Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Grensstation en al

Gestart door poco loco, 29 augustus 2006, 17:36:56 PM

poco loco

Bekend verhaal: mijn in de kiem gesmoorde kinderdroom wordt door zoonlief aangewakkerd en ik heb nu zelf de mogelijkheden om het waar te maken.
35 jaar oud, verstoft Fleishmann-materiaal komt niet meer in aanmerking. Ter verkenning van het digitaal tijdperk zit ik voorlopig te klooien (!) met een nieuw code83 Peco + Tillig railovaaltje, waarin 4 Peco electrofrog-wissels, voor een electro-oen als ik voor serieuze problemen zorgen. Maar dat is een ander hoofdstuk. 2 merken door elkaar? Om te vergelijken (het zal Tillig worden: zo vloeiend en "slank").
Aan de ruimte wordt nog gewerkt (klaar tegen winter): ik zal 6m x 4,3m hebben voor treintjes. Eigenlijk is daar nog 3m x 2,8m bij, die ik als atelier wil voorzien. Dat is er reeds een verdieping lager, maar is dat handig? Ik dacht zo: als ik voor elk vergeten vijsje of vers plukje groen moet gaan trappenlopen... Of is het in verband met bvb. stof (dremel!) juist beter elders een werkruimte te hebben? Een luxe-probleem misschien, maar ik geef het ter overweging.
Zonder atelier heb ik meteen 9m baanlengte ipv 6. Maar valt dat qua bediening en overzicht nog te behappen, zo'n oppervlakte?
Het zal mijn eerste tafel worden en ik zie het dus mega. Inspiratie: Athus-Meuse, lijnen 165,167,171. Denkbeeldig grensstation in mettalurgie-gebied. Tijdperk IIIb. Dubbelsporige hoofdlijn (juist ge?lectrificeerd) krijgt aansluiting van enkelsporige lijn (met haltes) net voor station, richting grens. In het station zijn emplacementjes voor douane en rangeerwerk, alsook een middelgroot depot. Vanuit het rangeergebied lopen aftakkingen naar een fabriek. Vermoedelijk hoogoven (in overweging). Oorspronkelijk had ik nog vanalles voorzien met buurtspoorweg door arbeiderscit?s, maar een mens moet zijn grenzen kennen... De sfeer mag grauw zijn. Nog net geen vergane glorie.
Tot nu toe heb ik enkel gepland in de 6x4,3m-ruimte en ik kwam tot een E, met bovenbeen eindigend in fiddle-yard/keerlus Belgische bodem, onderste been idem op Frans/Luxemburgs grondgebied. Middelste been is industrie. De 2 yards/keerlussen overlappen elkaar, maar staan niet in verbinding. Ook de nevenlijn komt daar, na omzwerving langs fabriek, via bovenbeen terecht. G??n schaduwstation dus: de muur waar dit geschied is daar 4,3m lang. Op 1,4m van de grond begint het dak en half weg staat CV. Niet geschikt voor tafel, plaats genoeg voor lussen en opstelsporen.
Ja, ik heb een sporenplan. Jaar aan gewroet met potlood en gommeke, maar niet de technische mogelijkheden om dat op het forum te zetten. Voorlopig.
Mijn vraag. Is de ervaren modelbouwer nu geneigd te zeggen:'Manneke, wat minder zal ook wel lukken zeker?'. Of net:'Laat uw ateljeeke waar het is en g? voor die 9 meter!'? Ook andere indrukken zijn welkom.
Groeten, luc.

Greg

hoe groter hoe beter [:p] kijk maar naar Ervin [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

ah en wat u atelier betreft bij mij is dit ook niet het geval treinkamer is geen atelier dat is het beste voor het zicht ook, kheb gwn belangrijkste gerief bij mij in koffer dat onder de baan staat
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ERVIN

Amaai poco loco,dat gaat mooi worden,als ik dit zo allemaal lees.[:p]

amest

De meesten hebben te weinig plaats, niet?

Plannen zien er indrukwekkend uit.

Persoonlijk zou ik kleiner starten, maar ja ik MOET wel , heb zo'n ruimte niet voorhanden. En trouwens naar mij met je niet luisteren, ik zit nog steeds in de planningsfase[:D]

Arvid
groeten,

Arvid

poco loco

CiteerGeplaatst door marklinhobaan

hoe groter hoe beter [:p] kijk maar naar Ervin [;)]

Ik vrees dat ik hier niet helemaal mee ben. Waar is grote Ervin?

ERVIN

Hier ben ik,nu ja,zo groot ben ik niet hoor,maar 1.73m.[:D][;)]

poco loco

Sorry, gevonden[:D]. Het was  even zoeken in die Marklin-link. Bedankt.

Greg

citaat:
Geplaatst door poco loco

CiteerGeplaatst door marklinhobaan

hoe groter hoe beter [:p] kijk maar naar Ervin [;)]

Ik vrees dat ik hier niet helemaal mee ben. Waar is grote Ervin?



Grote baan eh [:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

dieseltje

Beste poco loco,

Ik heb voor een stuk dezelfde uitgangspositie als jij (kinderdroom etc), en heb nu een ruimte voorzien (ongeveer 5,5 op 4,2) waarin ik een "grote" baan wil realiseren...  De idee?n over hoe het er moet gaan uitzien zijn er, een stuk van de onderbouw en een schaduw-station zijn in aanbouw maar (zoals ervaren modelbouwers zullen beamen), aan zo'n groot project kom je als weinig ervaren modelbouwer bijna niet aan uit, tenminste je krijgt een project wat (om allerlei redenen) niet lijkt op te schieten....  Materiaal bijkopen en plannen maken is niet het probleem, maar een echte baan...
In dat opzicht vind ik bovenstaande opmerkingen van "zo groot mogelijk" enz. een beetje gevaarlijk....   Neem bv. de baan van ons aller Ervin, geen kwaad woord over zijn baan op zich en het materiaal waarover hij beschikt, maar laten we eerlijk zijn, daar is nog een eeuwigheid werk aan om die af te werken ....


ERVIN

Yep dieseltje,dat is volledig waar,maar als ze af is,dan ist gedaan h?,en nu rij ik wat,en bouw ik wat en zo blijft ne mens bezig h?,wat zou ik anders moeten gaan doen.[:I]
Amaai,als mijn vrouwtje die laatste zin moest lezen[B)]

Maar het is waar hoor,soms denk ik ook wel eens dat ik het te groot heb gemaakt,maarja,het is soms(all?? meestal),wel plezant om die treinen met een lange sleep over mijn hellingen en door mijn wisselstraten te zien bollen.[:p]

poco loco

Ha, nog beter! Dag Ervin, bedankt voor je reactie. Jij hebt een GROTE baan?

dieseltje

Ervin,

Wat rijden en wat bouwen, ok dat doe ik ook, maar ik betrap er mezelf steeds op dat je al snel wat begint te rijden (met nieuw materiaal enz) en dat er dan van het bouwen soms niet veel meer in huis komt .....

poco loco

citaat:
Geplaatst door dieseltje

je krijgt een project wat (om allerlei redenen) niet lijkt op te schieten....  daar is nog een eeuwigheid werk aan om die af te werken ....





Ja, ik heb dat ook al gelezen over de 'beginners' die hun tanden stukbijten in te grootse dromen. Dat is dan ook een beetje de vrees. Maar ik heb geen haast. Ik zie mijn project de eerste 10 jaar in elk geval niet "af" zijn. Ik blijf echter open staan voor alternatieven.[8)]
Groet, luc.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Ervin,

Wat rijden en wat bouwen, ok dat doe ik ook, maar ik betrap er mezelf steeds op dat je al snel wat begint te rijden (met nieuw materiaal enz) en dat er dan van het bouwen soms niet veel meer in huis komt .....



Dat is precies wat er hier ook gebeurt [:D]