Grensstation en al

Gestart door poco loco, 29 augustus 2006, 17:36:56 PM

Gerolf

Ik reageer wat laat op dit - intussen lijvige - onderwerp. Er zijn hier al heel wat zinvolle opmerkingen geplaatst.
Mijn huidige project is niet mijn eerste, wel mijn grootste, en ik zal er waarschijnlijk ook nog j???ren zoet mee zijn. De "verslaving" aan dit forum gooit soms ook roet in het eten [:I]

Poco Loco: het zou niet slecht zijn als je je plan toch op ??n of andere manier hier op het forum krijgt. Ik begrijp dat het een papieren exemplaar is. Als je geen scanner of digitaal fototoestel hebt, kan ik eventueel helpen hiermee. Kwestie van iets af te spreken via email. Mortsel ligt niet ver van "het zuid", h?.

Ik zou in ieder geval je werkruimte op dezelfde verdieping houden. Als er een mogelijkheid bestaat om een deur te plaatsen (kwestie van het ronddwarrelend stof tegen te houden) zou ik dit zeker doen.

Neem in ieder geval ruim de tijd voor je plan. Je hebt tot de winter, niet? De bouw zelf zou ik in zekere zin stapsgewijs doen: eerst een functionerend rondlopend gedeelte met voorlopig "blinde" wissels, daarna stations verder uitbouwen en afwerken.

Ik begrijp dat je mijn website al bekenen hebt. Het dagboek aldaar kan je misschien ook helpen om de stenen te vinden waaraan je je kan stoten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik reageer wat laat op dit - intussen lijvige - onderwerp. Er zijn hier al heel wat zinvolle opmerkingen geplaatst.
Mijn huidige project is niet mijn eerste, wel mijn grootste, en ik zal er waarschijnlijk ook nog j???ren zoet mee zijn. De "verslaving" aan dit forum gooit soms ook roet in het eten [:I]

Poco Loco: het zou niet slecht zijn als je je plan toch op ??n of andere manier hier op het forum krijgt. Ik begrijp dat het een papieren exemplaar is. Als je geen scanner of digitaal fototoestel hebt, kan ik eventueel helpen hiermee. Kwestie van iets af te spreken via email. Mortsel ligt niet ver van "het zuid", h?.

Ik zou in ieder geval je werkruimte op dezelfde verdieping houden. Als er een mogelijkheid bestaat om een deur te plaatsen (kwestie van het ronddwarrelend stof tegen te houden) zou ik dit zeker doen.

Neem in ieder geval ruim de tijd voor je plan. Je hebt tot de winter, niet? De bouw zelf zou ik in zekere zin stapsgewijs doen: eerst een functionerend rondlopend gedeelte met voorlopig "blinde" wissels, daarna stations verder uitbouwen en afwerken.

Ik begrijp dat je mijn website al bekenen hebt. Het dagboek aldaar kan je misschien ook helpen om de stenen te vinden waaraan je je kan stoten.



Bedankt Gerolf,
Dus toch mijn eerste gedacht: 6 x 4,3 meter modelbaan, rest werkplaats (muren en deuren zijn net uitgebroken).
Je idee om eerst het hoofdspoor te leggen en daarna stilaan verder 'op te vullen' vind ik h??l goed. Dat geeft meteen de mogelijkheid om 'op ware grootte' eventuele ongerijmdheden te voorzien.
En Mortsel is mij vertrouwd: heb daar 10 jaar atheneum gelopen.
Groeten, luc.

poco loco

Ik weet niet of dit uit de omschrijving van mijn plan sprak, maar de enige toegangswegen tot de baan bevonden zich onderdoor het verticale been van de E-vorm (loopt van muur tot muur). Dit om te vermijden dat dit belangrijkste deel van de baan zich onder de schuinte van het dak zou komen te bevinden, waardoor achtergrond vervalt.
Onder invloed van de op dit forum veelvuldig voorkomende negatieve ervaringen met 'onderdoorgangen' heb ik mijn plan toch 180? gedraaid.
De fiddle-yard komt daarmee te vervallen, wat mij dwingt tot klimspiralen en schaduwstations.
De plannen staan (na enkele weken gommen) op papier. Ik zal op Gerolfs aanbod om gebruik te maken van zijn technische infrastructuur in gaan om ze hier te plaatsen.
Groeten, luc.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door poco loco
Ik zal op Gerolfs aanbod om gebruik te maken van zijn technische infrastructuur ingaan om ze hier te plaatsen
'k Ben vanaf nu 5 dagen vrij. Stuur maar een mailtje of zo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door poco loco
Ik zal op Gerolfs aanbod om gebruik te maken van zijn technische infrastructuur ingaan om ze hier te plaatsen
'k Ben vanaf nu 5 dagen vrij. Stuur maar een mailtje of zo.



