3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

adrievans

Citaat van: PeterC op 05 mei 2018, 13:35:28 PM
De laatste tijd merk ik wanneer ik grote, dunwandige objecten print, de print bolvormig lost van het bed. Maw de uiteinden rondom rond krullen lichtjes op waardoor ik in plaats van een vlakke onderkant een licht bolvormige onderkant krijg.

Weet iemand de oorzaak of liever nog, weet iemand een oplossing?

Ik print PLA op 200° en het bed is verwarmd op 35°.

Koelen die zijkanten niet sneller af dan de rest omdat ze aan 1 kant direct aan de buitenlucht zitten.
eventuele oplossing een extra randje eraan printen en er later afsnijden, oftewel doelbewust te groot maken.
Dit van iemand die nooit geprint heeft dus KAN als onzin gezien worden.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PietB

#1021
Nee dan is geen onzin Adrie.

Er is in de slicing software rekening mee gehouden, dat heet een 'brim' gebruiken.

https://www.simplify3d.com/support/articles/rafts-skirts-and-brims/
@Peter, lees dit eens door.
Je kunt ook de object cool fan later laten starten.
Ik start bij mij pas na laag 30, dat is als het object 2.4 mm hoog is bij 0,08 mm layerhoogte.

grt Piet.

raf

Hoi Peter
juist het zelfde gehad met een nieuwe rol pla
ik was deuren aan het printen en deze staan ook bol
niet echt zo te merken maar als ze ik op de wand wilde kleven ?? bleken dus de randen naar boven gekruld
met een oudere rol pla had ik dit dus niet want de deuren die ik eerder had geprint waren wel vlak



ook een vraag
heeft er iemand al een 0.2 of 0.3 nozzel op een anetje gebruikt en wat was het resultaat
ik heb hier een set liggen en ik zou dus een 0.3 willen zetten maar ik kan de printer zo maar niet stil zetten om wat te experimenteren daarom als er iemand ervaring mee heeft hoor ik het graag anders blijft de 0.4 er gewoon onder zitten en is het iets meer schuren en plamuren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Piet,

De objecten zijn inderdaad zonder brim geprint.
In het verleden deed ik dat wel en de stukken waren recht.  Mijn eurocent had moeten vallen...
Die koeling later laten starten, ga ik eens uitproberen.

Bedankt voor de tips!
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 06 mei 2018, 11:23:56 AM
Bedankt voor de tips!
Ik heb er veel baat bij, zeker nu ik op glas print met 3Dlac als hechting.

Ik heb de nozzle op 205 graden staan en het bed op 30 graden.
Voorts gebruik ik Octopi als printserver met een mod om de koelfan traploos te kunnen regelen.
Dus zie ik de eerste loslaat verschijnselen bij dunne stukken dan kan ik zo direct ingrijpen.
grt Piet.

Geert

Ik verwacht op de MSM expo dit jaar een standje met ervaringsdeskundigen met tip en trucs over 3D printen.  8)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirkh

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 11:40:35 AM
Ik verwacht op de MSM expo dit jaar een standje met ervaringsdeskundigen met tip en trucs over 3D printen.  8)

Wilders

Goed idee geert.

PietB

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 11:40:35 AM
Ik verwacht op de MSM expo dit jaar een standje met ervaringsdeskundigen met tip en trucs over 3D printen.  8)

Geert
Zou inderdaad leuk zijn Geert.
Jij twijfelt nog steeds?
grt Piet

Geert

#1028
Ik twijfel niet meer hoor, ooit komt er hier ten huize Geert een 3D printer te staan. Maar eerst mijn LocoNet verhaal afronden. (Edit: dit verhaal wordt een triller zoals het nu verloopt :o )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 19:10:12 PM
Ik twijfel niet meer hoor, ooit komt er hier ten huize Geert een 3D printer te staan
Dat zijn goede berichten  :)

PeterC

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 19:10:12 PM
Ik twijfel niet meer hoor, ooit komt er hier ten huize Geert een 3D printer te staan.

Dat is goed nieuws!

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 19:10:12 PM
...Maar eerst mijn LocoNet verhaal afronden. (Edit: dit verhaal wordt een triller zoals het nu verloopt :o )

...Dat is minder goed nieuws...  :(
Groetjes, Peter


dani

Citaat van: Geert op 06 mei 2018, 19:10:12 PM
Maar eerst mijn LocoNet verhaal afronden.
Dat zou ik ook moeten doen, eerst enkele dingen afwerken en dan pas aan het volgende beginnen.;;; Chapeau !
EN ik ga in stilte mee duimen dat Loconet project toch een goede afloop heeft, dat komt wel goed man.   Je bent een doorbijter, dus ik twijfel er niet aan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Laten we hier niet te veel afwijken van het onderwerp 3D printers.

Dat LocoNet verhaal komt wel goed. Het plot zal verrassend zijn, ook voor mij. Het werkt eigenlijk al enkele jaren goed, totdat ik in de code wat tellers losliet om het dataverkeer te volgen op bit en byte niveau.  Maar meer daarover later in het daarvoor geschikte topic .

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Terug een vrij grote behuizing op de printer gezet.  Dit keer met een ruime brim (10 lagen breed, 2 lagen dik) en het ziet er goed uit (geen krulling van de hoeken).

Ik print witte PLA en voor de fun eens met een rode permanente stift een stukje van het filament rood gekleurd (ongeveer een halve cm).  Deels om te zien hoe snel het filament door de extruder gaat en deels om te zien hoe de lagen aan elkaar worden gekleefd-gelast-gesmolten.

Leuk resultaat: na drie lagen arceren (toplaag bestaat uit 5 gearceerde lagen) zie je nog steeds een roze schijn in het object.  Ben benieuwd als alle 5 toplagen erop liggen of ik nog een roze schijn ga zien.

Dit bewijst voor mij maar eens te meer dat die Anet A8 wel degelijk alles goed aan elkaar breidt, last, smelt, ...  ;)

Ik ben er heel tevreden mee!
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 07 mei 2018, 20:02:32 PM
Dit bewijst voor mij maar eens te meer dat die Anet A8 wel degelijk alles goed aan elkaar breidt, last, smelt, ...  ;)
Ik ben er heel tevreden mee!
Ik ook Peter, de kwaliteit van de A8 heeft bij mij nooit ter discussie gestaan.
Goed er zitten wat nadelen in het ontwerp, maar met gezond verstand is daar goed mee te werken.
En als je hem gaat vergelijken met printers die een veelvoud kosten, is dat niet reëel, laat ik het voorzichtig uitdrukken.
Met goed en verstandig tunen en verbeteren kun je hele mooie dingen maken.

grt Piet.