Schakelaars wisselaandrijving 'Le Plat'

Gestart door dikkiedap, 22 augustus 2006, 19:56:06 PM

INFO

Dirk, ik denk dat je een verkeerde conclusie trekt.
Als je om te beginnen even aan ons meld welk type (roco artikelnummer) wisselaandrijving jij in gebruik hebt, kunnen wij je een gericht antwoord geven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikkiedap

OK Gerrit,

Het gaat om Roco wisselmotoren van het type 42620, voor inbouw in wissels van Rocoline met bedding. Als beginnende modelbouwer die een beperkt testbaantje (zie sporenplan onder die rubriek, draad met titel "eerste sporenplan") wil bouwen, heb ik voor rocoline met bedding gekozen omdat dit me een snellere en comfortabele oplossing leek.

Bedankt voor jullie hulp.

dirk
Dikkiedap

INFO

Oh, dus een gewone met een eindafschakeling.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikkiedap

Fantastisch! Maar wat heb ik aan die informatie? Wat betekent het feit dat mijn wisselmotoren eindafschakeling hebben voor mijn probleem over de keuze van schakelaars en de mogelijkheid (of niet) om een schakelpaneeltje te bouwen zoals in MSM 40 getoond wordt? Wat betekent die eindafschakeling precies? De handleiding zegt duidelijk dat je de motoren niet permanent onder stroom kan zetten.

Dirk
Dikkiedap

ysbeer

Iets meer geduld is nooit weg.

Wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dikkiedap

Wat betekent die eindafschakeling precies? De handleiding zegt duidelijk dat je de motoren niet permanent onder stroom kan zetten.

Eindafschakeling betekent dat de motor of spoel zichzelf aan het einde van de beweging afschakelt. Dat zit in het woord: eind-af-schakeling.
En door die eindafschakeling staat de motor vanzelf niet permanent onder stroom.
Dus je kunt elk type schakelaar gebruiken, b.v. gewone enkelpolig-om schakelaars, of schakelaars die naar de middenstand terugveren, of drukknoppen.

DelticPower

Hallo Klaas en Dirk,
Ook hier is de boodschap meten is weten. Met een universeelmeter is gemakkelijk te controleren of de aandrijvingen daadwerkelijk afschakeld.
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Ja Jan, meten, dat zou ik ook doen. Maar als iemand nog niet eens weet wat een eindafschakeling is, hoe moet ik dan uitleggen wat hij moet meten?
Bovendien is dat in dit geval niet nodig, want Info heeft al verklaard dat dit type voorzien is van eindafschakeling. En als hij dat zegt, dan kun je daar blind op varen.

dikkiedap

Bedankt aan al wie bruikbare informatie verstrekte. Het antwoord van Klaas bijvoorbeeld is verhelderend en duidelijk. Mag ik even laten noteren dat de handleiding van Roco contradictorisch is? Er wordt namelijk enerzijds bevestigd dat de motor eindafschakeling heeft, maar anderzijds dat je geen schakelaars mag gebruiken die permanent stroom op de motor zetten ("must NOT be used"). Is het dan verwonderlijk dat een beginneling begint te twijfelen over wat met eindafschakeling bedoeld wordt?
Het is behoorlijk frustrerend dat je - eens je de moed hebt verzameld om een "domme" vraag te stellen - daar ook nog eens op aangepakt wordt. Daarom heet deze rubriek toch 'beginners', om vragen te kunnen stellen die een doorgewinterde modelbouwer zich niet meer stelt? Misschien moeten alleen mensen die nog weten hoe het was om echt van nul te beginnen in onze hobby en die het geduld kunnen opbrengen om echte beginnelingen de basisbegrippen uit te leggen op deze rubriek reageren. De rest kan zich dan tot de andere rubrieken beperken, waar ze geen 'last' hebben van beginnelingen.

Sorry, dat moest me even van het hart. Nogmaals dank aan al wie de moeite wil doen om de beginnelingen bij te staan in hun - toegegeven, soms moeizame - zoektocht naar het ABC van een heel mooie hobby.

Dirk

Dikkiedap

ysbeer

dikkie
Jou vraag was helemaal niet zo dom en ga dus gerust door.
WEl is het belangrijk bij het stellen ,meteen zoveel mogelijk informatie te verstrekken.Wees gerust maar uitvoerig.
Dat de vraag niet zo dom was blijkt wel uit het feit dat er onenigheid onstaat over twee oplossingen.
De deskundigen[:0]zijn het onderling nog niet eens,en daar wordt jij dan een beetje het slachtoffer van.
Maar uiteindelijk krijg je toch het antwoord.
Door gaan met vragen,maar er aan wennen dat er soms wel eens wat omheen gez..... wordt.Soms,ik zeg soms,steekje daar nog best wat van op.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dikkiedap

Mag ik even laten noteren dat de handleiding van Roco contradictorisch is? Er wordt namelijk enerzijds bevestigd dat de motor eindafschakeling heeft, maar anderzijds dat je geen schakelaars mag gebruiken die permanent stroom op de motor zetten ("must NOT be used").

Dat zou kunnen betekenen dat Roco zijn eigen eindafschakelcontacten niet vertrouwt. En daar zouden ze wel eens gelijk in kunnen hebben. Die contactjes zijn van die prullerige flutdingen dat het best eens zou kunnen gebeuren dat er een vastbakt en niet meer afschakelt. Dan blijft er stroom lopen en daar kunnen de spoelen niet tegen als het te lang duurt.
Een andere fout die kan optreden is dat de spanning te laag is, waardoor de spoel te weinig kracht heeft om het mechaniek om te gooien. Dan zal de spoel ook stroom blijven voeren, en na een poosje in rook opgaan.
Het is niet om je bang te maken, maar wel om je te attenderen op wat er allemaal mis kan gaan.