Shit, gemist (ziekskes geweest [xx(]).
Zal je ??n dezer proberen te contacteren.
Bedankt gerolf, luc.

Gerolf

Hier zijn ze dan:





Dit is het gebied waar de inspiratie vandaan komt:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Met dank aan gerolf.
(by the way: even met verstomming geslagen bij 't aanschouwen van een 'marche-en-bi?res' in opbouw [:0][:0][:0]).

Ter info:
-raster met vierkanten van 0,5 x 0,5m.
-baanomvattende rechthoek dus 6 x 4,2m.
-roze: hoofdlijn (rechtsonder van/naar frankrijk/luxemburg, rechtsboven van/naar luik). rijlengte tussen schaduwstations ong. 2 x 60m.
oranje: nevenlijn (met grotendeels onzichtbare lus onder middenbeen (zichtbaar: halteplaats 'Halonzy'), rechtsboven van/naar namen. rijlengte tussen schaduwstation en station Mesange ong. 25m.
geel: emplacementen
groen: industrieaftakking (van/naar wat stilaan op weg is een hoogoven te worden; misschien).
-lengte station 'Mesange', van eerste tot laatste wissel: 7m.
nuttige perronlengtes: 2,3m. nuttige lengte rangeersporen: 1,5m.
-schaduwstations in 3 niveaus: -30,-40,-50, met elk 3 opstelsporen (met krappe nuttige lengtes tussen 2 en 2,5m) buiten de doorgaande sporen (keerlussen).

Voor alle duidelijkheid: hier is nog werk aan. Ik sta open voor alle suggesties en kritiek, zelfs negatieve [;)]. Niets ligt vast.

Groeten,luc.

modelbaanHO

Ik zou hier niets meer aan veranderen. Meer dan genoeg mogelijkheden om te rijden en rangeren. Alle ingredi?nten zijn aanwezig: een behoorlijk station, een paradespoor, opstelbundel, depot en industrieaansluitingen. Wat zou een mens nog meer willen ?
Knap plan !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Greg

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Ik had het plan al "in 't echt" gezien daarstraks, en het kan zeker een heel mooie baan worden. Er is duidelijk al heel wat denkwerk aan voorafgegaan.
Enkele bedenkingen:
- de linkeronderzijde is nogal "vol" met rails. Denk ook aan de bereikbaarheid van de achterste (groene) rails.
- de bereikbaarheid van de schaduwstations op 3 nivo's kan lastig zijn. Moeten ze per s? op mekaar liggen?
- de doorgang rechtsboven is wat eng. Verboden voor zwaarlijvigen? [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Er zit linksonder een hoek in je achtergrond.
Ik weet niet of er daar nog ruimte achter is maar ik zou achtergrond van rechtsonder zoals hij nu start naar linksboven in een grotere boogleggen vooral vanaf voorbij je schouw.
Hiermee zou je meer plaats achter je sporen aan de linkerkant van de kamer hebben en dus meer plaats voor scenery.
Zo zal het daar al minder "vol" liggen.
En vanonder vind ik het niet er wan vanboven heb je heel veel plaats voor landschap.
Je zou achteraan wel nog wat plaats moeten over houden voor de bereikbaarheid. [;)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

de doorgang rechtsboven is wat eng. Verboden voor zwaarlijvigen? [:o)]

Ik denk dat dit och wel 40 cm. is, het zou trouwens leuk zijn om bijna helemaal door een modelwereld omgeven te zijn. [:p]
Tom

Tom

Oh ja, voor de rest vind ik het echt geweldig.
Dat mag natuurlijk ook gezegd worden h?. [:D]
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom
het zou trouwens leuk zijn om bijna helemaal door een modelwereld omgeven te zijn. [:p]
Leuk, maar ook gevaarlijk: je draait je om, hebt je ellebogen niet in de gaten, ... Ik weet helaas waarover ik praat. Zelfs 50cm is weinig voor een doorgang.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Je ne buik intrekken h?. [:p] [:D]
Maar ik denk dat er in het midden plaats genoeg is voor een man alleen.
Maar inderdaad de doorgang is riskant. [;)]
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom
Je ne buik intrekken h?. [:p] [:D]
Bij mezelf valt dat nog mee, maar ik ken een paar modelspoorders op dit forum... [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw