Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bovenleiding verlagen

Gestart door n/a, 21 augustus 2006, 17:57:12 PM

n/a

Mijn vader en ik hebben een modelspoorbaan van middelmatige/kleine grote met H0 M-rails (van M?rklin dus). Mijn vader heeft hem ruim 20 jaar terug gebouwd en heeft de baan toen niet met bovenleiding uitgerust. Helaas zijn de onderdelen die we volgens het M?rklin-banenboek nodig hebben niet meer nieuw te koop dus dachten we dat het nooit mogelijk zou zijn om bovenleiding aan te leggen.

Echter hebben we een paar dagen terug op internet toch alle bovenleiding voor onze baan (M?rklin-banenboek Baan 5) kunnen vinden en dit hebben voor een heel redelijk bedrag kunnnen aanschaffen. Echter stuiten we onmiddelijk op een (hopelijk geen groot) probleem:
De baan heeft een rots waarbij door de rots heen een rail ligt en boven deze rail over de rots heen nog een rail (Als het niet duidelijk is, twee rails in een bocht over elkaar heen). Echter zijn de bovenleidingmasten 100mm hoog en helaas is de ruimte tussen de bodemplaat en het piepschuim, dat de rots en de bovenste rail ondersteunt, 85mm hoog. Dat is dus een probleem. Nu kunnen we niet met een soldeerbout de plekken waar de masten komen te staan wat ophogen, omdat we dan door het piepschuim heen zouden gaan en de bovenste rail in de weg zouden zitten. Nu heb ik twee dingen zitten denken:

Of we zagen op de 3 plekken waar masten komen de bodemplaat kleine plaatjes uit en verlagen op die manier de masten met 15mm (dat betekent dat de draad dus ook 15mm dichter op het spoor komt te hangen, we weten niet of dit een probleem is.

Een andere mogelijkheid is dat we met koperdraad oid zelf een soort bovenleiding fabriceren die we dan bij de ingangen met de m?rklin-bovenleiding verbinden. Ik weet niet of dit ?berhaupt mogelijk is en als het technisch kan wordt het alsnog een heel karwei.

Het is erg vervelend dat we het spul al in huis hebben, dus we zouden heel graag een oplossing vinden. Wij horen graag jullie commentaar op onze idee?n en jullie eventuele andere oplossingen. Bij voorbaat dank.

Aljosja

loebaske

Op onze baan gebruiken we enkel Sommerfeld bovenleiding daar waar
het zichtbaar is, onder bergen en schaduwstation is het gewoon
koperdraad en niet over gans de lengte, er staan overal opvang portalen...zal zaterdag eens een fotoooke pakken en hier plaatsen
dan heb je een idee wat ik bedoel, en anders kom je maar eens af
op 14 & 15 okt. tijdens ons openweekend.

n/a

Dus dat moet gewoon mogelijk zijn? Fantastisch! De bovenleiding gaat dus wel echt stroom geleiden he, het is niet gewoon voor de sier.

Heel erg bedankt!

Gerolf

Je kan de hoogte van je rijdraad gerust wat verminderen, zolang je dit maar geleidelijk doet.
Een "tunnelleiding" met koperdraad is zeker een mogelijkheid, alleen opletten dat die vlak genoeg ligt (je panto's mogen niet gaan dansen of - erger nog - blijven haken)
Die koperdraad kan je steunen door stukjes gebogen draadstang of ophangen aan aangesoldeerde draadjes of ...
Een metaalstrip kan ook: daar kan je gaatjes doorheen boren voor de bevestiging.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

hoi aljosja:

ook viessmann heeft heel mooie bovenleiding spullen. de rijdraden zijn fijner dan die van sommerfeld. ik zou de bovenleiding echter alleen voor de parade gebruiken en stroom nemen op de rails. het is een heel karwei om een prefecte bovenleiding te hebben en te onderhouden.

mvg kurt
 

loebaske

op onze bovenleiding zit er geen STROOM, en is niet voor de versiering, maar de elktrische locs kunnen met panto rijden,
want stroom nemen van de bovenleiding is precisie werk zoals
Kurt aanhaalde.
Dus denk maar eens tweemaal na.

modelbaanHO

Het is niet alleen een kwestie van precisiewerk. Je zit met het probleem dat de isolaties die je in de sporen aanbrengt voor (stop-)secties e.d. ook moeten gemaakt worden in de bovenleiding. Omdat de bovenleiding op zich al heel fragiel is, is het praktisch onmogelijk om isolaties aan te brengen. Vollmer heeft/had in zijn bovenleidingsassortiment isolatiebruggetjes. Het probleem met Vollmer bovenleiding is dat zij absoluut niet werkelijkheidsgetrouw is.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

glamo

hoi;

viessmann heeft die ook maar ik bedoel meer het onderhoud van de bovenleiding.
ik heb alleen de zichtbare stukken onder draad gebracht met de masten van viessmann en zefgelastte rijdraad van 0,2mm dikte.
ik heb het gemaakt met een klein puntlassertje.
nadeel is dat de pantograaf niet tegen de rijdraad kan wegens te fragiel? maar dat heb ik opgelost door de panto vast te zetten met een stukje visdraad. de panto staat wel 3mm onder de rijdraad maar dat valt eigenlijk nauwelijks op.

mvg kurt
 

loebaske

Haha, dat is idd. ook een goed idee, om die panto er niet
tegenaan te laten slepen.....