Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

SuSke

gedurfde en moedige beslissing maar een waar je geen spijt van zal hebben (dat heb je nu al niet meer, denk ik) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Een goede beslissing Alan!
Soms moet je even stoppen, nadenken en opnieuw beginnen  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alan On Track

Tijd voor een nieuwe update.

Voor het eerst sinds ik ben beginnen werken heb ik eens een groot verlof van twee volle weken genomen. Acht dagen daarvan heb ik Liechtenstein en Zwitserland doorkruist, maar mijn overige verlofdagen had ik met rood in mijn agenda omcirkeld als ZWANZEWEEK!

Ik had immers al lang eens zin om een week ongestoord aan Zwanzebeek te kunnen doorwerken. De afgelopen maanden was dat telkens wat met mondjesmaat, ik wil immers ook nog een beetje een sociaal leven hebben. Nu was het echter het ideale ogenblik om me eens op de baan te werpen.

Het station heeft intussen haar definitieve kleurtje gekregen.

20230711_121039~2 by Alan Jockmans, on Flickr

De trappen naar de perrons zijn ook al geverfd, maar moeten nog verder verweerd worden.

20230711_084013 by Alan Jockmans, on Flickr

De nodige ramen en deuren zijn intussen ook gelazerd.

20230731_193656 by Alan Jockmans, on Flickr

Aangezien het station vooraan op de baan staat is het belangrijk dat hier ook een gedetailleerd interieur in komt. Aanvankelijk had ik het idee om hier met gewelfde ruimtes te werken. In theorie leek dit de moeite, maar in de praktijk viel het resultaat toch tegen. De gewelven zelf waren verrimpeld bij het verven, en zelfs al had ik dit nog kunnen oplossen vond ik dit uiteindelijk niet passen bij het gebouw. 

20230801_161020 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben dan maar herbegonnen en gegaan voor een eenvoudiger ontwerp.

20230806_211408 by Alan Jockmans, on Flickr

De rest van het interieur wordt nog verder afgewerkt met details die ik nog moet uittekenen in 3D.

Buiten het station is er nog één nieuw gebouw bij gekomen.

Citaat van: Decapod op 26 april 2021, 21:04:38 PMWeer heel knap. En nu nog een viertal gelijkaardige gevels, want ze kwamen nooit alleen ...  ;) .
Ik vraag me toch af wanneer je je eens waagt aan een echte art-nouveaugevel.


Nou euh... NU.

Dit gebouw had ik in 2017 al ontworpen, maar tot nu toe had ik nog niet het materiaal of de vaardigheid om mij eraan te wagen.

Maison Pont by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben het blijven uitstellen, tot ik erin ben geslaagd het belangrijkste element te kunnen regelen: etswerk. Ik heb via een goede vriend de kans gekregen om een paar Art-Nouveau herkjes die ik had uitgetekend te laten etsen, en het resultaat was buiten verwachting:

20230719_222831 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb het hele gebouw uiteindelijk verder beginnen uittekenen.

HP spoor H0_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Hoewel ik het liefst zweer bij zelfbouw ben ik hier toch voor lazercut gegaan, om de eenvoudige reden dat dit gebouw te complex is om mooi zelf uit styreen of forex te bouwen. Daarom heb ik de onderdelen voor de gevel in 2mm MDF laten lazeren, en het resultaat mocht er zijn.

20230721_183341 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen is de hele gevel geassembleerd, en het resultaat is gewoon buiten al mijn verwachtingen. Dit is mijn persoonlijke favoriete gevel op de baan, deze krijgt dan ook een positie helemaal vooraan. Volgende uitdaging wordt het dak.

20230722_191855~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit wordt een heel leuk hoekje. Bemerk ook het fraaie Ferivan brossel busje, een kitje dat ik enkele weken terug gebouwd heb.

20230722_191425~3 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder heeft de brug aan de bouwerij nu ook bruggenhoofden gekregen.

20230802_140559 by Alan Jockmans, on Flickr

Al het blote hout op de baan begon me wat tegen te steken, en ik heb besloten om te beginnen met het vormgeven van het landschap. De basis is gebouwd uit styrodur-platen, voor de vormgeving heb ik kunnen experimenteren met een geweldig nieuw product dat binnenkort verkrijgbaar is: Mifoshape. T'is een soort van verbeterde versie van Sculptamold, uitgevonden en uitgebracht door Evan. En het resultaat mag er zijn.

20230802_211310 by Alan Jockmans, on Flickr

20230804_201211 by Alan Jockmans, on Flickr

De bomen heb ik er even als test op gezet.

20230805_001310 by Alan Jockmans, on Flickr

20230806_211204 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot slot heb ik ook de perrons al wat aangepakt. De kasseien zijn gestempeld en geschilderd, en ook de perronboorden zijn geplaatst. De rest van het perron wordt opgevuld met het typisch belgische rode stationsgrind.

20230806_211251 by Alan Jockmans, on Flickr

Bij afsluiten van ZWANZEWEEK ziet de baan er nu zo uit. Op het gedeelte boven de tunnel na heeft het hele landschap nu haar uiteindelijke vorm gekregen. Hiervoor heb ik ook al de MDF platen geplaatst om de voorkant van de baan netjes af te werken.

20230806_211507 by Alan Jockmans, on Flickr

20230806_211516 by Alan Jockmans, on Flickr

Er zijn nu vele kanten die ik kan uitgaan. Enerzijds zijn er een hoop gebouwen die nog moeten worden afgewerkt, anderzijds kan ik nu ook beginnen met de afwerking van het spoorwegniveau. Wat het zal worden zal de tijd uitwijzen. De komende week weer even wat sociaal leven inhalen  :P
 
Modelbouw is een kunst

Peter

Alan, je modellen zijn gewoonweg fantastisch qua details en de afwerking.
Om het gewoonweg SUUPER te noemen
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

zoals ze hier zeggen: lekker gewerkt, pik. :P

SuSke

Dat is een hemelsbreed verschil met wat je in je prille jaren bij ons op de tentoonstelling hebt gezet. Toen was het al veelbelovend, maar dit slaat alles.

Blijf ons verrassen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1


Jappy

Zwanzeweek, hoe verzin je het.  ;D

Je hebt de goede keuze gemaakt wat betreft je station, dat tweede interieur past veel beter dan dat gewelfde dat iets teveel op een crypte lijkt. Misschien wel een optie voor de kerk die je nog gepland hebt staan zie ik?

Voor de rest kan ik alleen maar weer de mening van de rest beamen. Ongelooflijk mooi wat je hier neerzet. Ik kijk uit naar het landschap, dat gaat dit echt transformeren!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Stieven76

Prachtig gedaan! Verlof kan deugd doen he :D

Pierre

Groet Pierre.


DFS

Knap gebouw! Dit wordt (is) een pareltje van een baan

Alan On Track

Even een tussendoorse update.

De laatste maanden staat het bouwen aan Zwanzebeek even op een lager pitje. Niettemin is er tussen de andere projecten en drama des levens door toch nog een beetje verandert.
Het landschap is bruin geschilderd. Dat geeft toch meteen al een andere indruk voor de baan.

20230809_231301~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230809_212608 by Alan Jockmans, on Flickr

De ferivan-bus heeft intussen een geëtst roostertje gekregen, veel fraaier dan de sticker die bij de kit zat.

20230820_154455 by Alan Jockmans, on Flickr

Er is inmiddels nog een idee in mijn hoofd geslopen om de baan uit te breiden langs de voorkant. Het plan zou zijn om de voorkant gebogen te maken en op het breedste punt 10 cm uit te breiden. Op deze manier is er plaats voor een zijspoor dat naar een goederenkoer gaat. Ik heb het idee al eens uitgelegd om te testen.

20230817_170333 by Alan Jockmans, on Flickr

20230817_182611 by Alan Jockmans, on Flickr

De voordelen zijn:
- Meer rangeermogelijkheden, langs beide kanten van het hoofdtraject
- Laadkade lijkt me ook realistisch in dit tijdperk
- Een meer dynamische vorm van de baan door ge gebogen voorkant
- Ik kan het stationsgebouw meer in haar volledigheid bouwen. Het stationsgebouw is één van de belangrijkste redenen waarom ik de uitbreiding zou maken. Dit gebouw zou immers een meer realistische oppervlakte kunnen krijgen. De potentiële inrichting van het gebouw heb ik al eens uitgetekend. De rode lijn is waar de rand van de baan zou komen.

Zwanzebeek station plattegrond_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

De nadelen waaraan ik kan denken:
- Baan gaat meer plaats innemen bij het transport
- De baan wordt dieper, dus niet alles zal nog even gemakkelijk bereikbaar zijn
- Er moeten toch wel wat aanpassingen gebeuren aan de huidige voorkant
- De baan gaat drukker worden door het extra spoor, al zal dit wat meer in het groen worden weggewerkt

Ik ben er nog niet uit wat het uiteindelijk zal worden. Laat ik de baan zo, of breidt ik ze toch nog een beetje uit? Ik moet er nog eens over nadenken.  

Op gebouwenvlak is er maar één iets bijgekomen. Een tijdje terug maakte ik een ontwerp voor een imposant Art-Déco flatgebouw. Dit zou in mijn ogen een mooie stempel drukken op de skyline.

20230815_091517~2 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen is de basis hiervan al gereed, en zelfs zonder de ramen en details is het al een imposant bouwwerk.

20231008_163336 by Alan Jockmans, on Flickr

Het komt te staan op deze hoek, die qua architectuur nu één van de meest indrukwekkende delen van de baan zal worden, waarop bijna alle Brusselse bouwstijlen vertegenwoordigd zijn.

20231010_213020~2 by Alan Jockmans, on Flickr

De skyline zit ook goed alvast.

20231010_212928~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo slentert de baan af en toe een beetje vooruit. Het is vooral leuk dat het uiteindelijke stadsgezicht nu echt vorm begint te krijgen. Op de kerk en een kleiner flatgebouw na zijn alle gebouwen op de eerste twee modules nu gebouwd, een heel aantal ervan moeten wel nog verder afgewerkt worden. De teller staat nu op 39 gevels en gebouwen op deze baan! Volgens de plannen moeten er nog een 20-tal bijkomen.
Nog genoeg te doen dus.  ;D
 
Modelbouw is een kunst

guy holbrecht

Slenteren, noemt hij dat ::) . Dat wordt gewoon een prachtig geheel met al die fantastische gevels.

Floris

Wel n leuk idee, die goederenkoer. Voordeel van zoiets vooraan is ook wel dat je de beslissing t beste zo lang mogelijk kunt uitstellen.  8)

RobVille

Citaat -->

"Ik ben er nog niet uit wat het uiteindelijk zal worden. Laat ik de baan zo, of breidt ik ze toch nog een beetje uit? Ik moet er nog eens over nadenken." 

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. Je hebt nu mooie bogen in het station en alles is in harmonie. Door nu dit stuk rails ertegen aan te plakken, verstoor je de elegantie van je stationssporen met perrons en maak je het geheel massiever.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!