Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Op een ander forum heb ik al eens uitgelegd waarom ik nog steeds analoog rijd, maar ik doe het met genoegen nog een keer.



Wat het probleem van de verlichting bij stilstand betreft: dat heb ik opgelost door mijn Permaloog systeem, beschreven op mijn website.

Met dit alles wil ik niks afdoen aan de mogelijkheden van digitaal, wie daar gelukkig mee is moet er vooral mee doorgaan. Als ik maar niet hoef.



Ik heb dat eens nagelezen Klaas en heb hier nog een vraagje over:

De lichten veranderen met de rijrichting ,kan je de lichten van elke lok afzonderlijk ook uit doen ?

Groeten
Flip

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

De lichten veranderen met de rijrichting ,kan je de lichten van elke lok afzonderlijk ook uit doen ?

Nee, dat kan in mijn systeem (Permaloog) niet. Ze branden aan de ene kant of aan de andere kant. Ze gaan pas uit als je de spanning van de baan haalt.

INFO

Hi,

Ik ben een beetje teleurgesteld, want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.

Jammer hoor.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

martintje

Dat is heel simpel Wim, omdat jij mij ook niet theoretisch uit kan leggen waarom groen een mooiere kleur is als rood.
Mvg Marty

n/a

citaat:
Geplaatst door INFO

Hi,

Ik ben een beetje teleurgesteld, want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.

Jammer hoor.





Zeer zeker jammer als je nu het verschil nog niet weet.  [|)]

Gr
Flip

erik de noorman

Ik denk dat je een onderscheid moet maken of je reeds een kleine verzameling loc's bezit of een hele verzameling oudere loc's. Of je baan reeds volledig electronisch wordt gestuurd (zie Gerolf zijn baan als vb.)of niet.
Wil je je hele verzameling oudere loc's digitaliseren dan kost dat inderdaad handen vol geld. Heb je er maar pakweg een 20 tal te digitaliseren valt dit best mee als je dit verspreid over een tijd.
Nu het grote voordeel van digitaal is er vooral voor de electronicaleken zoals ik. Ik heb geen kennis van electronica. Ik ken wel de verschillende komponenten en begrijp best wel enkele schakelingen. Maar elektronica bouwen om een baan (blokbeveiliging, lastregeling, afrem en optreksectie's, aansturing van wissels en seinen enz.) en je loc's te sturen is toch nog een ander paar mouwen.
Vooral als je dan nog met wisselstroom rijd. Ik heb dit ooit geprobeerd voor de digitaalperiode wat me veel geld, kopzorgen en vooral veel opgeblazen komponenten heeft gekost. Het is me een keer gelukt om een gestabiliseerde voeding te bouwen die werkte op mijn wisselstroombaan. Die heb ik doodleuk opgeblazen wanneer ik mijn loc ompoolde via de klassieke ompool mannier met wisselstroom (hoge piekstroom). Ik was vergeten dat dit niet kon. En dan spreken we nog niet over dat permaloog systeem waar ik ooit iets heb van gelezen in railhobby.
Dus het grote voordeel van digitaal is voor electronicaleken zoals ik dat ik mijn baan en loc's nu ook kan besturen met lastregeling met automatische afremsectie's enz. En dit door enkel een decoder in te pluggen of een bouwsteen in te bouwen. De extra moeite die het neemt is zoals info al enkele malen heeft aangehaald in andere draadjes, je goed informeren en de bijgevoegde bijsluiter eens goed en aandachtig lezen.
Natuurlijk bestaan er ook bouwstenen (uhelnbrocken en andere)voor anologe banen gelijkstroom of wisselstroom waar je ongeveer hetzelfde mee kan bereiken maar het prijskaartje is veel hoger dan digitaal. Vergeet niet elke gedigitaliseerde loc  reageert enkel op zijn gestuurde bevelen ook al staan ze met 20 op hetzelfde wachtsporen te wachten voor de dienst.

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

En dan spreken we nog niet over dat permaloog systeem waar ik ooit iets heb van gelezen in railhobby.

Rail Magazine.[8D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

...want niemand is er in geslaagd om mij de voor of de nadelen, of de meerwaarde van een systeem tenopzichte van elkaar te vertellen.


Wat voor soort afweging had je dan verwacht?

svvander

Een afweging is zeer moeilijk te verwezenlijken... of toch hier op het forum [;)]

Wat we wel kunnen doen, is aan de hand van deze draad eens alle voor en nadelen van elk systeem groeperen en samenvatten als een soort besluit.

Aan Eric de Noorman: ik zou het zelf eigenlijk niet beter kunnen verwoorden. Al wat ik een tijdje terug al geschreven had, staat hier duidelijk, kort en bondig uitgelegd. Ik geef je dus 200% gelijk in je redenering.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Rail Magazine.

Sorry, was een van de twee h?.

Erik


Brunel

citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Nu het grote voordeel van digitaal is er vooral voor de electronicaleken zoals ik.


Zoals de meeste modelspoorders.
Klopt helemaal Erik. Digitaal maakt allerlei dingen gemakkelijker te realiseren. Om die reden zijn er ook zo veel vragen over automatisering en digitaal. Digitaal nodigt uit om te gaan automatiseren, ook door mensen die daar analoog niet aan begonnen.