Modelspoor, praktijk > Modelspoor-elektronica met microcontrollers

Voorde dok: Een tableau en knoppen bouwen voor sturen van wissels met Z21

(1/5) > >>

wouterdt:
Hello!

De bedoeling is om een besturingsbord en knoppen te maken voor een Z21/Multimaus
Dit topic is een zijsprong van http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22482.420.html.
Om die sceneryfreaks aldaar niet te vervelen met allerlei geeky toestanden dacht ik maar om naar hier uit te wijken
Wat is het doel van dit project:
De uiterst aandachtige kijker zal vaststellen dat er gaten in de baan zitten.
20171025_121028 by Samuel De Zutter, on Flickr

Dit is geen onozele poging om ze minder te laten wegen of op Zwitserse kaas doen te lijken, hier zitten knoppen in (tuimelschakelaars die momentcontact maken). In het oorspronkelijke idee gingen die mee bekabeld worden in een analoge  Conrad aandrijving en zo bediend worden. Ondertussen zijn al die Conrads gedigitaliseerd en dus wordt dat allemaal een beetje anders. We moeten dus die knoppen kunnen gebruiken om digitaal gestuurde wissels om te leggen.
eveneens is een besturingsbord met knoppen om diezelfde wissels te bedienen(kwestie om in je luie stoel te kunnen blijven zitten).
IMG_20171101_192903 by Wouter, on Flickr

De aandachtige kijker ziet uiteraard dat hier knoppen ontbreken, dat is al meteen het eerste probleem van dit project, ik heb er tekort...
Maar niet getreurd, dat zijn maar details!

In het volgende nummer zal ik mijn eerste (en mislukte) poging beschrijven van dit probleem te proberen oplossen met Xpressnet.
Ik zal een tipje van de sluier oplichten, het ligt ongetwijfeld aan mij  ;D

raf:
daar ik een roco multymause heb is dit wel zeeeeeeeeeeer interessant
maar je gaat via xpress net sturen en niet via dcc dus

blijf het toch volgen succes met de sturing
gr raf

Geert:
Laat maar komen, we denken mee ;)

Geert

SuSke:
Aan Vaerwegh Dok is het zelfde gedaan.
Alle wissels in de voorzijde worden vanuit een centraal tableau bediend.
De truk zit in de bak met een LDT Key Commander.
Die zet de pulsen via een "bezetmelder" om naar een digitaal signaal en een booster versterkt het om het dan onder de baan te sturen.

raf:
dus de ingangen van de bezet melder zijn knoppen geworden als ik het goed begrijp

LdT kan 16 bezet melders aan dacht ik
gr raf

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie