Auteur Topic: Nieuwe (N) baan bouw.  (gelezen 1918 keer)

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Nieuwe (N) baan bouw.
« Gepost op: 16 december 2018, 00:56:13 am »
Hallo allemaal, ik ben bezig in de planfase met mijn nieuwe baan.
Dit gaat een N spoor baan worden en daar gebruik ik Peco code55 rail materiaal voor.
Wat is de te adviseren ondergrond?
Kurk, laminaat ondervloer, xps isolatie plaat of EPS (piepschuim) platen.

Want ik wil gaan bestellen en niet over een half jaar er echter komen dat ik beter wat anders had kunnen kiezen.

grt Piet.

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.629
  • Voornaam: koen
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 07:48:03 am »
Hey Piet, fijn te lezen dat je aan de N baan gaat beginnen.

Als ondergrond zou ik opteren voor een combinatie van isolatieplaten (geen piepschuim) en kurk voor de bedding.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2018, 10:15:59 am »
Als ondergrond zou ik opteren voor een combinatie van isolatieplaten (geen piepschuim) en kurk voor de bedding.
Hi Koen,
Isolatieplaten, welke adviseer jij?
En welke dikte?
Want ik ben heel benieuwd naar ervaringen met bepaalde materialen.

En kurk voor de bedding, het is dus niet verstandig om de Code55 direct op de onderlaag te leggen?

grt Piet.

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 1.629
  • Voornaam: koen
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2018, 11:15:17 am »
Hey Piet,

Ik heb gebruik gemaakt van de harde PU of Polystyreenplaten dewelke gebruikt worden in de bouw tussen binnen en buitenmuur.
Dikte kan je een beetje zelf kijken maar persoonlijk zou ik niet dunner gaan dan 5 cm.

Mocht je grachten ofzo willen maken heb je nog wat ruimte over.

Rails kan je inderdaad ook rechtstreeks op de ondergrond leggen maar mijn bedoeling was eerder om de kurk als railbedding te gebruiken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO

Offline railrunner

  • Forumlid
  • Berichten: 690
    • www.N160.be
  • Voornaam: Jim
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2018, 13:06:15 pm »
Hey Piet,

Fijn dat je N gaat proberen.  We vernemen het wel of je deze schaal wel bevalt of niet, in ieder geval veel succes met je baan.

Ik kan Koen bijstaan in zijn bevindingen.

Offline BC911

  • Forumlid
  • Berichten: 592
  • Voornaam: Bert
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2018, 13:29:00 pm »
Hallo Piet,

Hier nog iemand die gaat volgen. Misschien moet je even kijken in de draadjes van de MSM N forumbaan. Denk dat ze bijna allemaal gemaakt zijn zoals Koen hierboven beschrijft.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26926.0.html
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2018, 17:33:05 pm »
Att: Jim en Bert.
Ik ben nog aan het orienteren, op dit moment is mijn Marklin H0 baan afgebroken, alle rijdend materieel dat ik kwijt wil is verkocht op 4 Plan G NS wagons en een NS1100 botsneus na.
Ga de komende week de rails van de tafel halen en de tafel anders inrichten.
Een soort van banen plan heb ik nog niet, ik heb wel wat banebplannen bekeken ter inspiratie.
Het gaat een baan worden voornamelijk tijdperk IV en dan in de richting van Duitsland-Zwitserland-Oostenrijk.
De eerste loc is al aangeschaft een PIKO 40100 , deze dus:

Wordt vervolgd.

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 10:29:31 am »
Ik heb de laatste dagen wat baanplannen bekeken en dit lijkt me wel een leuk plan om mee te gaan beginnen.
Het ontwerp is van Hans Biemans.
Het bestaat uit meerdere lagen en heeft een paar fraaie scenes met diepte werking.

