Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan



Bij digitaal is ook de rijrichting voertuiggeori?nteerd. De centrale geeft een commando aan de trein om b.v. vooruit te gaan rijden met snelheidsstap 7. Maar wat is vooruit? Dat hangt er vanaf hoe de loc op het spoor staat. Bij stoomlocs en asymmetrische diesels is dat wel duidelijk, maar bij e-locs en symmetrische diesels en treinstellen zie je dat niet zo maar. Bedenk daarbij dat in het grootbedrijf een trein altijd vooruit rijdt, gezien vanuit de positie van de machinist.





Dit snap ik niet goed Klaas.
Ik rij weliswaar ook met PC sturing maar als ik hand gestuurd rij kan ik perfect zien in welke richting de trein staat.
Op mijn handregelaar (Lenz) staat nl en pijltje, wijst dit omhoog staat de trein in vooruit naar onder achteruit.
Bij symmetrische loks is vooruit altijd stuurpost 1 vooruit.Trouwens als de verlichting aan is kan men het ook zien. (rood of wit)
Bij stomers natuurlijk de ketel vooruit.Eenmaal in de decoder geprogrammeerd blijf het voor altijd zo.

Mvg
Flip

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Op mijn handregelaar (Lenz) staat nl en pijltje, wijst dit omhoog staat de trein in vooruit naar onder achteruit.

Flip,

ik had verwacht dat dit vragen op zou roepen, maar ik denk dat je een beetje geconditioneerd bent door wat je gewend bent.
Een pijltje op de regelaar dat naar boven of beneden wijst, wat zegt dat? Gaat de loc bij het pijltje naar boven vliegen en bij het pijltje naar beneden door de tafel zakken?
ik zou zo'n pijltje naar links en rechts willen hebben, maar dat doen ze bij digitaal expres niet. Want stel dat je bij pijltje rechts de trein ook echt naar rechts ziet rijden en bij pijltje links naar links, dan gaat het fout als de loc andersom op het spoor staat. Dan is pijltje rechts ineens trein naar links.
En daar zit hem nou net de kneep, als ik naar rechts wil, dan wil ik dat de trein ook naar rechts rijdt, ongeacht welke trein het is en ongeacht of hij met zijn schoorsteen naar links of rechts staat.
citaat:

Bij symmetrische loks is vooruit altijd stuurpost 1 vooruit.

Jaja, maar ik wil helemaal niet kijken of stuurpost 1 links of rechts staat. Zelfde verhaal als boven: ik zet spanning op de baan naar rechts, en dan moet die trein gewoon naar rechts gaan.

citaat:
Trouwens als de verlichting aan is kan men het ook zien. (rood of wit)
Bij stomers natuurlijk de ketel vooruit.

Weer hetzelfde verhaal: ik kies een rijroute en dan verloopt de rest automatisch, wissels worden gesteld, spanning op de baan, opregelen. En die automaat kan niet zien waar de schoorsteen staat of aan welke kant de witte lampjes branden.

Nogmaals: het is allemaal een gevolg van de besturingsfilosofie die ik heb gekozen. Maar ik merk wel vaker dat mensen niet precies snappen wat daar de consequenties van zijn.

tunnelmotor2000

Kijk je kunt gans deze discussie herleiden of omvormen tot dit:
Wat is beter, de LP of de CD. Elk systeem heeft z'n voordelen, of z'n tijd gehad. Zij die mordicus aan het historische vasthouden zijnhungoede recht gegund. En qua kostprijs....Noem mij nu eens ??n enkel ding in modelspoor dat goedkoper is dan z'n tegenhanger of vorige editie van 20 jaar terug, decoders uitgezonderd.
 

modelbaanHO

citaat:
Even een kanttekening mijnerzijds. Hoe kun je nu mee praten over de voor of nadelen van analoog versus digitaal of andersom, als je geen idee hebt hoe het werkt.


Ik praat niet mee over de voor of nadelen van analoog vs digitaal (tenzij ik niet meer weet wat ik zelf schrijf). Ik vond dit een uitgelezen moment om wat meer te weten te komen over hoe digitaal werkt. Misschien niet helemaal het juiste draadje, maar deze topic was actueel.

