Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sporenplan Geremila

Gestart door geremila, 17 augustus 2006, 20:43:51 PM

Johnnytrein

En hoe groot mag jouw kasteel [:)] dan wel zijn waar je dit allemaal wilt verwezenlijken?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

geremila

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

En hoe groot mag jouw kasteel [:)] dan wel zijn waar je dit allemaal wilt verwezenlijken?


maximaal heb ik 10x10m. Zou mij willen beperken tot 9x9m (ideaal vind ikzelf 7x7m maar dan wordt het wat krap denk ik...

Momenteel heel druk op het werk (net promotie gemaakt en daar moet de hobby wat aan inboeten[:(]

Ik ga proberen dit weekend een plan te maken...[^]
groetjes,

Mike

ERVIN

Ik ben eens benieuwd,op zulk een ruimte kan je heel mooie dingen verwezenlijken.[;)]

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.



Ik wil hier geen polemiek starten, ik probeer het enkel te begrijpen omdat andere invalshoeken nieuwe werelden kunnen openen:
Tenzij je de sinksenfoor of zo wil nabouwen, zijn "gewenste thema's" toch steeds stationsgebonden? Als jij daar dan rekening mee houdt, Gerolf, dan weet jij toch ook waar je stations gaan komen. Of vul je die ?cht achteraf, als "detail" in?
Dat ik mijn spoorverloop niet begin te tekenen bij rangeerspoor 7 lijkt me dan ook weer evident.
groet, luc.

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zelf pas ik een andere "techniek" toe bij het ontwerpen van plannen: eerst het globale spoorverloop, rekening houdend met gewenste thema's, daarna details (stations, aftakkingen) invullen. Ik heb het gevoel dat je de kar voor het paard hebt gespannen.



Ik wil hier geen polemiek starten, ik probeer het enkel te begrijpen omdat andere invalshoeken nieuwe werelden kunnen openen:
Tenzij je de sinksenfoor of zo wil nabouwen, zijn "gewenste thema's" toch steeds stationsgebonden? Als jij daar dan rekening mee houdt, Gerolf, dan weet jij toch ook waar je stations gaan komen. Of vul je die ?cht achteraf, als "detail" in?
Dat ik mijn spoorverloop niet begin te tekenen bij rangeerspoor 7 lijkt me dan ook weer evident.
groet, luc.



Gerolf bedoelt misschien dat hij eerst bedenkt hoe de sporen ongeveer moeten lopen (diagonaal van linksboven naar rechtsonder ofzo, of in een ovaal , whatever) en daarna pas bekijkt hoe de sporen van het stations-emplacement er zullen uitzien, en daarna eventuele industrielijntjes of andere spoorgebieden,etc....

poco loco

Dat lijkt me duidelijk, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Gerolf (en anderen?!) meer heeft met 'trac?' dan met 'station' (de lengte van de lopende baan in Marche-en-Bi?res is 70m (!), dacht ik). Ook de interesse voor visuele scheidingen en banen-in-verdiepingen heeft hier, volgens mij, mee te maken.
En omdat ik al een jaar bezig ben te plannen, onder andere in functie van totaaloverzicht-ter-aller-plaatse (met pivot van 360? dan), ben ik, als bleuke, benieuwd naar een andere invalshoek.
Groeten, luc.

ERVIN

Poco Loco,ik kijk eerst waar ik mijn station wil gaan bouwen,dan kijk ik of ik op deze plaats lange perrons kan maken,en hoeveel huizen en sporen ik op deze plaats kan gaan zetten,pas dan begin ik te tekenen,heb ik dan iets op papier staan,dan leg ik de sporen eens uit om te zien of het mooi oogt,is dit dan ok?,dan worden de sporen op hun plaats gelegd.,ik heb dus eerst overal op mijn MDF-platen in een ruwe schets met een dikke stift opgeschreven waar wat ongeveer moet gaan komen,en ben dan gaan meten en dan pas beginnen tekenen en dan begonnen met het leggen van sporen.
Dit is mijn werkwijze geweest,andere collega's zullen het anders doen.Dat moet je eigenlijk zo een beetje zelf uitzoeken wat jij het beste vindt.
Hier een foto van mijn,in aanbouw zijnde,doorgaand station.
Is nog wel veel werk aan hoor.


