Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer



Natuurlijk moet je geen Fleischmann met een Lima vergelijken.
Bij elke handleiding bij een decoder staat wel dat de lok mechanisch en elektrisch in orde moet zijn wil hij in digitaal optimaal functioneren.
Iemand die het verschil tussen analoog en digitaal wel kent.
Laat ik nu toevallig elektronica mijn beroep zijn.

Gr
Flip

ysbeer

Waarom zo gereageerd ik val jou toch niet aan lees BRUNEL zijn tekst en lees dan waar ik op reageer.
Dan spreken we echt de zelfde taal,want wat je zegt is waar.
Alleen net naast mijn reactie

wim ysbeer

Brunel

citaat:
Geplaatst door rgp



ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  


Nou, niet dus. [:)]
Ik begreep uit een ander draadje dat De Pijl al lang geleden voor het echte bloksysteem van Zimo heeft gekozen en daar nu aan vast zit. Dat kan uiteindelijk best naar tevredenheid functioneren, maar het gaat er mij maar om dat dat systeem erg duur is. Een centrale, Koploper, S88-encoders en wat decoders kan meer, is flexibeler en is vooral aanzienlijk goedkoper. Om die reden is een mening die telkens wordt gestaafd met ervaringen met het Zimo-bloksysteem niet erg overtuigend.

Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

=citaat==============================================================
Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer



De karakteristieken van de motorregeling kunnen bij gebruik van decoders per model worden bepaald. Ook goed lopende modellen zijn verschillend, vooral bij het optrekken en afremmen. Hoe goed de regelaar ook is en hoe mooi de modellen ook kunnen lopen, bij een blokgeori?nteerd systeem zul je altijd het goede midden moeten zoeken tussen modellen met uiteenlopende aandrijvingen. Om die reden kan de computer op een baan met locdecoders (laten we het zo dan maar noemen [;)]) het remmen veel nauwkeuriger regelen dan op een blokgeori?nteerde baan.

ysbeer

Brunel

Daar heb je gelijk in ,en ik doe dit zelf ook.
Op mijn baan lopen zo een 8 digitale loks,de rest is analoog.
Ik geef toe dat je een digitale lok helemaal perlok op de maximale haalbare instelling kunt zetten.
Maar dat vergt net als bij analoog een hoop werk.
Zeg nu niet ik doe dat al jaren en er is niks aan,en het kan ook nog met een computer programa.
Dat klopt,maar jij en ik zijn electronica mannen we weten wat we doen,en wat we moeten doen als het is niet wil.
Heel veel mensen weten van digitaal niet zo erg veel vragen en gokken is dan meestal de enige oplossing.
En om dan ook nog lok karakterstieken te gaan invullen.
In mijn omgeving zie ik het alleen bij electronische mensen gebeuren.
Analoog is natuurlijk niet veel beter,ik heb in mijn computer ongeveer 100 lok karaters zitten waarop de speciaal gebouwde voedingen reageren
Daar door bereik ik analoog vrijwel het zelfde resultaat.
Voordeel is dat ik geen honderd decoders behoeft in te bouwen en te kopen.Nadeel veel extrene electronica (zelf maken meestal)

Elk systeem heeft dus zo zijn eigen voor en nadelen,ik heb gekozen maar meer uit het feit dat ik computer en hardware buiten de computer zelf kon ontwerpen en maken,en ook nog omdat toen ik in 1987 begon het digitaal gebeuren nog maar in de kinder schoenen stond.
Ik verdedig dat ook geen enkel systeem omdat eenvoudig het ideale systeem niet bestaat.
Waar ik tegen mopper is tegen het gepraat van, dit het super systeem en al het ander is rotzooi voor ouderwetse oude mannetjes.
Dat zelfde geld ook voor merk A is subliem en al het andere is rotzooi

ook tegen deze flauwekul redenering zal ik mij blijven verzetten.

wim ysbeer

n/a

Er worden hier nog wat voordelen van digitaal vergeten. Ik rij digitaal en de rest zoals wissels worden nog analoog bediend.

Maar doordat ik digitaal rij. Blijven de lichten branden, kan ik de sluitlichten aan of uitzetten, binnenverlichting aan / uit zetten,drijfwerkverlichting enz,blijft de rookgenerator roken ook bij stilstand, blijft het geluid aan ook bij stilstand, kan ik overal een trein via telexkoppelingen ontkoppelen, kan een kraan bedient worden,kan een pantograaf omhoog gaan en kunnen locs veel fijner bestuurd worden.Bovendien kan voor elke digitale loc de rijeigenschappen ingesteld worden zoals jij die wilt hebben. Met een programeerbare decoder en een mobile station is het hooguit 30 seconde werk. Voorbeeld een zware stoomlok of diesel loc kan je een remweg geven van bijvoorbeeld een meter. Maar een klein locje een rem van twintig centimeter. Analoog is dit niet mogelijk. Daar zal de remweg voor iedere lok hetzelfde zijn.

Bovendien bij ons op de club heeft de analoge tweerail baan een bloksysteem, waardoor veel loks veel te hard rijden. Sommigen vliegen. Op een digitale is elke loc aan te passen zoals jij dit wilt.

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid. Analoog met 1 trafo is dit onmogelijk.

Kortom allemaal dingen die analoog bijna niet zijn uit te voeren zonder een hoop technische knowhow en heel veel ombouw. Bovendien neemt het aantal techneuten af.

En niet vergeten. De nieuwe generatie vinden geluiden, toeters en bellen veel leuker dan een ordinaire analoge loc zonder functies. Kortom in de huidige computergame generatie heeft alleen digitaal nog een toekomstje. Ook in de tweerail wereld overheersen momenteel de digitale startsets. Wat is de verhouding digitaal en analoge startsets?

Bovendien is het nog maar de vraag hoelang de grote fabrikanten nog standaard een analoge versie blijven maken. Ik denk zelf minder dan 10 jaar.Dan heeft de tweerail wereld haar digitale achterstand zeker ook ingehaald.

Daarna zijn er alleen nog digitale loks verkrijgbaar. Lilliput, Trix brengen al 2 railmodellen uit die alleen nog digitaal verkrijgbaar zijn. Waar uiteraard nog wel analoog mee kan worden gereden. Onder de digitale locs kan je dan misschien kiezen tussen digitaal, geluid en andere functies zoals pantografen die kunnen bewegen, telexkoppelingen en weet ik veel wat ze nog meer kunnen bedenken tegen die tijd.




n/a

Als je leest wat Davy schrijft kun je niet ontkennen dat digitaal voordelen heeft t.o.v. van analoog .

GR
Flip

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien bij ons op de club heeft de analoge tweerail baan een bloksysteem, waardoor veel loks veel te hard rijden.

Davy, geen onzin verkondigen. Zou een analoog bloksysteem de oorzaak zijn van te hard rijden? Slaat nergens op. Mijn beleving van onze clubbaan is heel anders.
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid.

Waarom zou je een niet-prototypische situatie willen nabootsen?

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,



ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  We hebben op zeker ogenblik de rekening gemaakt om de clubbaan te digitaliseren met LENZ.  En wat bleek ?  De basiscomponenten waren goedkoper, maar je had veel meer componenten nodig met als eindresultaat dat de kost evengroot was.

Roland



Dit kan misschien kloppen voor een clubbaan maar niet voor een partikuliere baan.
Het Zimo systeem is v??l duurder als het Lenz systeem. (ik spreek van een volwaardig Lenz systeem met centrale terugmelders en wisseldecoders).
Zimo is dan ook de Rolls Royce uit de digitale systemen.

Gr
Flip

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Flip

Als je leest wat Davy schrijft kun je niet ontkennen dat digitaal voordelen heeft t.o.v. van analoog .

GR
Flip



Nou,dat wil ik ook niet ontkennen,maar dat komt niet door davy.s
             
                Lofzangen en profesieen

wim ysbeer

Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Davy

Bovendien kan ik op een paar meter rails 3 verschillende locs met 1 digitale rijregelaar laten rijden met dezelfde snelheid.

Waarom zou je een niet-prototypische situatie willen nabootsen?



Nou, ik kan wel een paar varianten verzinnen:
- meervoudige tractie van modellocs met verschillende aandrijvingen. Is met een blokgeori?nteerd systeem feitelijk onmogelijk;
- koppelen van treinstellen of locs, kan met een bloksysteem alleen met de nodige beperkingen.

Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Brunel

Daar heb je gelijk in ,en ik doe dit zelf ook.
Op mijn baan lopen zo een 8 digitale loks,de rest is analoog.
Ik geef toe dat je een digitale lok helemaal perlok op de maximale haalbare instelling kunt zetten.
Maar dat vergt net als bij analoog een hoop werk.
Zeg nu niet ik doe dat al jaren en er is niks aan,en het kan ook nog met een computer programa.
Dat klopt,maar jij en ik zijn electronica mannen we weten wat we doen,en wat we moeten doen als het is niet wil.
Heel veel mensen weten van digitaal niet zo erg veel vragen en gokken is dan meestal de enige oplossing.
En om dan ook nog lok karakterstieken te gaan invullen.
In mijn omgeving zie ik het alleen bij electronische mensen gebeuren.
Analoog is natuurlijk niet veel beter,ik heb in mijn computer ongeveer 100 lok karaters zitten waarop de speciaal gebouwde voedingen reageren
Daar door bereik ik analoog vrijwel het zelfde resultaat.
Voordeel is dat ik geen honderd decoders behoeft in te bouwen en te kopen.Nadeel veel extrene electronica (zelf maken meestal)





Het gaat mij nog niet eens om de instelling van de cruise control. Met de simpele instellingen op de eerste 6 CV'tjes van DCC kun je al dingen bereiken die vrijwel onmogelijk zijn als ieder blok zijn eigen vaste regelaar heeft. Met decoders is dat in ieder geval veel eenvoudiger te bewerkstelligen. Denk maar eens aan het instellen van de startspanning: CV2.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Nou, ik kan wel een paar varianten verzinnen:
- meervoudige tractie van modellocs met verschillende aandrijvingen. Is met een blokgeori?nteerd systeem feitelijk onmogelijk;

Op de door Davy bedoelde modulebaan met hardware bloksysteem doen we dat gewoon. Niks onmogelijk.

Brunel

Dan moet je ze wel bij elkaar opzoeken. Wanneer alleen al de maximumsnelheid van locs behoorlijk uiteenloopt, kun je ze niet in dubbeltractie met ??n snelheidsregelaar bedienen.

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

Dan moet je ze wel bij elkaar opzoeken. Wanneer alleen al de maximumsnelheid van locs behoorlijk uiteenloopt, kun je ze niet in dubbeltractie met ??n snelheidsregelaar bedienen.


Ja vaak is het wat prutsen eer het lukt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG