Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

M6'en van Waalse afkomst

Gestart door tonycabus, 22 september 2006, 16:27:41 PM

tonycabus

Kijk eens wat die Daniel ervan bakt:
http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1387
Hoe vinden jullie de optische indruk? Het hoeft toch geen perfekt schaalmodel te zijn om er verdraaid goed uit te zien, h?;)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Kedeng Kedeng

Ja dat heb ik al is een keer gezien, lijkt mij wel interessant om te maken.

Tony kun je daar niet is voor zorgen dat dat artikel in MSM verschijnt?

Jurgen

Het ziet er inderdaad levensecht uit. Prachtig gewoon.
Het model is natuurlijk niet op schaal, maar op schoonheid staat geen schaal h?. Of, eh, all? ja, ge weet wel h?. [:D]
Om nu te zeggen dat dit een artikel moet worden in MSM, dat vind ik een beetje overdreven. Alle technieken die je hiervoor nodig hebt, staan reeds in verschillende nummers uitgelegd. Dit is gewoon het toepassen daarvan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Waarom niet op schaal?
Het is toch een omgebouwde Duitser.
En een artikeltje zou wel eens handig kunnen zijn om t eweten welke kleurnummers er gebruikt woorden en hoe de decals gemaakt zijn.
Tom

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Om nu te zeggen dat dit een artikel moet worden in MSM, dat vind ik een beetje overdreven. Alle technieken die je hiervoor nodig hebt, staan reeds in verschillende nummers uitgelegd. Dit is gewoon het toepassen daarvan.

Tis toch geen grote moeite om daar nu een artikeltje over te maken zeker?
Er zal zeker niemand van dood gaan [;)].

& zelf weet ik niet hoe ik er aan moet beginne?

Jurgen

Wat ik bedoelde over de schaal was dat het een beschilderd M?rklin model is. Dat is dus een model op schaal 1/100 met kopwanden op schaal 1/87. Op die manier is het model niet op schaal.

En de technieken die je nodig hebt om dit model te verven staan echt wel in MSM hoor. Ik weet zelf ook niet hoe ik eraan moet beginnen, maar daarvoor heb ik dan ook alle MSM's bijgehouden. Ergens zal daar wel een keer een model geverfd, bewerkt en verbelgischt geweest zijn. De kleuren die je voor een M6 nodig zal hebben zal je hier ook wel te weten kunnen komen. Je kan het misschien een keer vragen op het franstalige forum. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Ok, sorry voor het misverstand.
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Je kan het misschien een keer vragen op het franstalige forum. [;)]

Oei oei, mijn Frans is bar slecht.
Tom

Kedeng Kedeng

Ik ken ook geen Frans (alleen die hier achter om de hoek)

Ik ben pas lid van nr 33, kun jij dan is effen opzoeken welke MSM
ik nog als hulp kan gebruiken?

Jurgen

Gezocht via de website van MSM:
Ombouw reeks 62 tot ACTS 6701: MSM n? 2
Een doe het zelf Reeks 71 loc.: MSM n? 14
Decals maken met een inkjetprinter: MSM n? 37

De artikels heb ik nog niet nagelezen, maar hier moeten toch al bruikbare tips in staan.

Er zullen nog wel artikels zijn waaruit je de nodige info kan halen, maar dan heb ik wat meer tijd nodig om op zoek te gaan. Zoals reeds gezegd, je kan ook zelf op de MSM site zoeken h?. Archief, Modelspoorpraktijk en je krijgt alle verschenen artikels met een woordje uitleg te zien. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Er zou ook nog iets staan over zelfbouw van een 500-stelleke in MSM26 vanaf p52
Het superen van een goederenwagen vind je in diezelfde MSM26 vanaf p68
Een Eloc 18 superen was een lijvige reeks in MSM 3,5,8,15 en 17 en bevatte heel wat technieken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Oei oei, mijn Frans is bar slecht.


Mag geen probleem zijn, hun frans is ook niet perfect...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a


Dat ziet er inderdaad goed uit.

Jammergenoeg verschilt het NMBS-rijtuig optisch wat van de Duitse dubbeldekker, dus moet er een compromis gemaakt worden. Het grootste verschil is de plaatsing van de ramen: de M6 beschikt namelijk over twee verschillende zijkanten. Bovendien heeft het 1e klasse-rijtuig bredere ramen dan die van de 2e klasse.
Ook de onderste rij ramen van de M6 zijn wat minder hoog dan die van zijn Duitse tegenhanger.
Ik heb het ook een poging gewaagd om een Duitse dubbeldekker om te bouwen naar een M6 2e klas, maar dan in schaal N, waarbij ik het heb geprobeerd om voornoemde verschillen op het model toe te passen. Het model is nog niet afgewerkt, maar werd reeds in een voorlopige schildering gestopt.





Ik denk dat ik de ombouw van de volgende rijtuigen zal beperken tot het dichtmaken van de kleine raampjes en het omschilderen, zodat het rijtuig over twee, niet conform de werkelijkheid, identieke zijwanden zal beschikken, zoals Dani?l heeft gedaan. Op een modelbaan ziet men toch maar ??n zijde, het spaart een heleboel werk en het resultaat is, zoals Tony omschrijft, verdraaid goed!


daniel

Hallo iedereen,

Gelukkig kan ik een beetje nederlands: ik ben nog lang geleden in Oostende geboren en werk nu in Brussel, daar is tweetalig meestal nuttig ! Ik kom ook vaak op het nederlandstalig forum kijken als iemand nog wakker is.

Nu, wat betreft de M6 heeft Nico gevraagt als ik foto had over de verbouwing. Toen ik er aan begon was ik niet zeker hoe het zou aflopen en ik heb geen foto getroken. Ik ben nu bezig met 5 andere DoStos te verbouwen, en alles met fotos te verduidelijken.
Voor de verf referentie is het gewoon "Humbrol 130" dat ik nog over had van vroeger. T'is de kleur voor High Visibility Navy vliegtuigen en ik her er nog enkele gedaan ! [:o)]

Ik denkt dat het grooste probleem voor meeste mensen kan de decals zijn. Mijn job is informatika en ik gebruik tekening programma's zonder zelf er aan te denken. Maar zonder deze background, hoe moet je er aan beginen ? Als ik een artikel mag schrijven in MSM/TMM zal ik probereen om deze tekeningen bijvoegen of noch online te bezorgen.

Voor die M6, heb ik niets speciaal gedaan, alleen wat ik zin in had [;)]

(nog sorry voor fouten !)

Jurgen

Voila, technieken genoeg en de verf kent ge nu ook al. [:D]
Wat houdt u nu nog tegen? Een beetje schrik om een rijtuig om zeep te helpen of uwe portemonnee? [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Jurgen


Wat houdt u nu nog tegen? Een beetje schrik om een rijtuig om zeep te helpen of uwe portemonnee? [;)]



Idd Jurgen, ik heb ook van die rijtuigen, ik zou er wel aan willen beginnen, maar ik ben bang om ze helemaal naar de vaantjes te helpen,en dan geen rijtuigen meer en weeral een paar euro minder om aan iets anders te spenderen.

@Daniel, je rijtuig ziet er werkelijk prachtig uit, moet heel mooi zijn om zo een lange sleep over je treinbaan te zien bollen.[:p]