroom. U hebt de keuze om het puntstuk door de wisseltongen of door een elektrische schakeling om te laten schakelen.

Hopelijk helpt dit. Ik heb dit enkel uit de beschrijvingen van de leveranciers, fabrikant gehaald.

Zie ook het draadje/topic: 'Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) / Re: wisselkeuze en wisselproblemen'
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 september 2019, 16:28:21 PM
Het is de bedoeling dat Electrofrog en Insulfrog op den duur gaan verdwijnen. Alleen Unifrog blijft dan over.
Unifrog combineert de mogelijkheden van beide oude systemen. Als je het puntstuk niet aansluit werkt het wissel als een Insulfrog, als je het puntstuk wil schakelen is de aansluiting hetzelfde als bij Electrofrog.

Meer uitleg hier (in het Engels)
 

Ronald

Piet, zoals Antoon het beschrijft is het vrij duidelijk ;)

Voor Peco wissels in het algemeen is de site van Allan Gartner een aanrader, die heeft speciaal voor Peco een flink aantal tips. Niet alleen voor DCC maar deze tips zijn ook prima bruikbaar bij analoog:

Algemeen: - www.wiringfordcc.com/switches.htm

Peco: - http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

PietB

Duidelijk heren bedankt.
Ga er verder mee.

grt Piet.