ABC of Automatic Breaking Control

Gestart door pandur, 31 juli 2018, 11:33:03 AM

pandur

Wie gebruikt of heeft ervaring met het ABC afremmen en vertrekken op zijn digitale baan ?
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

SuSke

Bij MTD zijn we bezig met een aantal "prototype"-testen alvorens het eventueel te implementeren op Vaerwegh Dok.
Die testen werden momenteel wel even stil gelegd omwille van adere prioriteiten voor de baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbouwpatrick

Suske welk systeem  gebruiken jullie voor detectie van de blokken  Lifftfinskin of iets anders?


SuSke

Momenteel zijn dat zelf ontworpen printjes voor de sturing van de seinen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

T13 rules

Hoi, samen met een collega modelspoorder hebben wij een tweetal jaar geleden een baantje gebouwd(la petite ceinture), waarin een ovaal dubbel werd gevouwen en een 5tal treinen na elkaar automatisch moesten rijden. dit alles digitaal natuurlijk. door gebruik te maken van de BM3 bouwsteen van Lenz, waren we in staat om, zonder veel omslachtig kableren, een veilig en continue treinverkeer te verzekeren. in deze modules wordt ook gebruik gemaakt van de ABC technologie. het systeem werkt perfect. let wel: oudere decoders reageren niet op ABC... je kunt ook afremzones zelf bouwen door gebruik te maken diodes die drie aan drie antiparallel geschakeld zijn( dus drie in serie in de ene doorlaatrichting die parallel staan met drie in serie in de andere doorlaatrichting). als je dat combineert met een schakelaar of contact van een relais parallel over de schakeling dan neutraliseer je de werking van de schakeling en blijft je trein op normale snelheid verder tuffen.Op de website van Lenz [www.lenz-elektronik.de/digitalplus-abc.php] staat mooi uitgelegd hoe het allemaal werkt.
 

Klaas Zondervan

Volgens mij weet Eric heel goed hoe het allemaal werkt. Ik heb hem vorige week in Hoeselt nog gesproken.
Maar hij vraagt hier naar ervaringen van mensen die het al gebruiken.

ronaldk

Hoi,

Citaat van: pandur op 31 juli 2018, 11:33:03 AM
Wie gebruikt of heeft ervaring met het ABC afremmen en vertrekken op zijn digitale baan ?
Eric

Nog geen ervaringen. Ik wil het nog een keer proberen. Ik heb het zien werken op OntraXS! bij de banen van de Thomas Schmid: Anlagen. Ik zag het bij zijn eerste "eiland"-baan. Bij het opstarten 's ochtends zag ik zag hem een multimaus in de hand hebben. En toch pendelde de lok lekker digitaal. Voor wat info een klein tijdje met hem gepraat. Dat bleek dus het ABC-systeem te zijn van Lenz. Met een orginele Lenz-decoder in de lok. Bij zijn latere baantje had hij het systeem weer toegepast dat was ook een pendelbaantje. Je kan hem eens mailen wat zijn ervaringen zijn met inbouwen e.d. mogelijk reageert hij.

Groet Ronald.

T13 rules

dat klopt, heb ik ook uitgetest. de lokdecoder zo programmeren dat bij een ABC zone, de lok automatisch afremt en stopt, na een ingestelde tijd keert hij om en vertrekt opnieuw. zo uit mijn hoofd ken ik de CV's niet meer, maar het werkt perfect.
 

SuSke

Citaat van: T13 rules op 01 augustus 2018, 22:16:26 PM
...de lok automatisch afremt en stopt, na een ingestelde tijd keert hij om en vertrekt opnieuw...

Zoiets moet zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.

en met welke module: BM1 of BM3?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

pandur

je kan dit heel basic op je digitale baan inbouwen ;

Bedoeling is dat je de voeding van een geïsoleerd stuk spoor via een diode brug zal aansluiten.
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal , en het is juist hierop dat de "laatste generatie" decoders reageert door af te remmen (indien deze juist is ingesteld)
Met een omschakelaar (of relais) kan je het normaal digitaal signaal herstellen  en je lok vertrekt met de ingestelde optrek vertraging .
Het fijne is dat tijdens de "stop" alle sound en lichtfuncties kunnen aangesproken worden.

Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden ;
- alle remblokken moeten precies even lang zijn
- gebruikmaken van een diode schakeling (kom ik op terug)
- je decoder moet juist ingesteld zijn (kom ik op terug)

Eric



NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

pandur

#10
[[Zoiets (moet) zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.]]

Frans , 
vergis je niet , dit ABC is een stop & go en niet een pendelbedrijf !
(voor het pendelen zal je de Lenz componenten moeten gebruiken)

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Klaas Zondervan

Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,
Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)

T13 rules

Citaat van: pandur op 02 augustus 2018, 00:12:55 AM
[[Zoiets (moet) zou ik ook hebben op mijn baantje. Een personentrein(tje) die in een rondje pendelt.]]

Frans , 
vergis je niet , dit ABC is een stop & go en niet een pendelbedrijf !
(voor het pendelen zal je de Lenz componenten moeten gebruiken)

Eric
voor het pendelbedrijf heb je enkel een assymetrisch digitaal signaal nodig( met diodes of BM1 van Lenz) op een bepaald stuk spoor waar je wilt halt houden en de juiste instelling in je decoder( ik heb het getest met Lenz deoder), dus geen dure aangelegenheid...
 

modelbouwpatrick

Citeer
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 augustus 2018, 09:42:12 AM
Citaat van: pandur op 01 augustus 2018, 23:59:45 PM
Hierdoor ontstaat een asynchroon digitaal signaal ,Het is asymmetrisch, dat is niet hetzelfde als asynchroon. ;)

Klaas hier eens kijken voor uitleg

http://www.computerwoorden.nl/datacommunicatie--a.htm