traxx 186 Lineas Märklin of Roco?

Gestart door bekie, 01 april 2019, 21:16:47 PM

bekie

Goedenavond.
Ik las met belangstelling de bespreking van het Lineasmodel van Märklin. Daarin is sprake van een traxx 185, die een nieuw dak heeft gekregen en zo een correcte versie weergeeft. Een traxx 185 verschilt toch wezenlijk van een 186 aan de voorzijde(n)? Of heb ik het mis?

Als je een correct model wil, moet je het dus doen met de aangekondigde traxx 186 van Roco uit een ander draadje? (Dit is zonder waarde oordeel.)
 

ERVIN

Neem eens een kijkje op onderstaande link , dan kan je de verschillen zien tussen beide locs.

https://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1

Ik denk persoonlijk dat je van een 185 nooit een 186 kan maken. :-\

mardig23

Een BR185 en een BR186 zijn verschillende loks, met verschillende opbouw.

Je moet weten waar je op moet letten, want ze lijken op elkaar, maar als je ze naast elkaar ze zie je dat direct. De voorste is een 186, die twee erachter 185.
Let vooral op de hoogte van de raam, de vorm van de cabine, en de handrails.

Foto Flickr: TaurusES64U4



Ik moet wel zeggen dat ze bij Marklin een verdienstelijke poging gedaan hebben qua kleur, en om enkele details toch maar richting 186 te sturen, maar het blijft een 185.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de tweede Lineas van Piko voorlopig niet kocht omdat ik twijfel aan deze Marklin...
Mvg Karl

BR-59

Goedemorgen,

Niet om te muggenziften, maar het lijkt mij, dat de gele ook een 186 is, maar mogelijkerwijs bedriegt de foto.

mardig23

Goedemorgen,

Het bedriegt niet, het is uiteraard een 186 van ERC.

Ik was effe al half in slaapmodus vrees ik ;D

Mvg Karl

loco

Het lijkt een beetje op het vroegere spelletje dat je in vele tijdschriften vond: "zoek de zeven verschillen..."
Om eerlijk te zijn, ik zie het niet of nauwelijks.
De ramen ??? De vorm van de neus ??? De handgrepen???
Leg het nog eens uit aan een leek.

BR-59

@ Karl: Gezien het late tijdstip op de dag en de verwarring van de biologische klok, begrijpelijk 8)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: BR-59 op 02 april 2019, 09:16:31 AMen de verwarring van de biologische klok, begrijpelijk 8)
en misschien ook oprispingen en/of maandstonden?  ;D :D

mardig23

Mvg Karl

Driesel

CiteerHet lijkt een beetje op het vroegere spelletje dat je in vele tijdschriften vond: "zoek de zeven verschillen..."

Begrijpelijk, daarom hier een woordje uitleg over de TRAXX-locomotieven. Als voorbeeld neem ik hier de DB-locs, want van ver zijn het allemaal rode locomotieven ;)

Begin de jaren '90 bestelde de DB 3 nieuwe reeksen locomotieven: de 101 voor snelle reizigerstreinen, de 145 voor lichte reizigers- en goederentreinen en de 152 voor de zware goederendienst. Deze laatste werd gebouwd door Siemens, de 101 en de 145 werden door ADTranz gebouwd. ADTranz werd later opgekocht door Bombardier. De 145 is daarmee ook de oer-versie van de huidige TRAXX-locomotieven.


145 052-7 Keulen West 30-06-2010

Na de goede ervaringen met deze locomotief besloot de DB om een nieuwe serie te bestellen die ook in Zwitserland toegelaten is. Gezien het kleinere vrije-ruimte-profiel in Zwitserland werd de locomotiefkast aangepast. Als je onderstaande foto van de 185 vergelijkt met bovenstaande foto van de 145 zie je dat de de daklijn is aangepast (het dak ligt lager). De kopvorm is dezelfde. Deze loc wordt door Bombardier aangeduid als TRAXX F140-AC1


185 082 Keulen West 09-09-2005

Door de liberalisering van het spoorvervoer werden deze locomotieven niet enkel meer door de DB aangekocht, maar was er ook interesse van andere spoorvervoerders voor deze betrouwbare loc. Om te voldoen aan de nieuwe crash-test-normen werd de kopvorm aangepast en kreeg de reeks 185 vanaf nummer 185 200 de nieuwe locomotiefkast. De reeks 185 is enkel beschikbaar voor wisselstroom-sytemen. De benaming bij Bombardier is TRAXX F140-AC2.


