Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Floris

Citaat van: SuSke op 01 april 2022, 15:30:26 PM
Ik zie er geen enkel modelhuis tussen liggen, dus ...  ::) ::) ::)
nee klopt, maar die brokken onderbouw zouden wel goed photoshopwerk zijn voor en aprilgrap. ??? we zullen t wel horen!

Martin Welberg

Zo zeg, uitnodiging voor een bekende show in NL op zak en dan de zooi weggooien?  ::)

svvander

Laat ons hopen dat de huisjes een andere onderbouw krijgen en dat dit de reden was. Ik vond deze zo prachtig gemaakt. Of wel heeft 'm ons goed liggen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Stedahult

Mvh. Steef

Metpetergaathetbeter

had U geen problemen met de ondergrond en opnieuw starten ? Scheeftrekken van zaken ?

Alan On Track

Hallo iedereen, dat van gisteren was uiteraard een aprilgrap, ik blijf natuurlijk voortwerken aan Zwanzebeek, geen zorgen ;).

Maar dat was wel effectief de oude onderbouw die jullie daar in die container zagen liggen! Een woordje uitleg, en een stevige update, ben ik jullie wel verschuldigd.

Het begon op MTD expo. Ik vond het zo fantastisch om daar te mogen staan, en ik ben ontzettend dankbaar voor al de commentaren en constructieve kritieken die ik toen heb gekregen. Het was de eerste keer dat ik zelf op een expo stond, maar vooral ook de eerste keer dat ik echt de achter- en onderkant van andere expobanen met aandacht kon bekijken, zeker tijdens de opbouw op vrijdag. Ik kon nu van dichtbij zien en horen hoe andere, veel meer ervaren modelspoorders hun baanbouw hadden aangepakt, maar het was meteen ook confronterend om het contrast te zien tussen hun banen en Zwanzebeek. Sure, mijn scenery was in orde, maar qua onderbouw waren er grote kwalitatieve verschillen. Dit merkte ik al bij de opbouw, waarbij het een uitdaging om mijn modules te laten aansluiten, en het provisoire schaduwstation moest ik bovendien de dag zelf nog bric-à-brac afwerken met gerief dat ik snel in een Edegemse doe-het-zelfzaak was gaan halen... Alles raakte uiteindelijk opgesteld en de treinen hebben wonderwel een heel weekend zonder problemen gereden.

IMG_20211024_181808444 by Alan Jockmans, on Flickr

Mijn onderbouw bleef me echter de hele tijd dwars zitten. Deze was uiteindelijk à l'improviste gebouwd op mijn studentenkamer, met zo goedkoop mogelijke materialen. Het werd me op de expo meer en meer duidelijk dat een dergelijke onderbouw eigenlijk kwalitatief te kort schoot. Mijn houten modules waren vervormd bij gebrek aan voldoende ondersteuning en het gebruik van goedkope houtsoorten, waardoor ik ze met vijzen aan elkaar moest hangen zodat op zijn minst de trein vlot zou kunnen rijden. Het landschap, dat ik had opgebouwd uit architectenkarton, trok eveneens krom, waardoor sommige gebouwen eerder in Pisa dan in Brussel thuis leken te horen.  Bovendien was dit geen goede ondergrond voor de trambaan. Daarnaast kreeg ik ook (terecht) commentaar dat mijn kasseien te groot waren, en de bedekking van de perrons te grof en andere details niet helemaal klopten. Kortom, een hoop punten dit toch beter zouden kunnen. Aangezien mijn bedoeling is om met Zwanzebeek in de toekomst nog expo's aan te doen begon ik te vrezen dat de baan in deze vorm gewoonweg niet duurzaam genoeg was om nog veel te transporteren of monteren. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik toen op MTD expo een moeilijk besluit heb genomen: Ik herbegin.

Tijd voor Zwanzebeek 2.0.  ;)

Na de expo in Edegem had ik niet veel tijd om nog voort te bouwen, aangezien mijn thesis vanaf dan alle aandacht kreeg. Mijn leven is daarna bovendien nog veel veranderd: Ik heb mijn thesis afgewerkt, ik ben afgestudeerd en ik heb intussen een voltijdse job. Niettemin bleef ik verder denken en ontwerpen aan Zwanzebeek, met de bedoeling om het vanaf nu van de eerste keer goed aan te pakken. Dit was mijn opzet:


  • Geen renovatie, maar een volledige vernieuwing van de onderbouw. Enkel de scenery blijft behouden.
  • Investeren in kwaliteitsvolle materialen voor de bouw, zoals berken multiplex, om tot een stevige constructie te komen. Voortaan bespaar ik op treinen, niet op de baanbouw.
  • De nieuwe modules ontwerpen met efficiënt transport en montage in het achterhoofd.
  • Het baanplan in grote lijnen behouden, het spoorverloop iets soepeler maken en de totale lengte van de baan uitbreiden van 3m naar 3m60, met modules van 120x80cm. Op die manier krijgt het landschap wat meer ruimte, kan ik de perrons wat langer maken en zijn ook langere opstelsporen in het schaduwstation mogelijk.
  • Het schaduwstation samen met de rest van de baan bouwen, met drie modules van 120x40cm
  • Ervoor zorgen dat de constructie stevig en duurzaam is, zodat ze nog lang kan meegaan

Ik heb dit plan digitaal uitgetekend om een idee te krijgen van hoe de nieuwe constructie er zou uit moeten zien en hoeveel hout ik zou nodig hebben.

