Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

hans63

dank voor alle positieve reakties.  :)
verder nog wat gepruttel met het maken van beladingskisten in verschillende stadia.


Pierre

Complimenten. Heel knap gedaan. ;)
Groet Pierre.


Stieven76

Die dekzeilen zijn leuk gemaakt. Heb ik zelf ook al eens gedaan, valt best mee om te doen.
Heb je die kisten ook zelf gemaakt?

adrievans

vraag me alleen af of dekzeilen precies de dwarsbalken van een kist volgen?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

hans63

Stieven, die kisten zijn idd eigen fabrikaat. De planken zijn van 0,5 mm lindehout.

Adrie, geen idee. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar gevonden in MSM 97 uit 2010
daar staat een artikel in van een zekere Patrick Dalemans.
Hoe ik aan dat nummer ben gekomen weet ik eigenlijk ook niet meer, was toen nog lang geen abonnee.
Zeker een keer in opwelling een los nummer gekocht.  ;)

adrievans

Citaat van: hans63 op 08 oktober 2021, 17:08:00 PM
Stieven, die kisten zijn idd eigen fabrikaat. De planken zijn van 0,5 mm lindehout.

Adrie, geen idee. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar gevonden in MSM 97 uit 2010
daar staat een artikel in van een zekere Patrick Dalemans.
Hoe ik aan dat nummer ben gekomen weet ik eigenlijk ook niet meer, was toen nog lang geen abonnee.
Zeker een keer in opwelling een los nummer gekocht.  ;)

Heb wat foto's op google bekeken,de kopse kanten zou kunnen omdat daar door rijwind tegenaan geblazen wordt,de zijkant is nagenoeg vlak(in ieder geval niet zo diepliggend)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

hans63

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, maar ik vindt ze zelf toch wel aardig zo.
in ieder geval beter dan met lege karretjes over je baan rondrijden.

ik moet nog wel iets voor de spanbanden verzinnen.


adrievans

Citaat van: hans63 op 08 oktober 2021, 19:50:06 PM
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk, maar ik vindt ze zelf toch wel aardig zo.
in ieder geval beter dan met lege karretjes over je baan rondrijden.

ik moet nog wel iets voor de spanbanden verzinnen.

ze zijn zeker niet lelijk,sterker kleurstelling is geweldig,zag alleen een detail. :P

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

mahtoska1

De kisten zijn inderdaad mooi.

Wat heb je gebruikt om de dekzeilen na te bootsen?

Bij spoor Z gebruik ik cigaretten blaadjes.


hans63

sigarettenvloeitjes???  tsjaaa, ik rook niet, dus bij mij papieren zakdoekjes in h0.   ;)


hans63

Sinds lange tijd weer eens een update:

De laatste tijd veel met schaal 0 bezig geweest, maar deze kerstvakantie vooral aan Scheldekaai besteed.
het hekwerk richting de Strauss-brug is compleet gemaakt, van groen voorzien en geballast.
verder nu met het kleinere detailwerk bezig.  :)







DFS


hans63

Bij verschillende scenes op de baan is beweging toegevoegd om de aantrekkelijkheid van het geheel te vergroten. Dit is ook bij het droogdok het geval.
De werking van de kraan boven het dok maar eens met een filmpje in beeld gebracht.  :)

Nog even een uitleg m.b.t. wat je ziet en hoe het werkt:
-de aansturing gebeurt d.m.v. een  Arduino Uno met daarop 2 stappenmotoren aangesloten.
-in het stukje straatspoor vlak voor het stootblok zit een lichtgevoelige sensor. Indien hier een wagon boven komt te staan, vermindert de lichtinval wat door
de Arduino wordt gedetecteerd en aanleiding is om het programma uit te voeren (éénmalig)
-een mini stappenmotor van 5 mm doorsnede aan de hijsbalk gaat de krat ophijsen, daarna verplaatst een 2e stappenmotor de gehele kraan
-dit verplaatsen gebeurt d.m.v. een GT2 pulley en een tandensnaar zoals ook wel in printers zitten
-de verplaatsing (verticaal en horizontaal) wordt vastgelegd in het programma door de motoren een aantal stappen te laten zetten. Dit is een kwestie van
uitproberen tot het goed verloopt.
-het lokje heeft een minimale wachttijd voor dit blok zodat het tijdens de beweging blijft staan, daarna wordt het weer willekeuring in het totale verkeer opgenomen.


https://youtu.be/mCZ4mgwE1cY

Fred

Zeer knap uitgevoerd, Hans!  Ook de aankleding van jouw baan vind ik zeer geslaagd.
Frederic

hans63

bedankt Fred.  :)

De laatste 2 karretjes die op Scheldekaai gaan rondrijden zijn gearriveerd, ik ben compleet met het spul.  :D
Van B-models: wagons Eaos met belading