Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Schaalsnelheid...

Gestart door Havoc, 30 augustus 2006, 19:43:31 PM

Havoc

Waarschijnlijk gaat dit een spannende discusie worden, maar toch gooi ik het in de groep.

Welke regel gebruiken jullie voor de "schaalsnelheid" te bepalen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

T'is mischien niet direct een antwoord op je vraag maar ik weet wel dat er zo'n wagentjes zijn met een soort kilometriek op om dat allemaal te meten.
Tom


INFO

Stukje software gebruiken en de tijdmeten over de afgelegde weg.
Verder natte vingerwerk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

Die wagentjes helpen nu niet echt verder, want ik moet de tandwielreductie bepalen van een te bouwen loc. En er hangt zoveel aan elkaar dat het niet lukt van we proberen wel en passen aan. Dan gaat er teveel moeten herbegonnen worden. Ik heb een formule nodig.

De zaak is dat je tot verschillende formules kan komen naargelang je uitgangspunt. Daarom dat ik eens wou horen wat nu als "algemeen aanvaard" geldt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Hallo Johan, als eerste zou ik uitgaan van de snelheid van de orginele lok. Delen door de schaal. Dan meet de omtrek van de wielen van het model, is de afgelegde weg. hoeveel omwentelingen per minuut is de schaalsnelheid. Toerental aandrijfas x aantal tanden tandwiel = gelijk aan toerental wielas x aantal tanden. Tussenliggende tandwielen kun je op de zelfde manier berekenen.
Groeten van Jan

Havoc

De tandwielen berekenen is geen probleem! Het is de snelheid [}:)]

Maar we hebben nu tenminste reeds 1 oplossing: de schaalsnelheid is de echte snelheid gedeeld door de schaalfactor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Johan, als de wieldiameter bekend is, is ook de afgelegde weg per omwenteling bekend. Dan bereken je het aantal omwentelingen dat nodig is om de schaalsnelheid te bereiken. Deze is de afgelegde weg per tijdseenheid. Als je weet wat het aantal omwentelingen van de motoras is bij een bepaalde spanning en een beetje belasting, dan kom je aan de verhouding die de tandwielen moeten hebben. bv 1:50 of 1:100. om aan het juiste toerental van de wielen te komen.
Groeten van Jan.

DelticPower

Johan, ter aanvulling. Als je de diameter van de originele wielen weet, en de max snelheid van de lok, kun het aantal omwentelingen berekenen. Als de modelwielen exact op schaal zijn, moet theoretisch
bij hetzelfde aantal omwentelingen de lok de schaalsnelheid rijden.
Het geknars daarbij ligt niet aan de lok maar aan mijn grijze cellen.
Groeten van Jan.

Klaas Zondervan

Inderdaad, gewoon uitgaan van de diameter van de originele wielen.
Een rekenvoorbeeld:
Treinsnelheid 120 km/u, dat is 2000 meter/minuut.
Wielen: diameter is 1,25 meter, dus omtrek is 3,93 meter.
De wielen maken dan 2000/3,93 = 509 omwentelingen per minuut.
Stel je motor doet 15.000 omw/min, dan is je tandwieloverzetting dus 509/15.000 = 1:29,45
Dan kun je b.v. 1:30 kiezen.

n/a

De ecos kopen dan kan je je loc instellen op km /h via de display.
[:D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

De ecos kopen dan kan je je loc instellen op km /h via de display.
[:D]


En klopt dat dan ook met de werkelijke snelheid?
Bovendien ging het niet over het elektronisch verzieken van de snelheid, maar over het correct uitrekenen van de tandwieloverzetting. Als de fabrikanten dat ook zouden doen, dan hoeven we geen elektronische kunstgrepen meer toe te passen om de snelheid in de hand te houden.

ysbeer

Ik heb nooit iets zitten uit te rekenen,ik rij zo hard als mij natuurgetrouw lijkt.En eerlijk gezegd zal het me worst zijn hoe hard dat is.
Het behoeft niet echt te zijn als het maar echt lijkt.

wim ysbeer

Anarchy

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik heb nooit iets zitten uit te rekenen,ik rij zo hard als mij natuurgetrouw lijkt.En eerlijk gezegd zal het me worst zijn hoe hard dat is.
Het behoeft niet echt te zijn als het maar echt lijkt.

wim ysbeer



Zo denk ik er ook over

Klaas Zondervan

Als je het wel uitrekent wen je vanzelf aan de echte schaalsnelheid.[8D]