Zwanzebeek basis by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen ben ik ook goede contacten blijven houden met Evan, die me al veel tips had gegeven en ook aanbood om te helpen bij de nieuwe constructie. Nadat het bestelde hout klaarlag bij de handel hebben we samen de ruwbouw gemaakt voor de zes nieuwe modules van Zwanzebeek. Ik ben hem ongelofelijk dankbaar hiervoor, met zijn expertise, visie en tools kon de klus op een dag geklaard worden, en leerde ik bovendien nog veel bij voor de verdere uitwerking. De nieuwe modules zijn bijzonder stevig, en gemonteerd ziet het er al meteen veel meer uit als een tentoonstellingsbaan. Het opruimen van een kelder hier in huis maakte dat de baan meteen volledig kon worden opgesteld en ik met de verdere afwerking kon beginnen. De kat was alleen nog even in de war.

IMG_20220322_095619920 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20220323_173744914 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20220323_210139010 by Alan Jockmans, on Flickr

Aangezien de ruwbouw zo snel klaar was kon ik meteen beginnen met het aanleggen van de sporen. Ditmaal heb ik rubberkurk gebruikt in plaats van schuimplaat om onder de sporen te leggen, dat zorgt voor betere demping.

IMG_20220327_224021863 by Alan Jockmans, on Flickr

Vervolgens heb ik de sporen gelegd en bevestigd. In het schaduwstation heb ik deze nog niet gelijmd, enkel vastgevezen, moest ik dit in de toekomst nog willen aanpassen. Ik heb gelijk ook alle bedrading aan de sporen gesoldeerd, zodat ik meteen met de rest van de elektrische verbinding aan de slag zou kunnen gaan. Het schaduwstation is nog steeds aan de korte kant, maar het is lang genoeg voor de treinlengtes die ik in Zwanzebeek voor ogen heb. Slepen met acht rijtuigen zoals op de foto ga ik in de praktijk niet inzetten, ik hou een maximale treinlengte van 1,80 meter voor ogen. De wissels in het schaduwstation ga ik handmatig bedienen, daarvoor ben ik nog een systeem aan het uitdenken.

IMG_20220329_140822630 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is waar ik intussen gekomen ben. De treinbaan is volledig functioneel en werkt zonder problemen. De drie zichtbare wissels zijn voorzien van motoren, die bediend kunnen worden met de knoppen aan de voorkant van de baan.

IMG_8962 by Alan Jockmans, on Flickr

Klik voor een filmpje van de rijdende treinen:

MVI_8957_Trim by Alan Jockmans, on Flickr


Qua scenery heb ik tot slot niet echt veel bijgebouwd. Het enige noemenswaardige zijn twee nieuwe wachthuisjes voor op de perrons, die meer aansluiten bij de stijl van het stationsgebouw.

IMG_8949 by Alan Jockmans, on Flickr

Er is nog veel te doen, maar ik heb toch de 'oude' baan grotendeels ingehaald. Volgende stap zal erin bestaan om de trambaan te laten werken, deze zal ik ook in één keer aanleggen en zou ook digitaal bestuurd worden. In tussentijd kan ik me weer wat op de scenery richten, en beleef ik alvast veel plezier met het feit dat ik eindelijk een echte, degelijke baan heb waarop ik naar hartenlust kan rijden. Dat heb ik voorheen nooit gekund wegens plaatsgebrek, dus dit is wel genieten!

Tot de volgende update  ;)!
Modelbouw is een kunst

doomslu

Interessant verhaal.
Goede beslissing en al flink doorgewerkt!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Goede beslissing inderdaad. Stadsscenery is zoveel werk, dan kan t wel uit om zo'n onderbouw nog eens over te doen.

svvander

Sterk bezig en ik ben blij dat het maar een grap was!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DFS

Ferme update! geeft goesting om ook weer eens in gang te schieten...

Cozzy

Woaw, moedige en goeie beslissing Alan!
Het lijkt allemaal piece-of-cake maar er kruipt toch stiekem wat werk in, petje af...
Die twee wachthuisjes zij echt knap, veel plezier met de verdere bouw!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Stieven76

Het ziet er idd wel allemaal veel professioneler uit zo. Top!
Ik volg verder :D

SuSke

Goed om lezen dat je de steun van mensen met een goede instelling krijgt en hun raad ook volgt.
Je was inderdaad een publiekstrekker op onze tentoonstelling vorig jaar en ik ben blij dat je nu voor deze drastische maar moedige oplossing hebt gekozen.

Nog veel succes, en we gaan je nog terug zien op een of andere tentoonstelling waar je tussen de top kan staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Luc

Zo showcases, dat is echt de beste oplossing  8)
Oufti!

Fred

Ik ga voor toekomstig werk jouw voorbeeld volgen, Alan.   Een goede onderbouw is het halve werk.
Frederic