Tom

Awel Ervin, waar staan uw reizigersrijtuigen nu. [;)] [:D]
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Tom

Awel Ervin, waar staan uw reizigersrijtuigen nu. [;)] [:D]



In mijn kopstation,te wachten op de Reeks 20,in blauwe uitvoering,of de Reeks 21/27.
De bovengaande foto is al enkele weken oud,toen had ik die rijtuigen nog niet.[:I]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door poco loco
Dat lijkt me duidelijk, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Gerolf (en anderen?!) meer heeft met 'trac?' dan met 'station' (de lengte van de lopende baan in Marche-en-Bi?res is 70m (!), dacht ik). Ook de interesse voor visuele scheidingen en banen-in-verdiepingen heeft hier, volgens mij, mee te maken.
Ik pleit schuldig [8D]
Ik vind het belangrijk dat je "in" je landschap kan staan, zodat je de baan "over je heen" kan laten komen. Het is eigenlijk het landschap waarvan ik vertrek, met bebouwde, industri?le en landelijke gedeeltes, waarin dan een sporenverloop komt, en uiteraard stations en rangeermogelijkheden.
Stations komen laatst, zodat ik, net als bij de echte spoorwegen, moet rekening houden met landschap en bebouwingen die er al zijn. Dit maakt het ontwerpen wat moeilijker/spannender, maar ik meen ook dat je een realistischer uitzicht krijgt van het geheel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door poco loco
Dat lijkt me duidelijk, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Gerolf (en anderen?!) meer heeft met 'trac?' dan met 'station' (de lengte van de lopende baan in Marche-en-Bi?res is 70m (!), dacht ik). Ook de interesse voor visuele scheidingen en banen-in-verdiepingen heeft hier, volgens mij, mee te maken.
Ik pleit schuldig [8D]
Ik vind het belangrijk dat je "in" je landschap kan staan, zodat je de baan "over je heen" kan laten komen. Het is eigenlijk het landschap waarvan ik vertrek, met bebouwde, industri?le en landelijke gedeeltes, waarin dan een sporenverloop komt, en uiteraard stations en rangeermogelijkheden.
Stations komen laatst, zodat ik, net als bij de echte spoorwegen, moet rekening houden met landschap en bebouwingen die er al zijn. Dit maakt het ontwerpen wat moeilijker/spannender, maar ik meen ook dat je een realistischer uitzicht krijgt van het geheel.


Wordt er dan ook onteigend als je ergens een nieuwe lijn wilt leggen? ;)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie
Wordt er dan ook onteigend als je ergens een nieuwe lijn wilt leggen? ;)
H?h?, daar zeg je zoiets [:o)] [}:)]
Wat ik bedoelde: het landschap en sommige bebouwing was er voordat het spoor er kwam. Als je zo redeneert kan je sommige oplossingen die de ?chte spoorwegen - en de rest van het verkeer - moesten toepassen ook in 't klein namaken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Ik probeer al een hele tijd mijn medehuisbewoners te onteigen zodat ik meer plaats zou hebben voor mijn modelbaan, maar dat kost handen vol geld.
Alle gekheid op een stokje, ik volg het principe van Gerolf. Spoorwegen aanleggen is een dure aangelegenheid dus zal men in de werkelijkheid proberen om dure bouwwerken te vermijden zoals tunnels en bruggen. Verder zijn spoorwegen bedoeld om mensen en goederen te vervoeren dus zal je ze steeds aantreffen in de buurt van steden en industrie. Natuurlijk bestaat er een wisselwerking. Daar waar de spoorwegen aanwezig zijn zal de bewoning toenemen en de industrie zich vestigen. D?t in model trachten te realiseren levert meestal ook mooie banen op. Bedenk eerst een scenario: een stadje of een bepaalde industrie en stem het sporenplan daar op af.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

poco loco

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO


Alle gekheid op een stokje, ik volg het principe van Gerolf.



Probeer ik ook, maar dan hou ik juist weinig (hoofd)spoor over: fiddle yard uit, in enkele wijde hyperbolen de baan over en terug weg. G??n tunnels, ??n brugje. Nix geen 70 meter...
Groeten, luc.


geremila

Hallo,

Eindelijk een eerste concreet plan...

Onderstaand een schets van wat ik zou willen uitbeelden. Wat ik nog niet weet is hoe ik dit concreet op de beschikbare oppervlakte ga intekenen.... Maar ik weet toch al wat ik wil (misschien moet ik hier of daar toch nog wat inleveren maar we zien nog wel!
Mocht er iemand zich willen wagen aan een weergave in de beschikbare ruimte...


grtjes en laat maar komen jullie commentaren![:)]
PS: schets is gemaakt met Paint
groetjes,

Mike