Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

M

Gestart door Jurgen, 02 januari 2005, 11:37:45 AM

railbusje

Nog niet op gelet maar ik vind de rijregelaar niet zo handig te bedienen.

wisselstromer

het gebeurt ook niet altijd
zelfs als de lok op halve kracht rijd en ik hem wil late stoppe kan het gebeuren dat hij bij het terug draaien  volle bak gaat rijden
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

n/a

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

het gebeurt ook niet altijd
zelfs als de lok op halve kracht rijd en ik hem wil late stoppe kan het gebeuren dat hij bij het terug draaien  volle bak gaat rijden



Hi Wisselstromer,

En wat voor een decoder zit er dan in die Lok??

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


wisselstromer

een beetje vanalles
gewone marklin delta decoders, digital decoders en 2 loks met een decoder van Conrad

nu moet ikwe zeggen dat het vooral is bij oudere marklin loks waa gewoon een decoder is ingebouwd
mss dat dat er iets mee te maken heeft?

mvg
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

n/a

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

een beetje vanalles
gewone marklin delta decoders, digital decoders en 2 loks met een decoder van Conrad

nu moet ikwe zeggen dat het vooral is bij oudere marklin loks waa gewoon een decoder is ingebouwd
mss dat dat er iets mee te maken heeft?

mvg
wim




Hi Wisselstromer,

Als het oude Motorola Format I decoders zijn, dan is dit een bekend probleem, dit probleem doet zich namelijk alvoor vanaf het begin van het M?rklin digital systeem sinds 1985. Met de komst van de Mot II format decoders was dit probleem eindelijk over. Dus zal het niet met je Mobile station te maken hebben, maar wel met de gebruikte decoders.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


wisselstromer

ok
bedankt
ik ben stilaan van plan om ze tevoorzien van andere decoders met geluid

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

wisselstromer

heeft er eens al iemand geprobeerd om zijn mob station te kraken en het max aantal loks (nu max 10) te veranderen zodat je er meer kunt opslagen?

mvg
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Steven86

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

heeft er eens al iemand geprobeerd om zijn mob station te kraken en het max aantal loks (nu max 10) te veranderen zodat je er meer kunt opslagen?

mvg



Neen, maar ik heb wel het internet afgeschuimd naar zo'n kraak. Helaas niets gevonden...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

tonycabus

Hoe zou je de firmware van zo'n ding willen kraken? Je zal er eerst moeten binnen geraken, en dat lijkt niet zo eenvoudig...

Het lijkt me veel beter zoiets te suggereren aan ESU zelf, dan krijg je het uit eerste hand, en zonder iets te riskeren dat de rest van het programma misschien wel ver-dingest!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Goeie vraag. Een beetje zoals je Delta decoders kraakt, door IC pootjes te gebruiken voor uitbreiding bv.

Hangt er vanaf wat we kraak noemen. Ik vind het gebruik van een Mobile Station als Loconet rijregelaar via de adapter van Uhlenbrock in de praktij wel het allure van een (geniale) kraak hebben...

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

n/a

Tijdens de afgelopen opendag van de club heb ik nog een test gedaan 3 locs met licht en geluid laten rijden en wat wagens er achter gehangen. (Vlak parcours)

Dit kon zonder problemen. Daarna nog een delta loc namelijk een stoomkittel laten rijden (motor met vliegwiel) ook dit leverde geen overbelasting van het mobile station op.

Of je het kan doen met vier delta locs met de oude drie polige motor ik betwijfel het, maar ik kan dit niet doen, omdat ik maar drie locs van dit type heb.

Ik heb voor de twee mobile station allebei uit een startset (1 master en 1 slave) een 60 va trafo uit een startset gebruikt. Het mobile station uit een startset kan maximaal 24 va gebruiken (1,2A).



Jurgen

Volgens de handleiding van mijn Mobile station moet ik een tweede transfo hebben om mijn wissels te bedienen.
Is dat echt nodig? Ik heb nu een transfo van 60 va.
Als je echt een tweede transfo nodig hebt, mag dat dan ook de 6631 (blauwe transfo met lichtje linksboven) zijn?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

De 60 va trafo is bedoeld voor later als je het centraal station zou kopen dan heb je geen nieuwe trafo nodig. In principe kan je je mobile station aansluiten op elke licht trafo zonder problemen. In de handleiding staat volgens mij ook hoe je daarvoor een 52 va trafo kan gebruiken.

Wel altijd zorgen voor het juiste voltage uiteraard. Voor het aansluiten van wissels, seinen en dergelijke kan je uiteraard je oude rij trafo blijven gebruiken of dit nu een witte dan wel een oudere blauwe is.

Bedenk echter dat je per lampje max 1 va kwijt bent (bv wissellantarnen verlichting) en dat je zo'n 5 tot 7 va over moeten houden voor het aansturen van de wisselaandrijvingen. Dus een trafo van 30 va is geschikt voor bijvoorbeeld 20 wissels met wissellantarnen en dan hou je nog 10 va over als reserve voor het aansturen van de wisselaandrijvingen.
Gebruik je geen wisselslantarnen dan gebruik je in principe alleen vermogen als je de elektrische wisselaandrijving gebruikt. Ook seinen met leds gebruiken bijna geen va's meer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik sta altijd open voor vragen.


Jurgen

Zeker en vast dat dit mij helpt.
Mijn wissels zijn al bijna aangesloten. [:D]

Mijn wissels (zonder lantaarns) zijn dus ondertussen aangesloten. Alles werkt perfect, maar ik krijg de lampjes van mijn stootblokken niet aan het branden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ik heb dus het Mobile station gekocht en meteen uitgetest. Ik was er meteen mee weg, zo simpel. Acheraf heb ik mijn wissels en stootblokken terug aangesloten op een transfo.
Op mijn Control unit werden de lampjes van mijn stootblokken samen met de gele draadjes van de wissels aangesloten.
Nu wil ik mijn stootblokken ook terug verlichten, maar ze willen niet branden. Na het afsluiten van alle wissels van de transfo branden de lichtjes echter wel. Mijn wissels (behalve de Engelse kruiswissel) zijn zonder wissellantaarns.
Kan het zijn dat mijn transfo te zwak is om alles samen aan te sluiten?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.