Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schakelaars wisselaandrijving 'Le Plat'

Gestart door dikkiedap, 22 augustus 2006, 19:56:06 PM

dikkiedap

Hallo allemaal,

Om mijn Roco analoge wisselaandrijvingen te bedienen zou ik graag schakelpaneeltjes ? la Jacques Le Plat (zie MSM nr 40) bouwen. Alleen weet ik - als elektronica-leek - niet welke schakelaars ik daarvoor moet kopen en waar ik die kan vinden. Volgens de handleiding van de wisselaandrijvingen mogen de schakelaar de wisselaandrijving niet permanent onder stroom zetten, zoniet oververhit de wisselaandrijving.

Graag jullie advies over wat voor type schakelaars ik best gebruik en waar ik die (in of rond Brussel) best kan vinden.

dirk
Dikkiedap

Rochevalien

Hallo Dirk ,als je schakelaars zoekt voor in een zelf te bouwen paneel zou ik gewone tuimelschakelaars nemen maar met een "neutrale" midden stand.Die zijn klein,je kan aan de stand van de schakelaar zien hoe je wissel ligt(als die juist is aangesloten!) en met die neutrale stand blijft er nooit spanning staan op de wisselspoelen.
Die zijn oa bij Conrad te koop en in elke electronica -onderdelen winkel.

Gerrit

INFO

Gerrit, hier bespeur ik toch wat tegenstrijdigheden.

Ik denk dat tweedrukknopjes per wissel en twee of meer ledjes over de eindafschakeling, om de juiste wisselstand te tonen een beter resultaat geven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO


Ik denk dat tweedrukknopjes per wissel en twee of meer ledjes over de eindafschakeling, om de juiste wisselstand te tonen een beter resultaat geven.



Ja dat denk ik ook,wel zoveilig voor de wissel.

wim ysbeer

Rochevalien

Heren,lees gewoon de ??rste 2 berichten in deze draad eens goed na,vooraleer je reageert.

Ps:ik gebruik ?n het 2 drukknopsysteem ?n het tuimelschakelaar met middenstand systeem tot mijn volle tevredenheid.

Gerrit

Klaas Zondervan

Gerrit,

de tegenstrijdigheid in je bericht zit hierin: enerzijds beweer je dat je aan een tuimelschakelaar kunt zien in welke stand het wissel staat, Maar direct daarna zet die schakelaar weer in de neutrale stand. Hoe kun je dan nog zien wat de wisselstand is?

ysbeer

gerrit

En wat gebeurt er als je de schakelaar vergeet in de midde stand terug te zetten.[:(!]
Niet schrijven "dat vergeet ik niet" dat is flauw.[:p]

wim ysbeer

Rochevalien

Dan smoort er een wisselspoel op! (als ze niet eindafgeschakeld is tenmiste)
Je moet met dit systeem l?ren werken en alleen maar een schakelimpuls geven,je kan desnoods nog een drukknopje in serie zetten met de voedingsdraad van die schakelaars.je moet die dan w?l tegelijk bedienen.
Daarbij als je het 2-drukknoppensysteem gebruikt kan er ook een drukknop kontakt blijven geven en brandt je spoel ook door.

Gerrit

Klaas Zondervan

Dan blijft nog de vraag open staan hoe je aan de schakelaar kunt zien wat de wisselstand is, als je hem in de neutrale stand terugzet.

INFO

Tja, Gerrit, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. [:p]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door INFO

Tja, Gerrit, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. [:p]



Tja  waarom geeft iedereen hier liever commentaar in de plaats van z?lf eens iets voor te stellen.

Gerrit

INFO

Even terug kijken naar de derde reactie op de vraag, daar staat een voorstel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

citaat:
Geplaatst door INFO

Tja, Gerrit, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. [:p]



Tja  waarom geeft iedereen hier liever commentaar in de plaats van z?lf eens iets voor te stellen.

Gerrit



Sorry gerit dat is niet eerlijk er zijn direct andere goede vorstellen gedaan.
Dat dat jou keus niet is is wat anders maar wij(ik)lullen niet zo maar voor ons uit.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Tja  waarom geeft iedereen hier liever commentaar in de plaats van z?lf eens iets voor te stellen.

Flauwe reactie. Jij had iets voorgesteld waarvan Info en ik vonden dat het tegenstrijdig was. Daar had ik een vraag over gesteld, maar die ontwijk je. Dan kun je wel terug gaan katten, maar dat is geen echte oplossing. Dus beantwoord nou eerst die vraag eens.

dikkiedap

Hallo allemaal,

Het was niet de bedoeling om een discussie uit te lokken die tot verwijten heen en weer zou leiden!

Als ik even terug naar mijn oorspronkelijke vraag mag: als ik het goed begrijp, zit ik met de verkeerde wisselmotoren om een mooi schakelpaneeltje zoals in MSM 40 te kunnen bouwen. Groot voordeel van zo'n paneel (buiten dat het mooi oogt) is immers dat je aan de stand van de tuimelschakelaar kan zien hoe je wissel staat (wat je niet hebt met het 2-drukknopsysteem). Maar daarvoor heb ik dus blijkbaar wisselmotoren met eindafschakeling nodig en dat zijn  mijn roco's dus niet.
Is dat de juiste conclusie?

Bedankt,

Dirk
Dikkiedap