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

Ik wil alleen nog aan de linker en rechter kant de buitenste 2 stukken dubbelspoor uitbreiden.

grt Piet.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.269
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2018, 10:47:43 am »
Hoi Piet,
als uitgangpunt is dit geen verkeerd ontwerp, maar ik zie toch een paar puntjes van aandacht:
- dit is een ontwerp voor een analoge baan, met totale scheiding van de heen en terug sporen in het station. Met een digitale baan kan je je station een stuk boeiender maken met een paar overloopwissels links en rechts. Je zal dan wel twee keerlusmodules moeten gebruiken bij elke keerlus aan de uiteindes van dit hondebotontwerp.
- de treinen die de keerlus rechts-onderaan op het plan inrijden, komen ook metéén weer uit de tunnel gereden. Ik zou de keerlus toch mintens van 1 extra wachtspoor voorzien, voor het nodige  verrassingselement.
- de opstellengtes van de schaduwsporen mogen/kunnen een stuk langer. Je hebt nooit genoeg schaduwstation, zal je later merken.
- hou de bereikbaarheid in't oog, vooral voor je schaduwstation, waar je dikwijls zal willen/moeten ingrijpen.
Hoe je het voor de rest scenerisch invult, zien we wel. Maar nogmaals, als uitgangspunt lijkt dit best een leuk ontwerp.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Dirkh

  • Forumlid
  • Berichten: 1.864
  • Voornaam: dirk
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2018, 11:18:37 am »
Ziet er niet slecht uit, persoonlijk vindt ik het een beetje druk maar er valt zeker genoeg van te maken.

Ik zou de rechtse lus van de voorste sporen gewoon vervangen door een aansluiting op het schaduwstation. Volgens mij zitten die sporen op hetzelfde niveau.
Je zal dan wel een oplossing voor dat meertje moeten zoeken want nu gaan daar 2 sporen passeren.

Het schaduwstation zeker aan de rechterzijde verlengen (links zal niet gaan omdat je daar volgens mij daalt vanuit het station).
Je heb in je schaduwstation al 40 cm verlies door 2 stopsecties per opstelspoor (binnenkomend en uitgaand) en dan zal je snel merken dat er niet veel op gestockeerd kan worden.
Als het mogelijk is zou ik ook in het andere spoor van het schaduwstation een aantal opstelsporen bijplaatsen of overloop wissels plaatsen zodat je vanuit je schaduw station in beide richtingen kan starten. . Nu moet je telkens een volledige ronde maken voor je op het andere spoor komt.

Wel ook eens goed bekijken of je het schaduwstation goed kan bereiken met de handen, een N lokje durft al wel eens haperen op een wissel, zeker de kleine 2 of 3 assers. Je moet nu onder het achterste spoor door kunnen om aan de opstelsporen te komen.

Verder eventueel voor en na het station nog overloop wissels plaatsen, nu kan je vanuit de locloods links of de industrie rechts maar in 1 richting vertrekken vanuit het station.

Offline steamdriven

  • Forumlid
  • Berichten: 31
  • Voornaam: Bart
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2018, 12:12:27 pm »
Let er wel op dat wanneer je werkt met XPS of PU om deze van een gedegen merk te kopen. Sommige low-budget platen hebben de neiging om over de jaren heen te krimpen. En dat wil je zeker niet meemaken. Niet in de bouw en zeker niet op je modelbaan...  ;)
Gepassioneerd Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.

11 tot 20 oktober 2019 - 40 jaar Lierse Model Spoorwegen presenteert:
Tentoonstelling "Mobiliteit te Lier in de jaren '50" - Vleeshuis, Grote Markt, Lier