Ik zal mij verder uit dit onderwerp terugtrekken en bedank de forumleden voor de gegeven informatie.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

n/a

citaat:
Geplaatst door Flip

CiteerGeplaatst door Klaas Zondervan

Flip,

ik had verwacht dat dit vragen op zou roepen, maar ik denk dat je een beetje geconditioneerd bent door wat je gewend bent.
Een pijltje op de regelaar dat naar boven of beneden wijst, wat zegt dat? Gaat de loc bij het pijltje naar boven vliegen en bij het pijltje naar beneden door de tafel zakken?



Als je een straat met ??nrichtings verkeer in rijd wijst die pijl op het bord ook omhoog meen ik.De auto gaat dan omhoog gaan.
Dit noem ik  geen argument .Als je geen digitaal wil goed dan ieder zijn keus.

Een echte trek en duw lok + stuurstand .Rijd de trein met stuurstand voorop rijd hij vooruit. De lok staat misschien in achteruit.

Ik aanvaard met plezier de consequenties van mijn digitaal systeem.Ik doe 36 jaar modeltreinen waarvan 12 digitaal ik zou nooit terug willen naar mijn automatisatie van vroeger .Inderdaad het werkte goed met impulsregelingen en telefoon relais en elektronische bezetmeldingen. Maar niet zoals hetgeen ik nu heb.

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Flip


Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip






Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer

n/a

citaat:
Geplaatst door Flip

citaat:
Geplaatst door ysbeer
quote]


Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer



Heet jij ook Klaas??
Gisteren sprak iemand over mensen bannen.Misschien is nu dat ogenblik gekomen.[:D][:D]


Mvg
Flip



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Flip,

ik denk dat het aan je verstand niet zal liggen. Maar het is zoals ik eerder zei: je bekijkt het te veel vanuit wat je gewend bent.
Jij vindt het kennelijk heel normaal dat je eerst moet kijken aan welke kant de lichtjes branden of aan welke kant stuurpost 1 zit. Dan krijg je zo'n zelfgesprek: o ja, stuurpost 1 zit aan de linkerkant, maar ik wil de trein naar rechts hebben, dat is dus eigenlijk achteruit, dus het pijltje moet naar beneden staan. Ik vind dat een omweg. Ik wil de trein naar rechts, dus ik zet de richtingschakelaar naar rechts, dat is toch veel directer?
En dat vind ik nou nog steeds het sterke punt van 2-rail analoog met gelijkstroom: je hebt 100% zekerheid welke kant de trein op zal gaan zonder je eerst allerlei dingen af te vragen. Rechts is rechts, en links is links, meer moet dat niet zijn.

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Flip,

ik denk dat het aan je verstand niet zal liggen. Maar het is zoals ik eerder zei: je bekijkt het te veel vanuit wat je gewend bent.
Jij vindt het kennelijk heel normaal dat je eerst moet kijken aan welke kant de lichtjes branden of aan welke kant stuurpost 1 zit. Dan krijg je zo'n zelfgesprek: o ja, stuurpost 1 zit aan de linkerkant, maar ik wil de trein naar rechts hebben, dat is dus eigenlijk achteruit, dus het pijltje moet naar beneden staan. Ik vind dat een omweg. Ik wil de trein naar rechts, dus ik zet de richtingschakelaar naar rechts, dat is toch veel directer?
En dat vind ik nou nog steeds het sterke punt van 2-rail analoog met gelijkstroom: je hebt 100% zekerheid welke kant de trein op zal gaan zonder je eerst allerlei dingen af te vragen. Rechts is rechts, en links is links, meer moet dat niet zijn.




Blij dat jij niet aan mijn verstand twijfeld Klaas. Ik heb tussen al die nullen ook nog een paar ??ntjes.  [:)]
Besluit: Ieder tevreden met zijn systeem en daar gaat het tenslotte om ,dat we plezier beleven an onze hobby.

Over en out.
Flip

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Flip


Spijtig dat ik jou redenering niet kan volgen. Mijn verstand zal te klein zijn. [:(]

Mvg
Flip






Misschien heb jij een digitaal verstand met te veel nullen en te weinig eenen.[:D][:D]
bij analoog heb je daar geen last van..[:0]

wim ysbeer


Ben je daar absoluut zeker van? Klaas heeft het hier nu al de hele tijd over links/rechts. Knop op links, knop op rechts en verder geen moeilijkheden. Dat is 100% binair en het grondbeginsel van elke digitalisering. Klaas rijdt al digitaal, maar dan wel met analoge technologie. Hij weet het alleen nog niet [:D]

Havoc

Spijtig van de laatste posts, want to nu toe was dit verhelderend.

Zelf zie/zag ik digitaal niet zitten omdat veel van de reden tot nu aangehaald voor mij nutteloos zijn:
- ik heb er niks aan om 27 locs tegelijk te kunnen besturen, want het is al moeilijk genoeg om er op 1 tegelijk te letten.
- ergens een loc kunnen afstellen zonder een stuk stroomloos te moeten zetten is ook niet echt een voordeel, want als ergens een loc staat kan je er toch met een trein niet langs. Stroom of geen stroom.
- constante verlichting heb je bij Z toch geen bal aan, en vermits 99% van de banen bij vol daglicht rijdt is het van minder dan geen belang (hoeveel hebben in elke wagon een inschakelbaar sluitlicht?)
- constante rijsnelheid is ook een hol argument, want in het echt gaat een goederentrein ook langzamer de helling op. Anders moesten ze maar die decoders in de echte locs bouwen, dan hebben ze geen "duwers" meer nodig in Luik.

Blijft dus -afgezien van de prijs- over: het gemak om de baan die je wil op te bouwen en ze toen werken zoals je wil. En dan kom je als vanzelf uit bij 2 soorten bedrijf:
- club/modulebanen waar je zoveel "bestuurders" als treinen hebt. Dat is echt op het lijf van digitaal geschreven. Een eenvoudige aansluiting en toch kan eenieder zijn loc bedienen. Geen probleem om met 3 te rangeren etc.
- de baan bij mij thuis, waar ik wel eens stationchef wil spelen of rangeren, maar waar de rest voor zichzelf moet zorgen want ik heb geen ogen op mijn gat om te zien wat die loc onder tafel nu aan het uitspoken is. Naar mijn gevoel is analoog hier veel gemakkelijker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Ook voor clubanen is analoog eerder aan te raden. Een clubbaan dient om iedereen van de club te laten rijden. Op een analoge baan kan iedereen rijden, zij met analoge machienes en zij met digitale machienes. Ik hoor ze nu al afkomen moeten die ook maar digitaal rijden die oud knarren, dat is dus een drog reden en geen argument.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Een clubbaan dient om iedereen van de club te laten rijden. Op een analoge baan kan iedereen rijden, zij met analoge machienes en zij met digitale machienes.


Dat is ook waar. Maar veel zal afhangen van wat je "rijden" noemt. De context voor mij was eerder het Fremo idee. Je ben echt treinbestuurder voor je loc/trein en voert daarmee "opdrachten" uit.

Maar dan gaan we misschien ook vervallen in waar is een clubbaan voor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Vanaf het moment dat je in een club mensen iets oplegd ben je verkeerd bezig, dan blijven ze liever thuis. Als dus de rijders voor het fremo-idee kiezen zie ik geen enkel probleem. Als je ze gaat opleggen van digitaal te kopen dan blijven ze weg, verbied je het hen, dan komen ze niet meer enz.. .

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

De context voor mij was eerder het Fremo idee.

De Fremo aanpak vind ik nou een mooi voorbeeld waar digitaal tot zijn recht komt. Elke trein heeft zijn eigen bestuurder die met de trein meeloopt en die zich alleen maar met die ene trein bezighoudt.
Maar op een clubbaan waar de treinen hun rondjes op de hoofdbaan rijden en door een stationsbeheerder zo af en toe worden binnengenomen zie ik meer voordeel in een analoge besturing.