Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Pierre

Groet Pierre.


Roderik

Prachtige gebouwen! En de typische Brusselse sfeer zit er echt in.
Always be modelling!

mahtoska1


Alan On Track

Merci mensen  :).

Het laatste gebouwtje is intussen naar huis vertrokken en mijn kot heeft een nieuwe gelukkige bewoner gevonden.

IMG_20210830_184832567 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen staat Zwanzebeek op haar nieuwe plaats. De onderbouw is... laat ons zeggen... nog een beetje geïmproviseerd. Gaandeweg zal ik dit nog verder uitbouwen tot een degelijke constructie met verlichtingsfries, achtergrond en schaduwstation waarbij de sporen op 1m10 komen te liggen. Voor op de Expo in Edegem zal het echter nog even experimenteren met schragen of tafels worden. Voor thuis volstaat deze onderbouw nog wel even en ik ben al erg blij dat ik eindelijk voldoende plaats heb om de baan af te werken. Ik heb intussen het hout al op maat gesneden voor het derde en laatste segment, de montage zal voor volgende week zijn. De hele baan is nu 3 meter lang en ik heb het geplande spoorverloop al even uitgelegd met losse rails. Idealiter zou ik de rails rond de kasten heen kunnen bouwen opdat de treinen rondjes kunnen rijden, ik moet nog kijken of dat mogelijk is. Anderzijds wil ik daarmee niet te zotte stoten gaan uithalen, aangezien de kans groot is dat ik hier maar een klein jaar zal blijven en er toch nog een aangepaste constructie rond moet komen. Mijn focus gaat nu vooral blijven op de scenery.

IMG_20210901_143528087 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

RUNE

Dit gaat een mooi baantje worden dat zal mogen gezien zijn op een expo.
Hoe dat je het presenteerd is natuurlijk aan jou maar je zegt dat de sporen op 110 cm komen te liggen, zo kijk je op het diorama.  Ik denk dat het mooier zal zijn als je in het diorama kijkt (dit baantje leent er zich voor) en daarom zou het beter zijn de sporen toch nog wat hoger te presenteren, minstens nog 20 cm hoger.  :D

Alan On Track

Bedankt voor de tip Rudi. Ik denk eraan om vier poten van 1m30 onder elk segment te plaatsen, of zijn er betere wijzen voor de onderbouw van een verplaatsbare baan?

Afgelopen week vooral aan mijn thesis gewerkt, maar ik heb tussendoor de onderdelen voor het derde segment gemonteerd. De volgende stap zal zijn om de sporen aan te leggen en de elektrische verbinding tussen de drie segmenten te regelen. Ik ga nog wat moeten zien hoe ik dit het best doe, hebben jullie hier eventueel tips voor? (sorry dat ik zoveel vragen stel, ik heb absoluut geen ervaring met dit soort banen  ;) ) Als dat geregeld is kunnen de treinen in elk geval al rijden tegen de expo in Edegem. Mijn twee Belgische stoomlocs zijn intussen binnengebracht ter digitalisering. 

De poes heeft sinds mijn komst wel wat grootheidswaanzin gekregen...

IMG_20210907_124819588 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb ook een provisoire witte achtergrond geplaatst, dat is toch wat mooier dan de zwarte kast.   

IMG_20210907_131347956 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Floris

POES! <3.

wat de electra betreft, als je daar geen zin in hebt zoals ik maar wel een systeem wil hebben dat werkt: gewoon wat sub-D-connectors bestellen, heb zelf 25-pins dingen onder de baan hangen en tot zover blijkt dat genoeg en ik vermoed dat jouw baan qua elektra niet veel moeilijk wordt dan de mijne...
Wat ik bij mijn baan wel gedaan heb omdat de opzet ervan wat kan varieren is alle stekkers op dezelfde manier bedraden, dus steeds dezelfde pinnen gebruiken voor baanspanning, wisselstroom en gelijkstroom voor de verlichting. De overige 19 pinnen zijn dan voor de bediening van wissels, omdat ik met tortoise-wisselmotoren werk hebben die maar 1 draad per stuk nodig. Dan gewoon bedieningspaneel aan de laatste module prikken en je kan karren, maar t mooie van deze methode is dat je t bedieningspaneel ook aan elke losse module kan prikken en dan zal op die module alles werken.
Ik heb gemerkt dat het wel makkelijk is voor storingszoeken omdat je echt per bak kan kijken en als je de boel aan het aanleggen bent en je hebt de bak ondersteboven liggen kun je meteen testen of je alles goed doet.
Hier de boel vereenvoudigd getekend, ik heb dus 25-pins stekkers en niet 10 pins zoals in t voorbeeld maar goed, idee is hetzelfde. Hoop dat het idee een beetje duidelijk is ondanks dat ik alleen maar poepkleurige kleurpotloden had voor de kleurcodering.
DSC_0857 by Floris Dilz, on Flickr

RUNE

Doen (ongeveer) zoals Floris zegt, werk (ongeveer) gelijkaardig en ook met tortoise maar dat kan ook met andere wisselmotoren.
Voor de overgangen tussen de bakken/spoorovergang gebruik ik printplaat gesoldeerd aan de sporen. Hoe ; kijk hier eens als voorbeeld : https://www.nproject.org/nl/algemene-tips/bakovergangen-voor-modules 
Waarschijnlijk zijn er nog ander methodes maar dit is hoe ik het doe.

Floris

jup, gaat hier ook zo met printplaat. Niet t mooist maar wel stevig. Wat ook gaat is een vijs onder elke spoorstaaf en daar de spoorstaven op vastsolderen. Valt wat minder op en eigenlijk net zo stevig denk ik. Wat wel handig is is om de bakken aan elkaar te zetten en dan alle sporen ineens over de overgang te leggen, alles vastsolderen met printplaatjes of vijzen of wat je dan ook voor methode wilt gebruiken en daarna met een dun zaagje doorzagen. Dan weet je in elk geval zeker dat er 1 positie van de bakken is waarin alles mooi doorloopt.

Alan On Track

Bedankt voor de tips Rudi en Floris, daarmee ben ik al erg op weg geholpen  :).
Ik raak aan je schema uit hoor Floris ;) Ik denk dat ik met de sub-d connectors ga werken. Mijn baan is nog een stuk simpeler dan de jouwe, er komen tenslotte maar twee zichtbare wissels, en buiten de spoorverbindingen denk ik enkel nog een verbinding voor de straatverlichting en de interieurverlichting van de gebouwen te voorzien.

Misschien stom vraagje, maar aangezien ik voor de spoorweg werk met twee ovalen die beide via de multimaus bestuurd worden, volstaat het dan om beide circuits met dezelfde voeding te verbinden tussen de modules? Ik verduidelijk mijn vraag even met een eenvoudig tekeningetje:

Alle sporen op de drie modules zouden dus rechtstreeks met elkaar en met de centrale verbonden worden via dezelfde kabels. Is dit een mogelijke manier van werken? Ik heb hier even de tramsporen en wisselmotoren buiten beschouwing gelaten.

IMG_20210907_195741887 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat de spoorovergangen betreft ben ik misschien een beetje stom geweest om geen extra verstevigingen te voorzien. Voorlopig zitten de railstaven na de verhuis nog steeds vast en is de overgang nog mooi egaal. De modules zitten stevig aan elkaar bevestigd met moeren en bouten, er is dus nagenoeg geen speling. Hopelijk komen hier bij meerdere verplaatsingen geen bijkomende problemen mee. Alternatief kan ik misschien railverbinders aan de sporen zetten die ik met een tangetje kan uitschuiven?

IMG_20210907_193633891 by Alan Jockmans, on Flickr

Voor de rails op de nieuwe module zal ik wel bij voorbaat de rails aan vijzen solderen voor de zekerheid. Hetzelfde zal ik ook met de tramsporen doen, al zullen deze ook al stevig in de straten verwerkt zitten. 


Modelbouw is een kunst

RUNE

Zoals op je tekening is dat ok.  Nu met digitaal rijden stuur je je loc met de multi-mouse en is je spoor het verlengde van het stroomcircuit en geef je je loc instructies. Vroeger analoog stuurde je je loc door de stroom op je rails aan te sturen met als nadeel dat alle locs gelijk begonnen te rijden tenzij je sporen ging opdelen....
Dus simpel gesteld digi = 1 circuit, analoog meestal meerdere.

Floris

jep, alles aan mekaar knopen kan best, voor handige bediening kun je ook meerdere muizen aan 1 centrale prikken, als er meer dan 1 trein tegelijk rijdt eventueel wel handig. tramsporen kun je ook best aan je muis knopen als je trams digitaal zijn.
Wat betreft je bakovergangen qua spoor, nouja, gewoon voorzichtig zijn, maar met zo'n module vol huizen en andere brol ga je toch al voorzichtig om dus waarschijnlijk gaat t wel een tijd goed.... en als t misgaat en je trekt een spoorstaaf los kun je dr altijd nog een vijs onder draaien en dan de boel daarop vast bakken om eea te repareren.



SuSke

Ik ga niet in herhaling treden Alan, maar op Vaerwegh Dok werken de overgangen zoals jij ze hebt uitgevoerd na 10 jaar nog altijd perfect.
Het is zoals Floris zegt: een beetje voorzichtig zijn met het transport van je bakken en dan komt het wel goed.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

#343
Jullie tips zijn heel helpvol geweest heren, ik denk dat ik nu wel klaar ben om de elektronica en sporen onder handen te nemen.

Ook de huizenbouwactiviteit staat niet helemaal stil en ik ben (vooral bij gebrek aan styreen) beginnen werken met andere materialen als karton. Voor het straatje achteraan de eerste module had ik al één huizenrij af, hier moest enkel nog de andere zijde bij komen. Een experiment met papieren testgebouwtjes leerde me echter dat dit stuk van het straatje vanuit geen enkele hoek echt zichtbaar is op de baan, enkel van bovenaf gekeken zijn gebouwen hier in beperkte mate te zien. Het had dus geen zin om moeite te steken in de bouw van uitgewerkte gevels langs deze kant van de straat, maar het leek me toch zonde om hier helemaal niets te zetten. Ik kwam op het idee om hier een industrieel gebouwtje te zetten, met louter een afgedrukte gevelbekleding. Dit zal de mouterij worden voor de brouwerij die op de tweede module komt. De gevel heb ik gemaakt door een foto van de voormalige brouwerij Vossen in de Marollen vlak te maken met photoshop en aan te passen naar H0 formaat. Aan de ramen heb ik een beetje overlap voorzien, zodat de openingen ook aan de binnenkant kunnen worden bekleed. Ik zet de bewerkte foto hier bij, wie wil mag hem ook gebruiken  ;).

MS by Alan Jockmans, on Flickr

Dit heb ik vervolgens afgedrukt en op een stuk karton met raamopeningen gekleefd. Aangezien ik per ongeluk iets te groot had afgedrukt voor H0 heb ik de onderste verdieping weggelaten. 

IMG_20210908_171455635 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb uiteindelijk nog enkele details toegevoegd, zoals een poort, vensterbanken, gevelankers, ramen (gewoon gemaakt uit verpakkingsplastiek waar ik rasters in gekerfd heb) en dakgoten. Een overwoekerde tweede muur maakt het af. Hier moeten nu enkel nog twee piramidevormige mouttorens opkomen. Het doel om alles eenvoudig te houden is wat mij betreft geslaagd. Tussen het zoeken naar een goede foto en het afwerken van de gevel in deze staat is iets meer dan één uur gegaan  :P. Ik ben er wel tevreden mee, het gebrek aan reliëf in de muur valt niet echt op.

IMG_20210910_134556021 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo ziet de gevel eruit in het straatje. Het zal vooral zichtbaar worden voor wie de baan vanop een iets hoger standpunt bekijkt. Voor een achtergrondgebouw is dit wat mij betreft een geslaagd experiment, al worden de volgende gebouwen opnieuw keurig met driedimensionale details uitgevoerd.

IMG_20210908_222210053 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu moeten er op de eerste module nog slechts vier gebouwen worden bijgemaakt, Zwanzebeek telt nu al 15 panden.  :)

Modelbouw is een kunst

Stieven76