Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Stieven76

En het lijkt wel of die huisjes aan een snel tempo gebouwd worden.
Knap en snel  ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Geert op 03 mei 2021, 10:29:22 AM
ook uit op onze volgende MSM modelspoorexpo, ik wil deze met mijn eigen ogen bewonderen
tegen dan heeft die het hoofdstedelijk gewest nagebouwd !  ;D ;)

Alan On Track

#182
Citaat van: Stieven76 op 03 mei 2021, 13:19:43 PM
En het lijkt wel of die huisjes aan een snel tempo gebouwd worden.
Knap en snel  ;D

Het is eigenlijk minder ingewikkeld dan het eruit ziet hoor, eens je het in de vingers hebt is zo'n huisje op een zestal uur gebouwd, t'is vooral wat oefenen. Samen met Afond, het muurstraatje en Grand Thermal Hotel heb ik sinds de eerste lockdown in totaal 22 zelfbouw en kitbashing huisjes gebouwd dus ik heb de techniek intussen al een beetje vast  ;D. Ik heb nu een ander Aughagen-setje op het oog waarmee ik toch een viertal nieuwe unieke Brusselse gevels hoop te kunnen knutselen. Maar daarover later meer (of hou ik dat als verrassing tot het MSM artikel?  ;) )

En verderrrrrr...

Ik heb er lang over getwijfeld omdat het nu niet bepaald in het budget voorzien was, maar ik heb een van de laatste Ferivan-kitjes gekocht van een Brusselse standardtram met bijwagen . ;D Voor de prijs moest ik het uiteindelijk niet laten en ik zou er meer spijt van gehad hebben moest de kit uitverkocht zijn zonder er zelf een te kunnen bemachtigen - zeker omdat er geen nieuwe productie komt. Ik heb bovendien altijd leuke trammetjes gevonden, het trammuseum heeft er een aantal van bewaard die je hier nog verassend regelmatig ziet rondrijden voor museumritten, ook buiten het traject naar Tervuren. 

IMG_20210503_142624876 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210503_144015124 by Alan Jockmans, on Flickr

De bouw zal maar voor binnen een paar dagen of volgende week zijn, heb nu nog te veel andere verplichtingen en moet sowieso nog verfjes bij bestellen. Maar ik ben er in elk geval zeer gelukkig mee. Een goed excuus ook om de geveltjes in te werken in een bescheiden Brussels trambaantje ofzo...  ;) Samen met mijn 5001 heb ik nu twee werkende tpIII trams uit Brussel.  :)

Edit: stom spelfoutje verbeterd op aangeven van Peter :P ;D
Modelbouw is een kunst

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 03 mei 2021, 15:19:23 PM
...Maar daarover later meer (of hou ik dat als verassing tot het MSM artikel?  ;) )

...
Ja, doe dat!  :D

Je hebt mijn berichten toch gezien hé?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Citaat van: doomslu op 03 mei 2021, 16:14:40 PM

Je hebt mijn berichten toch gezien hé?

Jep, antwoord gestuurd  ;)
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Het trammetje begint stillaan vorm te krijgen, maar ik heb er al over zitten vloeken...

Het spuiten van de onderdelen ging allemaal best vlot en zonder problemen, een beetje verdacht vlot... Want de miserie begon toen ik me aan de decals zette. Ik heb niet zoveel ervaring met kits met decals en het plaatsen lukte van geen kanten. De uitlijning van de tram was niet recht, raakte uitgerokken en soms dubbel geplooid, het zag er niet uit en ik kreeg het allemaal niet meer goed. Ik heb uiteindelijk besloten de nummers zo veel mogelijk te redden en de andere decals terug te verwijderen. Helaas is één van de nummers daarbij alsnog stukgegaan, de rest ziet er nog goed uit.

Voor de uitlijning heb ik voorlopig een andere, zij het meer arbeidsintensieve oplossing gezocht: de uitlijning rechtstreeks schilderen op de kap door deze af te plakken met masking tape. Her en der moet ik nog wat finetunen, maar het kan er mee door. In het slechtste geval spuit ik de kap opnieuw en herbegin ik gewoon.

Ik ga eens horen bij Ferivan of ze daar misschien nog een setje decals overhebben zodat ik de details die nu verloren zijn gegaan kan herstellen. Hebben jullie soms tips of ervaringen voor het plaatsen van dit soort decals? Misschien heb ik iets verkeerds gedaan?

IMG_20210512_083528524 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder zijn er intussen drie nieuwe Brusselse bouwsels geboren, waaronder twee hoekhuizen. De bouw en onthulling hiervan hou ik voor het artikel in MSM, maar ik licht hier toch alvast een klein tipje van de sluier. ;)

IMG_20210512_083635350 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Andress24

ik zet mijn decals graag altijd heel nat, zodat de decal "zwemt" op de wateroppervlakte. Pas als alles goed ligt, neem ik een stukje keukenrol (of wattenstaafje) om het water op te zuigen en de decal zich voorzichtig "zet" op het model. Een betere tip heb ik spijtig genoeg niet, het is en blijft een friemelwerkje....
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Peter

Het beste is en blijft volgens mij het gebruik van het Microscale systeem.
Kijk maar eens naar mijn draadje over de herbeschildering van goederenwagens

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30434.0.html
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

Dat liep bij mij ook altijd fout tot ik de methode van een military-kerel ben beginnen gebruiken:

  • Laagje glansvernis aanbrengen op de plek waar je de decal wil zetten.Goed laten drogen. (Ik wacht altijd tot de dag erna)
  • Micro Set aanbrengen op het oppervlak waar je je decal wil hebben.
  • Decal heel nat aanbrengen zoals Andreas schrijft. Ik laat 'm ook even echt 'zwemmen' voor 10s. en breng 'm met veel 'nat' aan op het model. Als hij er niet gemakkelijk afschuift (bv. bij lange decals) gebruik ik een zacht penseel. Daarna positioneren: ik kom er alleen aan met een tandenstokertje.
  • Aanstippen met een beetje Micro Set (dan neemt hij de vorm van het oppervlak) en even wachten.
  • Dan met een licht vochtig oorstokje aandrukken (de luchtbelletjes en het water eronderuit drukken). Ik gebruik oorstokjes van de Carrefour (die laten geen vezeltjes los).
  • Als je een belletje hebt dat niet weg wil: met een heel scherp mespuntje openprikken en er een beetje Micro Sol op aanbrengen. Dat kan je verschillende keren na elkaar doen, zolang je de decal tussenin maar eerst volledig laat drogen en na de prik telkens wat Micro Sol aanbrengt.
  • Afwerken met een beetje glansvernis zodat de rand niet meer zichtbaar is. Als je model helemaal af is een hele laag matte vernis erover.
  • Diep in- en uitademen en er vrede mee nemen dat decals niet perfect zijn (veel hangt ook wel van de kwaliteit van de decals af, blijkbaar).

Enfin, zo doe ik dat dus, en ik ben echt geen kenner. Wat ik in elkaar frutsel, durf ik hier zelfs nog niet te tonen. Ik ben een echte prutser. Wat jij maakt is top. Dus jou zal dat veel beter lukken dan mij. BTW: 1/3 van mijn decals is ook gepruts, gevloek en geëmmer. 't Is wat het is.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alan On Track

Bedankt voor de tips. Ze gaan me een nieuw setje decals sturen, dus ik ga het nog eens proberen. Voorzichtiger ditmaal.

In tussentijd wat inspiratie gekregen voor waar dit projectje naartoe kan gaan. Eventueel wordt het gewoon een bescheiden diorama waar wat trammetjes overrijden. Alternatief heb ik een plannetje uitgetekend voor hoe dit eventueel kan uitgroeien tot een echt baantje. T'is allemaal nog speculatief, en weet niet of ik dit ook ga uitbouwen. Ik ben al met zoveel projectjes bezig en van tijd tot tijd gaat mijn aandacht eens naar iets nieuws.

Het linker huizenblok is intussen al grotendeels gebouwd en ik heb dit plan daarrond een beetje opgesteld. Er zou ook een klein stukje spoorlijn komen, zodat ik kan werken met de achterkant van een rij Brusselse stadshuizen met hun typische koterijen.

img007 by Alan Jockmans, on Flickr

We zien wel wat er van komt  ;D Ik doe gewoon rustig voort.
Modelbouw is een kunst

Jappy

Belgisch trambaantje? Ik volg!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

#191
knap ontwerp waar je nog veel "Brusselse" huizen en koterijen op kwijt kunt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

nog veen ? ik veronderstel dat u veel bedoelt
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

SuSke

goed gelezen Johnnytrein / Joannes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Tof ontwerp  8)
Ik was dit draadje al met plezier aan 't volgen, maar nu nog wat meer  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw