3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

PietB

Het is al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst over mijn 3D printer geschreven heb.
De afgelopen week ben ik druk bezig geweest om diverse, geadviseerde verbeteringen aan te brengen.
Ik ben daar nog niet helemaal klaar mee maar het schiet op.
Als leidraad heb ik dit document gebruikt.
Veel van deze aanpassingen heb ik reeds toegepast en ik moet zeggen de printkwaliteit ging met stappen vooruit.
Punten van kritiek zijn:
Het support van het heated bed, dat is van aluminium en veert nogal.
Ook de level instelling met slappe veertjes en vleugelmoeren die met grote handen bijna onbereikbaar zijn.
Voor dat laatste zijn zelf geprinte wielmoeren een oplossing, maar die lopen linksvoor weer tegen de kabelchain aan.
Dus daar ga ik nog voor naar een goede oplossing zoeken.

Nog één grote waarschuwing, het frame (alles wat zwart is op de foto) is van Acryl kunststof.
De printer wordt in elkaar gezet met M3 boutjes en moerjes, dit zijn geen selflocking moeren.
Hierdoor heeft de printer een reputati van "zichzelf uit elkaar printende printer".
De verleiding is dan groot om de moertjes te borgen met Locktite borgvloeistof.

DOE DIT NIET, want het acryl wordt onder invloed van de Locktite bros en zal breken.

Conclusie:
Wil je deze donkere dagen iets te doen hebben en had je altijd al een betaalbare 3D printer willen aanschaffen, dan is dat nu misschien een mooi moment.
https://nl.aliexpress.com/item/2017-Anet-A8-3d-printer-large-Size-220-220-240mm-Precision-Reprap-Prusa-i3-3D-Printer/32801261384.html
Bij Aliexpres is de prijs van deze printer
Kortingsprijs:  US $178.32 - 187.15  en de gangbare prijs is US $312.84 - 328.34
Opgemerkt dient te worden dat je vanwege BTW en invoerrechten zaken, je de printer het beste van uit het magazijn in Duitsland kunt laten leveren.

Mocht je besluiten ook de 3Dprint wereld in te stappen, veel succes en ik hoop dat je hier iets aan hebt.

grt Piet.

Dirkh

Piet kan je ook nog eens oplijsten welke andere aanpassingen er nog zijn gedaan zoals de mosfets enz..
En uiteindelijk wat kost de printer met alle aanpassingen?

dani

allemaal fijn, en tof gedaan, maar ik print al JAREN met mijn originele  Velleman K8200  zonder  modificaties.... gewoon alles origineel.

De enige aanpassingen zijn een "tuutje" op de koelventilator, en een klemmetje om de rol filament op haar plek te houden, en dan een beugeltje om het (later toegevoegd want ten tijden van aanschaf van de printer zelfs nog niet bestaande)  CD  display  op te monteren.   En   (optioneel) ook een LED  ring  om het print vlak te verlichtne maar die gebruik ik al effe niet meer wat maakt niks uit bij de kwaliteit.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

#108
Citaat van: Dirkh op 07 december 2017, 17:26:31 PM
Piet kan je ook nog eens oplijsten welke andere aanpassingen er nog zijn gedaan zoals de mosfets enz..
En uiteindelijk wat kost de printer met alle aanpassingen?

Piet, Raf,
Kunnen jullie eens een oplijsting maken van wat er extra moet worden bijgekocht (en waar!) en welke stukken je zelf moet maken om het geheel werkbaarder te maken.
Graag ook links naar de software en misschien een kleine berekening van het aantal uren eer een deftig resultaat tevoorschijn komt.  Jullie zijn met deze printer momenteel ervaringsdeskundigen.
Ik wil die graag bestellen, maar ik heb nog veel open vragen...

[Edit]Graag ook een link naar één of ander forum of een samenvatting van de mod's die deze printer moet ondergaan.
Groetjes, Peter


PietB

#109
Citaat van: dani op 07 december 2017, 17:58:38 PM
allemaal fijn, en tof gedaan, maar ik print al JAREN met mijn originele  Velleman K8200  zonder  modificaties.... gewoon alles origineel.
Ja maar wel een HEEL pak duurder, dat vergeet je er bij te vertellen, maat.  ;)
En dat is een klein beetje flauw, vind je ook niet?

@PeterC en @DirkH het enige dat ik er heb bij gekocht zijn
7 lagers van $ 1,99 per stuk
Die lagers waren nodig omdat de lagers die meegeleverd zijn bij de bouwkit absolute prullen zijn, in de plastic verpakkingen lagen de kogeltjes los.
Dus ik ben niet eens aan de montage begonnen.
Om de mogelijke overbelasting van de printsporen te vermijden is er geadviseerd om twee mosfet drivers van $4,21 per stuk te gebruiken.

Onderweg is nog IEC-chassisdeel+ Schakelaar
Naar mijn menig onontbeerlijk omdat het netsnoer direct op de voeding is aangesloten.

Dus de extra kosten komen op omgerekend rond de € 20,00.

grt Piet.



raf

Aan vulling op piet zijn posting (ik heb een verleng snoer en dus geen schakelaar nodig )

wat er geprint moet worden zijn twee soorten van kettingen om de kabels door te geleiden
https://www.thingiverse.com/thing:1874802
dit is om de Y kabel in te leggen

dit is een geleiding voor het filament
https://www.thingiverse.com/thing:1764285
soort rondje wat je boven op de printer klikt om je pla door te geleiden


knopke om bij het wisselen van de pla niet steeds met een zere vinger te moeten zitten
https://www.thingiverse.com/thing:2182276

stel schroefjes voor de hoogte van het bed aan te passen
https://www.thingiverse.com/thing:2146448
4 keer uitprinten maar of dit echt nodig is ???het is gemakkelijk dat wel

spoel houders zo lopen de spoelen lekker los
https://www.thingiverse.com/thing:1998669

X as kabel geleider met een betere manier om de schakelaar te plaatsen en afregelen
https://www.thingiverse.com/thing:2104821

om je draad stangen te steunen
https://www.thingiverse.com/thing:2108433

dat is het zowat
ik heb een rol van 500Gr bijbesteld en heb daar reeds veel mee getest en gemaakt en ik heb nog over
dus wat kosten de extra delen
je hebt ze niet allemaal nodig want de stijfheid boven aan ?? heb ik mijn bedenking bij dat je die wel nodig hebt
maar dat is zo met alles
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Een beetje dubbel op Raf, kijk maar in het document van mijn posting #106 van 17:13

Havoc

#112
Citaat van: dani op 07 december 2017, 17:58:38 PM
allemaal fijn, en tof gedaan, maar ik print al JAREN met mijn originele  Velleman K8200  zonder  modificaties.... gewoon alles origineel.

Ik zal de mijne eens ineen moeten steken. Die heeft jaren onder mijn bureau gestaan en zit nu bijna half in elkaar. De laatste keer dat ik verder gebouwd heb ben ik aan de bedrading begonnen.

Mijn mening over dat ding: diegene die dat ontwikkeld heeft moet een oorveeg krijgen en diegene die de handleiding geschreven heeft moeten ze verplichten om er zo 100 in elkaar te steken. Ik heb zelf zaken ontworpen die gemonteerd moesten worden en handleidingen geschreven. Die zijn echt abominabel! Dit is een prototype dat in productie geraakt is.

Wat de borging betreft: misschien zelfborgende moeren gebruiken (Nyloc). wel mee opletten, niet hergebruiken! Als je die losgedraaid hebt weggooien. Als er plaats is een tegenmoer. Anders een veerring of tandring ("grower").
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 07 december 2017, 21:23:38 PM
Mijn mening over dat ding: diegene die dat ontwikkeld heeft moet een oorveeg krijgen en diegene die de handleiding geschreven heeft moeten ze verplichten om er zo 100 in elkaar te steken.
Over welke printer heb je het nu?

Citaat van: Havoc op 07 december 2017, 21:23:38 PM
Wat de borging betreft: misschien zelfborgende moeren gebruiken (Nyloc)
Die ruimte is er, bij de A8, niet!
De ruimte voor de moeren is precies de hoogte van een m3 moertje.

dani

Dat van die prijs is relatief Piet...  we apreken hier over jaren terug toen een LCD tv nog 2000€ kostte en nu nog. 400...  dus ja, appels m t peren
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cord

Nou Piet, ik heb dit draadje eens van A tot Z doorgelezen en ik vind dat je zo bij elkaar genomen een knap stukje werk hebt geleverd. Chapeau!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

PietB

Citaat van: dani op 07 december 2017, 23:04:25 PM
Dat van die prijs is relatief Piet...  we apreken hier over jaren terug toen een LCD tv nog 2000€ kostte en nu nog. 400...  dus ja, appels m t peren
Toch niet helemaal Dani, want door de jaren heen zijn 3D printers vele malen goedkoper geworden en met de komst van de DIY kits ook bereikbaarder voor iedereen.
En als ik kijk dat ik voor een paar tientjes een printer van 160 USD zo goed kan maken dat hij op het gebied van printkwaliteit het niet hoeft af te leggen van machines die een veelvoud kosten of gekost hebben, dan denk ik "money well spent" en als hobbyist met veel interesse voor techniek en innovatie is het ook nog eens "time well spent".

Citaat van: Cord op 07 december 2017, 23:39:28 PM
Nou Piet, ik heb dit draadje eens van A tot Z doorgelezen en ik vind dat je zo bij elkaar genomen een knap stukje werk hebt geleverd. Chapeau!
Dankjewel Wim.

grt Piet.

Cord

Aan de zijlijn van dit draadje: ik dacht dat lasercutters goedkoper zouden zijn dan 3D-printers. Maar ik heb het idee dat lasercutters duurder zijn.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

raf

maar als je een 3d printer hebt kun je die ook uitrusten met een goedkope china lazer
daar is ook een update voor te downloaden
dan sla je twee vliegen in een klap
de lazer word dan aangestuurd met de code van de ventilator
dus een schakelaar zetten om te kiezen
ventilator of lazer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Cord

Ik ben best wel handig hoor, maar ik heb het hele draadje van Piet doorgelezen om er achter te komen dat ik voor wat dit soort dingen betreft toch meer een plug & play-type ben: doos open, ding eruit, stekker erin en draaien maar.  ;D
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing