Computerbedrading

Gestart door T03, 19 september 2006, 09:54:55 AM

T03

Hallo iedereen,

graag had ik jullie de volgende vraag voorgelegd.
Ik heb vernomen dat het mogelijk is om de bedrading van een HO baan te verwezenlijken in van die platte multidraad die gebruikt wordt zoals om de verbindingen te maken binnen in een computer, de draadiameter is ongeveer 1mm.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft ?
Laat dit soort multikabel een stroomdoorgang van 12 of 16 volt toe of is het eerder op de amperage dat ik moet letten ?
Is er een alternatief op dit soort kabel, een andere multikabel, een multi-telefoondraad, ...ofnog indien jullie multikabel gebruiken wat gebruiken jullie dan ?
Ik weet het, een ganse hoop vragen, misschien is een artikel waard in modelspoormagazine, of hebben we dat al gehad...

Dank u voor de eventuele reacties of tips.
Mvg
Marc
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Bij bedrading is het volgende van belang
De diam van de draad
Hoe groter de stroomsterkte door de de draad hoe dikker de draad moet zijn.
Hoe hoger de spanning hoe beter de isolatie van de draad moet zijn.
Aangezien onze treintjes op laagspanning (max zo een 24 volt) rijden is de isolatie al snel goed.
Je kunt stellen dat elke kunststof isolatie voldoet.
Iets anders is het met de stroom.
Een simpel lampje trekt weinig stroom,en die kun je dan ook met dunne draad b.v 0.14 mm2 aansluiten.
Een lok trekt al wat meer stroom,en alhoewel bij een korte bedrading 0.14 mm2 ook nog best bruikbaar is, is 0.5mm2 beter.
Wissels en andere stroomvreters moeten zeker met 0.5mm2 of meer worden aangesloten.
Een regel is dus hoemeer zaken over een kabel worden gevoed ,dus hoe groter de stroom is ,hoe dikker de kabel(draad)moet zijn.
Vlak kabel is bruikbaar,maar duur en moelijk te verwerken.
Normale losse draden werkt het meest eenvoudig.Maar ook meeraderige kabels met b.v 10 of 20 aders is prima bruikbaar.
Als grondregel kan gelden beter te dik dan te dun ,maar daar bij wel maat houden natuurlijk.
Ik zelf heb naast losse draad 0.5mm2 ook computer kabel met 8 aders gebruikt.

Dus geringe stroom (lampjes,seinen) 0.14mm2 of 0.25mm2
Iets meer stroom (loks) 0.25mm2 tot 1mm2
Veel stroom (wissels,ontkoppel rails) minstens 0.5mm

wim ysbeer

wikumodelbouw

Hallo,

Bedenk wel dat je ook terdegen rekening moet houden met de lengte van de kabel cq draad .

Bij lange lengtes zou ik bv een ringleiding leggen van gewone massieve vd draad 2,5 mm die in huisinstallaties gebruikt wordt.
Dan kun je ook heel gemakkelijk op voldoende plekken bv de rails solderen (gewoon een stukje blank maken en solderen maar).
De draad naar de rails of wissels hoeft nu natuurlijk niet zo dik te zijn.
Nu heb je zeker geen last meer van spanningsverlies.

Gr
Wilbert

ysbeer

Twee dingen
ring leidingen zijn mooi,maar in de praktijk eigenlijk alleen geschikt voor een absoluut 100 procent met de hand bestuurde baan.
Zo gauw je b.v een blok syteem gaat toepassen heb je aan een ringleiding niets meer.
Voorlopige,en ik denk nog behoorlijk lang,geld dat ook voor eeen digitaal systeem.
Het telkens weer gezegde bij digitaal kun je alles aan elkaar knopen is als je ook maar enigermate wil automatiseren onzin.

ten tweede
De grote angst voor spanning verlies is ,tenzij een baan hebt van 100m2 ,zeer sterk overdreven toepassen van 2.5mm2 voor railvoeding is voor de doornee baan echt niet nodig.

knoop in ieder geval niet alles aan elkaar maar voer wel alle draden zo veel mogelijk naar een punt.

wim ysbeer

wikumodelbouw

Hoi Wim,

Ik heb zelf een computergestuurde baan met softlok en alles werkt toch perfect terwijl ik ringleidingen onder mijn baan heb waar ik rails en wissels op aftak zoals ik hierboven beschreven heb.
De baan is zeker niet 100% hand gestuurd, integendeel zelfs.

Gr
Wilbert

vlummens

Ik gebruik al jaren (meer als 10jaar) flatkabel zonder enig probleem. Sommige kabels zijn meer als 12m lang en zowel bij analoog als digitaal rijden heb ik nog geen enkele storing ondervonden.
Als connectors heb ik D-sub's van 25 pinnen gebruikt die op de kabel zijn geperst (niet gesoldeerd).
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

tunnelmotor2000

Sommige mensen hebben toch de neiging om heel sterk te overdrijven in hun kabelsectie. Ik gebruik al jaren telefoonkabels. De draadsectie is 0,28mm en ik kan daar zonder problemen een Peco wissel mee bedienen die op 20m ligt. Er is echter 1 nadeel aan deze kabels en dat is dat ze uit 1 enkele kern bestaan en in het geheel niet geschikt zijn voor demonteerbaar gebruik = expo baan of zo.
Verder hangt er bij mij een ringleiding van 2 x 2,5mm om de baan van de nodige stroom te voorzien. Spanningsval is een slecht beestje bij DCC, en daarom is elke raillas overbrugd en om de 3m is er een verbinding met de ringleiding.
 

T03

Dank u voor alle reacties.

Mvg
Marc
"I have a train riding in my brain"