Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?

Greg

eigenlijk is het heel eenvoudig: Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal (buiten de prijs)want digitaal heeft oneindige mogelijkheden en analoog zeker niet. Je kan erin zo ver gaan als je wil (ook veel afhankelijk van $$$) maar digitaal is voor mij zeker zijn meer investering waard tov analoog!
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



zen verlies niet kunnen verdragen zeker [:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



Oh, dus jullie laten rustig een model met een maximumsnelheid van 200 schaalkilometers rijden met een model met een maximumsnelheid van 100 schaalkilometers?
Of een model dat bij 2 volt gaat rijden met een model dat bij 4 volt pas in beweging wenst te komen.

Greg

BTW: hoe komt het denk je dat marklin geen analoog loc's meer ontwikkelt, alles wat uitkomt is digitaal tegenwoordig. Zelfs delta wordt al niet meer gemaakt!

sommige merken hebben gewoon begrepen dat analoog volledig verleden tijd is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel

Omdat er anders zoiets krankjorums als een omschakelrelais of iets dergelijks in moet. Dat hoeft bij tweerail niet h??
Ik denk dat er nog lang tweeraillocs zonder decoders zullen worden verkocht, zodat we er gewoon zelf eentje kunnen kiezen.

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Brunel,
waarom blijf je nou volhouden dat het niet kan, als ik je vertel dat wij het gewoon doen?



Oh, dus jullie laten rustig een model met een maximumsnelheid van 200 schaalkilometers rijden met een model met een maximumsnelheid van 100 schaalkilometers?
Of een model dat bij 2 volt gaat rijden met een model dat bij 4 volt pas in beweging wenst te komen.



Waar slaagt dit nu op! Je kan de snelheid kiezen waarmee je rijd en natuurlijk ook een goede dubbeltractie kiezen
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal


Nou, ik weet het heel goed. Ik kom regelmatig in aanraking met digitaal omdat er op onze club deels digitaal wordt gereden. Maar ik ben nog steeds niet "om".
Sterker nog, in de jaren '80 ben ik bezig geweest om een eigen systeem van onafhankelijke treinbesturing te bouwen. Tijdens dat proces deed ik twee ontdekkingen:
1. ik kreeg het niet voor elkaar.
2. ik kwam tot de ontdekking dat het onafhankelijk besturen van treinen in mijn besturingsfilosofie helemaal niet handig is.

Greg

Een voorbeeld dat je het dan duidelijker begrijpt:
Je kan een SBB 460 laten rijden met een DB 01.10 met dan Amerikaanse rijtuigen==> dit kan bij digitaal maar je moet voor jezelf kiezen en beseffen wat wel en niet kan ==> een DB v200 met een andere DB v200 is geen probleem he.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Degenen die analoog rijden weten niet wat ze missen tov digitaal


Nou, ik weet het heel goed. Ik kom regelmatig in aanraking met digitaal omdat er op onze club deels digitaal wordt gereden. Maar ik ben nog steeds niet "om".
Sterker nog, in de jaren '80 ben ik bezig geweest om een eigen systeem van onafhankelijke treinbesturing te bouwen. Tijdens dat proces deed ik twee ontdekkingen:
1. ik kreeg het niet voor elkaar.
2. ik kwam tot de ontdekking dat het onafhankelijk besturen van treinen in mijn besturingsfilosofie helemaal niet handig is.




dat je het niet voor mekaar kreeg ligt aan jou
en dat dat niet handig was om onafhankelijk te sturen is zeer belachelijk, je zal er altijd wel iets aan hebben. En vergeet de andere voordelen van digitaal niet hett gaat verder dan onafhankelijk sturen!!!!!

tussen de jaren '80 en nu is er meer dan 25 jaar en zeker een h??????l groot verschil op vlak van gebruiksgemak e.d.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een voorbeeld dat je het dan duidelijker begrijpt:
Je kan een SBB 460 laten rijden met een DB 01.10 met dan Amerikaanse rijtuigen==> dit kan bij digitaal maar je moet voor jezelf kiezen en beseffen wat wel en niet kan ==> een DB v200 met een andere DB v200 is geen probleem he.



Maar dat schreef ik eerder toch ook.
Je kan analoog best in dubbeltractie rijden, maar dan moet je de locs uitzoeken. Bij locs met een decoder kan het altijd.

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

Omdat er anders zoiets krankjorums als een omschakelrelais of iets dergelijks in moet. Dat hoeft bij tweerail niet h??
Ik denk dat er nog lang tweeraillocs zonder decoders zullen worden verkocht, zodat we er gewoon zelf eentje kunnen kiezen.



Bij marklin ligt het idd net iets anders. Maar het is ook gewoon door de vooruitgangc dat ze deze keuze maakten.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Je kan analoog best in dubbeltractie rijden, maar dan moet je de locs uitzoeken.

Over het algemeen zetten we gelijke locs achter elkaar, of ongeveer gelijke. B.v een lijndiesel met een e-loc gaat prima, zeker als ze van hetzelfde merk zijn. Maar we zoeken ze echt niet uit.
Anderzijds doen we natuurlijk niet zo extreem om een e-loc en een rangeersikje aan elkaar te hangen, die rijden in het echt ook niet in dubbeltractie.

amest

interessant draadje [:)]

Aangezien ik nog niet eens materiaal heb kan ik hier geen ervaringen of voor- en nadelen ten berde brengen.

Wat me wel opvalt is dat als elektronica leek het niet simpel lijkt een iet of wat ingewikkelde baan te maken, of dit nu digitaal of analoog is.
En dan denk ik vooral aan zaken die je wil automatiseren zoals het langzaam afremmen en starten bij stations, seinen, ...

Reden dat ik niet direct iets zal automatiseren en als je dat niet wilt lijkt een combinatie voor mij ideaal. Enkel de locs zullen digitaal bestuurd worden , andere zaken zullen (zoals de wissels) zelfs vooral met de hand gebeuren ...

Ik denk dat de voor- en of nadelen van digitaal/analoog grotendeels afhankelijk zijn van wat je met je baan wil doen.

Ik heb soms de indruk dat bijna iedereen over wel heel veel ruimte beschikt, en hoe groter je baan wordt hoe ingewikkelder natuurlijk.

Voor een kleine baan zal heel deze discussie waarschijnlijk veel minder van belang zijn.

groetjes,
Arvid
groeten,

Arvid

Greg

Op een kleine baan kan je soms nog meer nut en belang hebben aan digitaal als op een grote. en echt ingewikkelt is het niet hoor, eens je een klein beetje zelfstudie of uitleg gehed hebt is het kinderspel. (toch de basisdingen)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG