Auteur Topic: Spanwerk PB messing modelbouw  (gelezen 162 keer)

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.190
  • Voornaam: Peter
Spanwerk PB messing modelbouw
« Gepost op: 14 mei 2019, 12:51:58 pm »
Mijn nieuwste aanwinst
Spanwerken van Paul Bellon voor bij mij station Antwerpen Linkeroever  alsook bij Hoboken Polder.
Oei, oei, wat heb ik me aan de hand gedaan. Als ik de uitleg en de est setjes eens bekijk breekt het angstzweet me langs alle kanten uit.
Maar het moet en zal me wel lukken (hoop ik ;))

Spanwerk by Peter Verlooy, on Flickr
Hou van het "Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn"

Met vriendelijke groeten
Peter

Offline loco

  • Forumlid
  • Berichten: 1.641
    • Cooltrain
  • Voornaam: Peter
Re: Spanwerk PB messing modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2019, 13:41:36 pm »
Peter, je zou deze set kunnen solderen zoals de echten, maar je zou ze evengoed kunnen lijmen zonder zichtbare lijmsporen achter te laten. Ik heb onlangs een GCI pakwagen van PB gemonteerd en het model is even sterk gebouwd als een gesoldeerd model. Het zal niet uit elkaar vallen als je ernaar kijkt of laat rijden. En wie laat nu een model uit zijn handen vallen?
Gebruik daarvoor secondelijm. Drie soorten komen in aanmerking. Gel, gewone (klassieke) en supersnelle secondelijm (zap). Breng de lijm nooit rechtstreeks aan behalve de supersnelle zap. Gebruik steeds een draadje of een kopspeldje en gebruik steeds zo weinig mogelijk lijm. Dat laatste is wel belangrijk. De supersnelle secondelijm is interessant omdat het onmiddellijk in alle kleine hoekjes en kantjes kruip. En dat mag je zeer letterlijk nemen, want als je het model slecht vastneemt terwijl je deze lijm gebruikt, dan plakken je vingers direct vast aan het model. Dus even opletten en zeer zuinig zijn. Het voordeel van secondelijm is dat je bij problemen alles kunt oplossen in aceton en daarna opnieuw kunt beginnen. Succes.
Loco

Mijn favoriete website: http://www.cooltrain.be. Ook voor smartphone en tablet.