185 252-4 + 185 195-5 Gremberg 22-07-2011


185 224-3 + 185 Keulen West 18-08-2010

De vraag naar multi-systeem-locomotieven steeg, en daarom ontwikkelde Bombardier op dit TRAXX-platform een meersysteemversie, die in Duitsland de nummering 186 kreeg. Omdat Bombardier ook een dieselversie van de TRAXX bouwde, verkoos Bombardier om één enkele standaard-locomotiefkast te bouwen (om kosten te sparen). Hierdoor werd de zijkant voorzien van drie panelen (de scheidingen van de zijpanelen zijn geel omcirkeld in onderstaande foto), waarbij de middelste in de dieselversie werd vervangen door een rooster, en werd een opening onderaan voorzien voor de vuldop van de dieseltank (zie pijl). De Belgische reeksen 28 en 29 zijn van dit als TRAXX F140-MS aangeduide type.


186 331 + 186 329 Zwankendamme 19-09-2015 MSM

Voorbeeld van een diesel-TRAXX van Metronom, waar het rooster in de zijwand duidelijk zichtbaar is:

246 005-3 Hamburg Hbf 2 24-08-2011

Deze diesel-versie was echter geen succes en verdween uit productie. Daardoor had Bombardier geen nood meer aan locomotiefkasten met drie zijpanelen, en werd de constructie (vanaf 2017) terug vereenvoudigd tot een vlakke zijwand. De nieuwe locomotieven die RailPool aan Lineas levert zijn dus terug voorzien van een vlakke zijwand zonder opening voor de tankdop. De oudere RailPool-locs (locs die voordien in dienst waren bij andere spoor-operatoren) hebben nog de oorspronkelijke kast van de 186. Op onderstaande foto zie je duidelijk de scheidingen van de zijpanelen en de opening in de zijwand voor de tankdop bij de 186 455, terwijl de 186 451 een volledig vlakke zijwand heeft. Een logica in de nummering zit er blijkbaar ook niet, want de 185 455 is dus ouder dan de 186 451! Beide versies zijn dus in dienst bij Lineas!


11 186 455 + 186 451 Zeebrugge Voorhaven West 19-07-2018

De 186 293 die door Piko en Märklin wordt gemaakt is een loc die tot de laatste bouwreeks behoort en dient dus in model vlakke zijwanden te hebben.
Märklin (en ook Minitrix in N) bespaarde enkele jaren geleden bij het uitbrengen van een model van de 186 op de kost om een nieuwe kap te maken. Men leverde dus verkeerde modellen met de kast van een 185.2, maar met aangepast dak. De modellen van de reeks 28 en 29 van Märklin zijn dus niet correct.
De andere fabrikanten hebben wel de moeite gedaan om een nieuwe kap te maken met de verschillen van een 186.
Maar door de wijzigingen in het grootbedrijf blijkt de besparing van Märklin nu wel een voordeel voor hun modelversie van de Lineas-loc. Piko heeft alvast de verkeerde kap gebruikt. Het wordt wachten of Roco de correcte kap gebruikt (Roco heeft immers ook een 185.2 in het gamma).

In MSM 184 werd besproken hoe je van een Piko TRAXX een correcte Lineas/RailPool-versie maakt. In onderstaande foto zie je nog eens duidelijk het verschil in zijwanden:



Ik hoop dat dit hielp ter verduidelijking. Het zijn details, maar zo'n details verwachten we wel van de modelspoor-fabrikanten.

loebaske


Dries, bedankt voor deze duidelijke uitleg...ben weer wijzer geworden  ;)

loco

Dries, je bent een echte specialist. Bedankt voor deze heldere uitleg. Jammer van het kleine foutje in MSM ivm de achteruitkijkcamera's naast de deur ipv lampen.

Robrecht

Zeer interessant om te lezen :) Nu ben ik ook weer wat meer mee.
Nu.. als je de kleine detail verschillen niet weet/kent kan het ontbreken ervan ook niet storen natuurlijk :) Ik ben blij met de Piko traxxen die ik thuis tot nu toe heb verzameld.
Misschien dat ik ooit ook wel Roco's toevoeg aan de collectie.

Ik ga er vanaf nu wel op letten denk ik  :o
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

modelbaanHO

Citaat van: loebaske op 02 april 2019, 11:04:52 AM

Dries, bedankt voor deze duidelijke uitleg...ben weer wijzer geworden  ;)

+1
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

mardig23

Merci Dries, ik had het niet mooier kunnen verwoorden. ;D

Nog heel even over de Piko's. Voor de Lineas 186 zijn die fout vanwege de voldop en uitneembare zijpanelen, correct?
Op de NMBS serie 28 en 29, zoals de witte 2844 en de 2861 railpool zitten ze wel juist, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb er bij de Piko's nooit echt op gelet eigenlijk ::)

Ik blijf toch ook voor de Lineas 293 vinden dat Marklin hier zijn voordeel doet met de kap van de 185.2 te gebruiken wegens geen vuldop en uitneembare panelen.
Het is de eerste 186 van Marklin die ik overweeg aan te schaffen, maar ik wil toch eerst de Roco zien...

Mvg Karl