Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Metpetergaathetbeter

nog steeds is Brussel een bruisende stad  ;)

Stedahult

Mvh. Steef

renstimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Jappy

Mooi werk weer Alan, altijd een genot om dit draadje te openen.  :D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Alan On Track

#484
Niet echt een update, maar nu Floris het motorstel wist te pimpen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een paar tijdperkjes hoger te rijden ;) Ik moet er niet bij zeggen dat deze het perfect doet, en vlot over de bogen en wissels bolt. Rijdt in elk geval vlotter dan op Floris' Trix-express rails...

IMG_0143 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_0138 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_0146 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Ook even een filmpje gemaakt. Op de achtergrond kan je al een nieuwe work in progress zien, en ook de mock-up van de brouwerij. Binnenkort meer daarover. 

MVI_0135 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Floris


Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Tothebeach

Die mock-up is nu al leuk als achtergrond silhouet.
Maar wel een erg mooi sfeertje weet je te bouwen!

groet,
michel

Alan On Track

Ik zie dat het alweer van juli geleden is dat ik hier nog eens een echte update heb geplaatst over Zwanzebeek. De laatste maanden heb ik niet echt voortgewerkt aan de baan, maar tijdens de zomer had ik wel nog een paar zaken gebouwd die ik jullie schuldig bleef. Daarom even een stand van zaken  ;)

Geuzenstraat - Rue des Geux

De geuzenstraat is de langste straat op de baan en telt bijgevolg ook het meeste bouwsels. Daarom geef ik deze tegenwoordig voorgang.
Vorige keer had ik hier al wat nieuwe gevels geplaatst, die heb ik nu aangevuld met drie bijkomende huizen.

IMG_20220807_235355847 by Alan Jockmans, on Flickr

Op de plaats waar de weg afdraait van het spoor had ik nog een driehoekig perceel, en daarvoor had ik iets speciaals voorzien. Aan de Eburonenstraat staat een leuk hoekgebouw met een unieke driehoekige compositie. Een dergelijke situatie wilde ik al vanaf dag één een plaats geven op de baan. 

10005037_0062_W01 by Alan Jockmans, on Flickr

Zoals gebruikelijk heb ik dit huis architecturaal een beetje mijn eigen draai gegeven, de ruwbouw van dit is al grotendeels klaar. Het dak zal nog even moeten wachten, want ik wil eerst een interieur plaatsen in één van de kamers. Gezien de grote ramen en de prominente plaats op de baan is dat wel een must, maar door de vorm van dit pand zal het moeilijk worden nog aan de binnenkant te werken zodra het dak af is. Kans is groot dat ik dit huis de komende weken nog helemaal afwerk.

20221113_210939 by Alan Jockmans, on Flickr

Qua compositie bevalt dit me wel. Dit wordt een leuke hoek zodra de baan af is.

20221113_192900 by Alan Jockmans, on Flickr

Brouwerij Beeckwaeter

En dan een project at ik al even teasde: de stadsbrouwerij. Dit gebouw een centrale positie op de baan en moet een van de blikvangers worden, daarom heb ik er al veel denkwerk in gestoken. Ik heb alvast een logo ontworpen dat de aandacht trekt:

Beeckwaeter plaat_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat me opviel bij voorbeelden van sommige Brusselse brouwerijen (Wielemans, Vandenheuvel, Leopold, Atlas,...) is dat deze over het algemeen zijn samengesteld uit gebouwen van verschillende tijdperken en bouwstijlen. Het is vaak goed te zien hoe een brouwerij groeide doorheen de jaren, waarbij er nieuwe gebouwen bijkwamen volgens de mode van de tijd. Dit is een sfeer die ik bij Beeckwaeter ook wilde oproepen.

Het begint in de oude mouterij, een gebouw van rond 1850 dat als enige resteert van de oorspronkelijke brouwerij die de famillie Beeckwaeter rond die tijd oprichtte. Dit gebouw had ik vorig jaar al gebouwd, en komt meer aan de achterkant van de baan.

IMG_20210910_134556021 by Alan Jockmans, on Flickr

De zaken gingen goed, en aan het begin van de 20ste eeuw breide de brouwerij sterk uit met twee hallen aan de Geuzenstraat. Wegens plaatsgebrek op het terrein werd de keuze gemaakt om één hal rechtstreeks boven de spooraansluiting van de brouwerij te bouwen, waardoor de trein als het ware onder de straat door het gebouw in rijdt. In deze gebouwen bevinden zich onder andere opslagmagazijnen en de bottelarij.   

