Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

met twee locomotieven achter

Gestart door timo, 19 augustus 2006, 16:04:32 PM

timo

is dat goed, als je twee locomotieven aan ??n gekoppeld hebt,de 36853,36852, met veel wagons er achter laat rond rijden of zou je de motoren er van verbranden van de locomotieven.
timothy

janjozef

Als je locs op een verschillende snelheid rijden en ze zijn toch gekoppelt dan is dat echt niet gezond. Een kleine test vooraf is wel aan te raden, je plaatst ze beide achter elkaar op ongeveer 10 cm van elkaar en laat ze nu rijden, als ze ongeveer 10 cm van elkaar blijven is er geen probleem maar als een van beide duidelijk sneller rijd is het niet aan te raden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

belair

Heb je dan twee bedieningen nodig (digitaal), het zijn toch twee verschillende adressen.
Luc

Tom

Een dummy kan ook een oplossing zijn.
Mehano heeft zo'n set met 2 locs een een aantal rijtuigen.
Tom

dikken

Analoog: geen probleem, de locs hebben waarschijnlijk dezelfde overbrenging en aangezien de stroomtoevoer dezelfde is zouden ze theoretisch even snel moeten rijden.

Digitaal: geen probleem, geef ze beiden hetzelfde adres; met IB nog minder een probleem, dubbeltractie is ingeprogrameerd; 1 control unit en twee verschillende adressen: geen probleem: snel zijn!


Een klein vercshil in snelheid kan geen kwaad!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be


Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door belair

Wat is IB?


Een Intellibox om je treinen mee te besturen

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door dikken

Analoog: geen probleem, de locs hebben waarschijnlijk dezelfde overbrenging en aangezien de stroomtoevoer dezelfde is zouden ze theoretisch even snel moeten rijden.

Digitaal: geen probleem, geef ze beiden hetzelfde adres; met IB nog minder een probleem, dubbeltractie is ingeprogrameerd; 1 control unit en twee verschillende adressen: geen probleem: snel zijn!

Een klein vercshil in snelheid kan geen kwaad!



Hey Bart,

Toch eventjes opletten: vooral het aanzetten en stoppen van de locs is cruciaal. Als ze dat mooi synchroon doen, dan zal een dubbeltractie inderdaad weinig of geen problemen opleveren. Maar als er eentje al stilvalt terwijl de andere nog aan het uitbollen is, dan kunnen zowel de koppelingen als de motor die nog draait daarvan "afzien".

De beste oplossing in mijn ogen is met een dummy, maar dan moet je daar wel een loc aan opofferen die je anders nog gewoon kunt inzetten, of je moet het geluk hebben dat de fabrikant die uitbrengt. Soms vind je op eBay of op ruilbeurzen ook wel eens een loc met een kapotte motor, daar dienen die dan nog voor.

Als je het toch met twee locs m?t motor wil doen: zorg dan dat ze allebei net een onderhoudsbeurt gekregen hebben en mooi gelijk lopen. En geniet maar met mate: laat ze niet te lang zo rondtoeren...

Groetjes,
Mattias

Jurgen

Bij mijn M?rklin locs haal ik gewoon dat ding dat in de motor zit eruit. Dus dat ding dat ronddraait (het vliegwiel?) en de koolborstels. Zo kan je loc ook gewoon meerijden in een dubbeltractie. Je kan de digitale functies van de loc, zoals het licht en geluid, wel gewoon blijven gebruiken.
Nadien plaats je dan dat ding terug en je loc kan weer zelfstandig rijden. Natuurlijk moet je dan wel telkens de kap en de motor openschroeven. Maar je moet er iets voor over hebben natuurlijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Bij mijn M?rklin locs haal ik gewoon dat ding dat in de motor zit eruit. .



Dat ding heet anker.
Vliegwielen kent Marklin pas sinds kort.
wim ysbeer

Jurgen

Mja, blijft gelijk hoe het noemt. Iedereen wist wat ik bedoelde... denk ik. [:D][;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

55erke


Hoy
Ik heb een dubbeltractie 55ers deze hebben bijde mfx en kunnen in het central station samen gezet worden in dubbeltractie[;)]

Jurgen

Ja maar, de 36xxx hebben geen MFX h?.
Ik veronderstel ook dat timo zelfs geen Central Station heeft. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

Ja Jurgen dat is het vijfpolig anker dat je bedoelt.

ERVIN

Ik rij heel veel in dubbeltractie,51ers achter mekaar,77/78ers achter mekaar,soms een 51er en een 77/78er achter mekaar,geen problemen hoor,je moet natuurlijk wel alle parameters gelijk zetten,en dan even testen zoals janjozef het zegt,tot nu toe nog geen problemen gehad.[;)]