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2018, 18:10:26 pm »
Mannen dank voor de inbreng,
Let er wel op dat wanneer je werkt met XPS of PU om deze van een gedegen merk te kopen. Sommige low-budget platen hebben de neiging om over de jaren heen te krimpen. En dat wil je zeker niet meemaken. Niet in de bouw en zeker niet op je modelbaan...  ;)
Nee dat is rampzalig dunkt mij.
- dit is een ontwerp voor een analoge baan, met totale scheiding van de heen en terug sporen in het station. Met een digitale baan kan je je station een stuk boeiender maken met een paar overloopwissels links en rechts. Je zal dan wel twee keerlusmodules moeten gebruiken bij elke keerlus aan de uiteindes van dit hondebotontwerp.
Een goede tip, ik speelde al met de gedachte om het rond het station wat simpeler te maken.
Eén doorgaand spoor met aan weerskanten 2 perronsporen, maar jouw oplossing is leuker.
- de treinen die de keerlus rechts-onderaan op het plan inrijden, komen ook metéén weer uit de tunnel gereden. Ik zou de keerlus toch mintens van 1 extra wachtspoor voorzien, voor het nodige  verrassingselement.
Daar wilde ik nou een meter of 2(ik heb die ruimte) de lus naar 'onder' verplaatsen en dan de modgelijk heid om met een wissel en helix naar het rechtse spoor dat over de brug gaat te kunnen rijden.
- de opstellengtes van de schaduwsporen mogen/kunnen een stuk langer. Je hebt nooit genoeg schaduwstation, zal je later merken.
Ik zal in eerste instantie niet met erg lange treinen gaan rijden maar ik had al het idee om plm 100cm vanaf de linker boog het eerste ingangs wissel te leggen en dan niet bij het onderste spoor maar het bovenste en de onderste laten doorlopen naar de boog onder het meertje.
En dan de daling te beginnen bij het seinhuis (geloof dat ik dan ook het bezwaar van Dirk wegneem).
- hou de bereikbaarheid in't oog, vooral voor je schaduwstation, waar je dikwijls zal willen/moeten ingrijpen.
Jazeker ik heb het plan om de 'dak' boven het schaduw station in zijn geheel uitneembaar te maken.
Want als je dat niet doet voltrekken zich daar de grootste spoor rampen.
Als het mogelijk is zou ik ook in het andere spoor van het schaduwstation een aantal opstelsporen bijplaatsen of overloop wissels plaatsen zodat je vanuit je schaduw station in beide richtingen kan starten. . Nu moet je telkens een volledige ronde maken voor je op het andere spoor komt.
Ja dat is inderdaad het overwegen meer dan waard, wordt de tafel wel wat dieper maar die ruimte heb ik.
Verder eventueel voor en na het station nog overloop wissels plaatsen, nu kan je vanuit de locloods links of de industrie rechts maar in 1 richting vertrekken vanuit het station.
Ja die was me nog niet opgevallen.
Ik zal de tekening aanpassen met de opmerkingen en verdere ideeën en die dan hier plaatsen.

Verder had ik nog een vraag:
Van welk merk kan is rail materiaal gebruiken dat goed aansluit op de Peco code 55 want ik leg de mooie rails graag in het zicht en dan de evt minder mooie in de donkere stukken.

grt Piet.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.269
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2018, 19:04:42 pm »
Het zal moeilijk zijn om nog goedkopere rails te vinden dan Peco. GT-Gleis (=code 80 maar op zich geen probleem) is een tikkeltje goedkoper, maar ik denk niet voldoende om het interessant te maken gezien het apart aangekocht en verstuurd moet worden (dat is ALS GT-Gleis nog gemaakt wordt).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Dirkh

  • Forumlid
  • Berichten: 1.864
  • Voornaam: dirk
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2018, 19:16:56 pm »
ik gebruik ook overal peco code 55. De flex rails per doos gekocht en niet vergeten de isolatie raillassen en gewone raillassen bij te bestellen en wat losse bielzen.
Komt wat prijs betreft bijna even goedkoop uit als andere merken zeker nu als je bij bv e-hattons besteld.De pond staat laag tov de euro.

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.824
  • Voornaam: Pieter
Re: Nieuwe (N) baan bouw.
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2018, 21:17:21 pm »
Dan houd ik het bij code 55, bedankt mannen.