De basis van de hallen is gemaakt uit 1mm styreen, waarop ik het ontwerp van het gebouw - dat op een hoop verschillende voorbeelden is gebaseerd - heb uitgetekend. Dit heb ik dan met mijn gebruikelijke technieken verder uitgewerkt met plasticard met baksteenmotief. Het dak is vormgegeven met forex en resinplaten met golfplaatmotief die ik van Floris gepikt heb   ;).

20221113_193110 by Alan Jockmans, on Flickr

20221113_193129 by Alan Jockmans, on Flickr

Ook de jaren 20' waren voorspoedig voor de brouwerij, en er werd geïnvesteerd in een volledig nieuwe brouwzaal in Art-Décostijl. Dit opzienbarende gebouw zou de skyline van Zwanzebeek ingrijpend veranderen, onderin kon men in het café alle brouwsels proeven. De geuze scheen voortreffelijk te zijn.

De Art-Déco gevel is nog in volle opbouw, de vormen en rondingen in dit gebouw vormen een extra uitdaging. Onderaan kunnen jullie zien dat ik de mist in ben gegaan met de portalen van wat het café zal worden, dit stuk moet ik nog eens opnieuw doen.

IMG_20220819_203051404 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20220821_172454363 by Alan Jockmans, on Flickr

Er is nog veel werk aan de winkel brouwerij, maar het geheel begint al vorm te krijgen. Ik begin ook al na te denken om voor de brouwerij eigen bierwagens te voorzien. Hiervoor heb ik al een ontwerp uitgetekend op basis van een Fleischmann gesloten goederenwagon.

Beeckwaeter wagon_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is zo een beetje tot waar ik in september gekomen was. Vanaf dan ben ik vooral mijn tijd gaan investeren in de afwerking van Doublenghien. Nu dat grotendeels achter de rug is kan ik weer wat aandacht aan Zwanzebeek gaan geven.

De Geuzenstraat is nu langs één kant helemaal vol gebouwd, al moeten de gevels en gebouwen nog een stuk verder afgewerkt worden. Het geeft wel al een goede indruk hoe het er allemaal uit zal komen te zien, de stad begint nu echt serieus vorm te krijgen. Zodra de overkant van de Geuzenstraat gebouwd is kan ik ook eindelijk beginnen met het landschap verder vorm te geven.

20221113_193247 by Alan Jockmans, on Flickr

Op de rechtermodule heb ik op papier ook al eens de exacte loop van de trambaan en de plaatsing van de gebouwen uitgetekend. Ik heb besloten om uiteindelijk toch een stadskerk te plaatsen, een mock-up toont dat dit compositiegewijs het mooiste zal uitkomen. De kerk zal samen met het de brouwerij, het toekomstige stadhuis en een flatgebouw een interessante skyline geven aan de baan, die vanuit elke hoek een beetje anders is.

20221113_192829 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar da's allemaal pas voor later. ik probeer mezelf nu stillaan terug wat in gang te krijgen. Er is zoveel te doen en ik weet nog niet waarmee ik terug zal beginnen. Ik hou jullie op de hoogte zodra er weer wat het vermelden waard is.  ;)
Modelbouw is een kunst

SuSke

Veelbelovend.
Hou het vuur er in Alan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

 

DFS


doomslu

Adembenemend mooi.
En ik wil dat bier wel eens proeven.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#493
Uitermate knap uitgesneden stadswijk wordt dit . 

"...Ik begin ook al na te denken om voor de brouwerij eigen bierwagens te voorzien. Hiervoor heb ik al een ontwerp uitgetekend op basis van een Fleischmann gesloten goederenwagon...."   
na te kijken:     
wagennummering  501/2  xxx    ?
een [P] achter dit nummer 
pittige reclamejuffrouw is voor die periode ietwat (te) ontkleed, Brusselse bierwagen was geen USAF B29    ;)
"Slootwater"    Beeckwaeter is voorwaar een toffe biernaam .

Floris

ow ja die goederenwagenopschriften, dat is altijd feest. Inderdaad nummer beginnend met een 5 en een P erachter voor privéwagen en hou er rekening mee dat uitgeschreven opschriften aan de ene kant van de wagen eerst nederlands en dan frans waren, aan de andere kant van de wagen eerst frans dan nederlands.

Óf je hebt er gewoon lak aan en je plakt er iets op in een passend lettertype, het lettertype is vaak belangrijker voor t sfeertje dan de inhoud van de opschriften.